Walka o pozycję w wynikach wyszukiwania składa się z wielu bardzo różnych elementów. Regularnie poruszamy je na naszym blogu. Dzisiaj przyjrzymy się geolokacji, która gra kluczową rolę szczególnie dla biznesów, które działają na określonym obszarze, a nie zdalnie. We wpisie poruszymy problematykę geolokacji, jak dobrze ją ustawić i gdzie ją ustawić. 

Co to jest geolokacja?

Geolokacja to parametr, który wykorzystuje algorytm wyszukiwarki przy ustalaniu pozycji różnych biznesów w sekcji Google Maps, bądź bezpośrednio w organicznych wynikach wyszukiwania poniżej wyników z Maps. Celem tego parametru jest doprecyzowanie, gdzie w danej chwili znajduje się użytkownik wysyłający zapytanie.

Dzięki określeniu jego lokalizacji algorytm jest w stanie stwierdzić, które z miejsc najprawdopodobniej go zainteresuje. Ustalając te pozycje, kieruje się jeszcze innymi parametrami, o których opowiedzieliśmy przy okazji innego wpisu.

To właśnie dzięki geolokacji wpisując dane zapytanie np. „salon fryzjerski” nie pokazuje Ci się najlepiej wypozycjonowana strona salonu w Polsce. Pokażą Ci się salony, które są właśnie w Twojej okolicy (przynajmniej pod warunkiem, że zgoda na lokalizacje jest wyrażona w ustawieniach). Niestety, ale ludzie w dzisiejszych szukają ofert głównie w ten sposób.

Jeśli więc prowadzisz działalność, która nie jest w 100% zdalna konieczne jest zadbanie o odpowiednie ustawienie geolokacji Twojej firmy, poprzez odpowiednie adnotacje na stronie, jak i w Maps, czyli wizytówce Google Moja Firma.

Geolokalizacja użytkownika (albo jej ekwiwalent) jest najczęściej ustalany za pomocą sygnału GPS jego urządzeń, bądź IP. Alternatywnie użytkownik sam może zmodyfikować obszar wyszukiwania, dodając nazwę miasta/regionu do wyszukiwanego hasła (np. salon fryzjerski Tarnowskie Góry).

Jeśli chcesz zadbać o pozycjonowanie Twojej strony, to konieczne jest przeprowadzenie pewnych optymalizacji, które pozwolą Twojej stronie wyświetlać się wyżej na podstawie geolokacji użytkownika.

Jak Google określa lokalizację?

Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób Google pozyskuje lokalizację użytkownika, to już śpieszymy z wyjaśnieniem. Pierwszą i główną metodą jest Adres IP, który jest udostępniany i pobierany przez urządzenie zawsze, kiedy łączy się z internetem. To właśnie adres IP wskazuje Google przybliżoną lokalizację danego użytkownika.

Kolejną metodą jest korzystanie z informacji o wcześniejszych aktywnościach. Kiedy użytkownik używa różnego rodzaju usług, algorytmy Google określają, gdzie użytkownik często przebywa, a także przedmioty jego zainteresowań. Na tej podstawie potem lokalizacja może być zgadywana, gdy inne metody nie są dostępne. Ponadto tego typu dane zmieniają naturalne wyniki wyszukiwania, a więc pozycje różnych stron u pewnych użytkowników.

Użytkownik również sam może wpłynąć na to, jak będą ustawiane jego wyniki wyszukiwań w Google, które podlegają geolokacji. Mianowicie przy pomocy miejsc oznaczonych etykietą. Użytkownik może ustawić etykiety w miejscach, które często odwiedza. Część etykiet, takich jak dom często powstaje automatycznie.

Ostatni sposób określenia lokalizacji to oczywiście dokładna geolokalizacja przy pomocy urządzenia użytkownika. Jeśli użytkownik wyrazi zgodę na podawanie dokładnej geolokalizacji IP, to Google ma praktycznie cały czas wskazania położenia użytkownika. Dzięki temu wskazania w wyszukiwarce są jeszcze dokładniejsze i proponowane lokale i miejsca jeszcze bliżej użytkownika.

Dlaczego geolokalizacja jest ważna dla Twojego biznesu?

Pozycjonowanie stron jest bardzo ważne i najprawdopodobniej nikt nie ma już co do tego wątpliwości, inną kwestią jest to, jak duży wpływ na tę dziedzinę ma właśnie geolokalizacja.

Wyszukiwarka Google stale personalizuje wyniki, które pokazuje użytkownikom, biorąc szczególnie pod uwagę ich położenie. Jest to na tyle widoczne, że w różnych częściach danego miasta może każdorazowo pokazywać inne wyniki. Może to być dla Ciebie zarówno zaleta, jak i wada systemu, w zależności od konkretnego biznesu i jego położenia.

Z tego powodu firmy od lat próbują się upewnić, że ich strona będzie pokazywać się tym użytkownikom, którzy będą mieli możliwość skorzystać z ich usług, ponieważ są w pobliżu. W końcu jeśli działasz tylko i wyłącznie na terenie danego miasta, bądź województwa, nie masz potrzeby rywalizować o ogólnopolskie frazy. Z pomocą przychodziły przede wszystkim frazy kluczowe w połączeniu z nazwą miasta. Podobno rolę pełniły umieszczane w różnym miejscu strony adres, numer telefonu i nazwa firmy, wraz z typem usługi, bądź firmy.

Dzisiaj w pozycjonowaniu lokalnym funkcje stron (choć strony nadal są wykorzystywane z sukcesem i zasady ich pozycjonowania się przesadnie nie zmieniły) przejęła wizytówka Google. To właśnie przede wszystkim za jej pośrednictwem Google wyświetla różnego rodzaju przedsiębiorstwa poszukującym ich użytkownikom. Mogą to być sklepy stacjonarne, salony usług, gabinety, czy ośrodki i restauracje.

To, wraz z połączeniem z usługami geolokalizacyjnymi IP, na które wyrażają zgodę użytkownicy Google, sprawia, że użytkownik prędzej trafi do Ciebie za pośrednictwem wizytówki, niż widząc Twoje miejsce pracy w rzeczywistości.

Warto też zwrócić uwagę, że wizytówki Google Moja Firma są najbardziej promowane na urządzeniach mobilnych (które notabene stanowią około 80% ruchu wyszukiwarki Google). Nie powinno to dziwić, w końcu użytkownicy często szukają różnego rodzaju lokali (szczególnie restauracji) w ruchu.

Jeśli prowadzisz działania reklamowe, szczególnie w narzędziach Facebook i Google Ads, to wiedz, że geolokacja użytkowników także jest brana pod uwagę. Tam również musisz wybrać, obszar, w którym będą się pokazywać Twoje reklamy.

Co daje wizytówka Google z dobrze skonfigurowanym miejscem działalności?

Dobrze skonfigurowana wizytówka Google pozwoli Ci wykorzystać maksymalnie geolokację użytkowników, którzy znajdą się w okolicy Twojej działalności i szukają oferty odpowiadającej Twojej. Dzięki odpowiedniemu ustawieniu lokacji firmy można skutecznie zwiększyć liczbę klientów. Dobrze skonfigurowana wizytówka, to także sposób, na zyskanie większej ilości opini i jej jeszcze lepsze pozycjonowanie.

Umieszczony w wizytówce link prowadzący do Twojej strony zwiększy też znacznie ilość jej odwiedzin. To wszystko sprawia, że bardzo niskim kosztem możesz pozyskać dziesiątki nowych klientów.

A jak w zasadzie wygląda dobrze skonfigurowana wizytówka Google?

To nie takie proste, zwłaszcza biorąc pod uwagę dwa elementy. Mianowicie obszar działania (czyli lokalizacja Twojej firmy) i zakres usług.

Dobór tych parametrów podczas konfiguracji wizytówki jest kluczowy, a nieodpowiednia konfiguracja sprawi, że stracisz wielu klientów. Z racji, że to artykuł o geolokalizacji skupmy się właśnie na tym parametrze.

Konfigurując wizytówkę, masz możliwość wyboru zakresu obszaru działalności. Może to być teren miasta, województwa, czy całego kraju. Możesz też wybrać odległość, w jakiej Twój lokal ma być dalej wyświetlany. Pozornie wydawać by się mogło, że najszerszy zasięg będzie najlepszy, jednak nie jest to do końca prawda. Szybko może się okazać, że zdobywasz kontakty do klientów, dla których usługi nie będziesz w stanie wykonać.

Z tego powodu lepiej być realistycznym, ale nie przesadzić także w drugą stronę, czyli zbytnio zawężając obszar działania. Posłużmy się tutaj ciekawym przykładem. Wyobraźmy sobie, że Twoja firma oferuje usługi sprzątania. Jesteś przede wszystkim skupiony(a) na klientach firmowych z dużych obszarów miejskich. Działasz w Katowicach.

Ustawiając tylko Katowice, tracisz wielu potencjalnych klientów, bo nie byłoby dla Ciebie problemem świadczyć usługi w innych miastach z aglomeracji śląskiej. Może się więc szybko wydawać, że najlepiej zwiększyć dystans o kilkanaście kilometrów. Ponownie, nie musi to być optymalne, bo w okolicy są także mniejsze miejscowości, do których nie będzie Ci się opłacać jeździć. Co będzie zatem najlepsze? Ręczny wybór kilku miast, w których świadczysz usługi. W przypadku innych branż może to być nawet kilka województw. To, co najważniejsze, to zrobić to adekwatnie do danej sytuacji.

Nie masz czasu pozycjonować swojej firmy lokalnie? Może to zrobić dla Ciebie Ministerstwo Reklamy i skutecznie wykorzystać geolokację potencjalnych klientów. Zapraszamy do kontaktu

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
MinisterstwoReklamy