Można pokusić się o stwierdzenie, że struktura (często nazywana także drzewkiem) jest po prostu spisem treści danej strony internetowej. Stanowi rozpiskę, mapę lub po prostu listę, na której znajdują się wszystkie najważniejsze podstrony tworzące dany serwis www. To od jej umiejętnego zaplanowania oraz wdrożenia zależy to, czy użytkownicy odnajdą się w danym serwisie www i będą się po nim płynnie poruszali. Od dobrej struktury zależy również to, czy strona będzie osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a wraz z nimi wygeneruje ruch, który przyniesie za sobą konkretne pieniądze.

Z tego artykułu dowiesz się, jak zaplanować strukturę, która będzie nie tylko przyjazna Twoim użytkownikom, ale również w istotnym stopniu przyczyni się do wsparcia pozycjonowania Twojego serwisu.

Struktura serwisu a jej odzwierciedlenie w oczach odbiorców

Nadrzędnym celem każdej strony internetowej jest dbałość o doświadczenia użytkowników (z ang. user experience). Mówiąc prościej – po prostu to, aby była ona przyjaznym miejscem, w którym każdy użytkownik w łatwy sposób znajdzie to, czego szuka:

  • Blogi, czy strony informacyjne oferują przede wszystkim prosty i intuicyjny dostęp do wiedzy.
  • Odwiedzając sklep internetowy liczymy na łatwe znalezienie oraz zakup wybranego produktu.
  • W przypadku stron wizytówkowych czy landing page z kolei – chodzi nam głównie zapoznanie się z ofertą i sprawne przejście do kontaktu.

Jeśli weźmiesz to pod uwagę – możesz mieć pewność, że poziom zadowolenia użytkowników Twojej strony internetowej wzrośnie. Co za tym idzie, portfele Twoich klientów otworzą się szerzej, co zwiększy Twoją sprzedaż 😉.

Struktura strony a jej wpływ na pozycjonowanie serwisu

Krok za użytecznością strony www i jej przyjaznym układem idzie także SEO, czyli praca nad sprawnością Twojej witryny. Musisz wiedzieć, że z każdą aktualizacją swoich algorytmów, wyszukiwarki starają się na coraz lepsze dopasowanie wyników do intencji i oczekiwań samych użytkowników.

To oznacza, że przyjazna i dobrze przemyślana struktura strony internetowej ma też ogromny wpływ na jej pozycjonowanie. A dzieje się tak z dwóch względów:

  • Po pierwsze – wyszukiwarki doceniają strony i sklepy, które są użyteczne i z których użytkownicy chętnie korzystają. Dochodzi tu do bardzo prostego zjawiska. Dobrze zaprojektowany serwis “zajmuje” odbiorcę na dłużej – spędza on na nim więcej czasu, niż w witrynach konkurencyjnych. Rośnie czas pobytu na stronie, przez co z kolei spada współczynnik odrzuceń. A to, jak pewnie się domyślasz, przekłada się na lepszą widoczność serwisu.
  • Po drugie – dobrze zaprojektowane i wdrożone struktury umożliwiają lepsze zapoznanie się ze stroną przez algorytmy Google. Pozwalając tym samym na pozycjonowanie strony internetowej na znacznie więcej atrakcyjnych fraz kluczowych.

Jeżeli do jej zaplanowania i wdrożenia podejdziesz w profesjonalny sposób – wiedz, że zaowocuje to wzrostem ruchu, który pociągnie za sobą również konkretne wyniki – zarówno Twojej witryny w Google Analytics, jak i te w postaci rosnącej ilości sprzedaży produktów lub usług.

Jak powinna prezentować się struktura Twojej strony www?

Jej finalny kształt musi opierać się na takich elementach, jak: typ Twojej działalności (czy sprzedajesz gotowe produkty czy też zajmujesz się świadczeniem usług), oferta (jak szeroka i rozbudowana jest), a także miejsce i sposób dystrybucji (czy działasz na lokalnym rynku, czy też lokalizacja Twoich odbiorców nie ma dla Ciebie większego znaczenia).

Przygotowaliśmy dla Ciebie krótką instrukcję, dzięki której proces planowania struktury strony internetowej będzie jeszcze sprawniejszy. Sprawdź te 4 kroki, aby mieć pewność, że Twój serwis spełnia wszystkie wymogi stawiane zarówno przez “żywych” użytkowników, jak i algorytmy wyszukiwarek.

wygląd struktury strony www

1. Ustal, jak ma wyglądać Twoja oferta.

Niezależnie czy sprzedajesz produkty, czy też zajmujesz się dostarczaniem konkretnych usług. W obu przypadkach Twoja oferta musi być jasno i precyzyjnie podzielona. Dzięki temu Twoja strona będzie przejrzysta, a Twoi klienci będą wiedzieli, za co mogą Ci zapłacić 😉.

W tym miejscu zastanów się, jak możesz ją podzielić. Pozwól, że dla ułatwienia posłużymy się przykładem z branży budowlanej. Zajmując się tego typu usługami możesz je podzielić np.

  • Konkretne działania, w tym: malowanie, układanie płytek, prace wykończeniowe.
  • Miejsca ich wykonywania, w tym: domy, mieszkania, biura.

Z kolei prowadząc własny sklep internetowy, możesz zastosować podział uwzględniający typy produktów, ich przeznaczenie, a nawet docelowych odbiorców.

Jeśli Twoja oferta ogranicza się do kilku produktów lub usług – jej modelowa struktura może przedstawiać się następująco:

struktura strony www

Jeżeli Twoja oferta jest bardziej rozbudowana – jej struktura w serwisie może przyjąć taką formę:

duża struktura strony internetowej

2. Zweryfikuj, czy Twoje zamiary mają odzwierciedlenie w oczekiwaniach odbiorców.

Gdy będziesz mieć już zarys, jak powinna wyglądać mapa Twojej strony www – pora na zestawienie jej z realiami rynku, na którym działasz.

W tym celu należy wykonać kompleksowy audyt SEO, połączony z analizą słów kluczowych. Dzięki niemu otrzymasz informacje, jakie frazy mogą przynieść Ci realny i wartościowy ruch, który może przełożyć się na wzrost sprzedaży w Twojej firmie.

Dobrze przeprowadzony i przygotowany audyt pozwoli zweryfikować, czy założona przez Ciebie struktura strony jest poprawna. A jeśli nie – jasno wskaże, co i w jaki sposób musisz w niej zmienić, aby podnieść jej jakość i skuteczność.

3. Zdecyduj, co poza ofertą chcesz pokazać na swojej stronie.

Prezentacja oferowanych przez Ciebie produktów i usług jest ważna, ale z całą pewnością nie możesz pomijać innych zakładek. W strukturze Twojej strony internetowej musisz przewidzieć bowiem miejsce na takie podstrony, jak:

  • O firmie, będącą skarbnicą wiedzy na temat Twojej firmy, z której odbiorcy poznają jej misję, zespół, historię oraz wartości.
  • Cennik, dający jasną odpowiedź na to, ile kosztują Twoje produkty lub usługi. Ponadto, musisz wiedzieć, że cennik + “nazwa usług” to jedna z bardzo popularnych fraz, na którą po prostu opłaca się pozycjonować 😉.
  • Realizacje, dzięki którym możesz zaprezentować swoje portfolio, a dodatkowo wykorzystać do pozycjonowania na dodatkowe frazy kluczowe (zwłaszcza tzw. long taile).
  • Blog, który odgrywa ogromną rolę, zarówno jeśli chodzi o SEO, jak i dostarczanie Twoim odbiorcom wartościowej wiedzy. Szczególnie takiej, którą mogą wykorzystać na własną rękę w ramach własnych działań.

4. Zadbaj o content.

Algorytmy Google, jak i sami użytkownicy kochają treści na stronach internetowych. Dlatego Ty musisz dopilnować, aby na Twojej stronie nie zabrakło wartościowego contentu, który nasyci ich pragnienie. Każda z podstron znajdujących się w strukturze należącego do Ciebie serwisu, powinna być wyposażona w merytoryczne, przydatne, konkretne i odpowiednio zaprezentowane teksty.

Dopilnuj, aby content, który na niej umieścisz był zoptymalizowany pod kątem SEO oraz realnie odpowiadał na oczekiwania Twoich odbiorców. Stosuj pogrubienia, wypunktowania, nagłówki i akapity, jednocześnie unikając powtórzeń oraz błędów. To (w połączeniu z profesjonalnie przygotowaną strukturą strony internetowej) zapewni Ci stały dopływ odbiorców, którzy zostaną z Tobą na dłużej i z przyjemnością otworzą swoje portfele właśnie dla Ciebie 😉. Dodatkowa sprzedaż niemalże gwarantowana – jeżeli dobrze połączysz dobrodziejstwa opisywanych przez nas działań z talentem Twojego działu sprzedaży!

Struktura serwisu www dopasowana do Twojej firmy

A jeśli chcesz, aby zajęli się tym prawdziwi specjaliści “z krwi i kości” – napisz do nas. Dokładnie przeanalizujemy Twoją stronę lub sklep internetowy, sprawdzimy konkurencję oraz zweryfikujemy potencjalnych klientów. Tak, aby stworzyć strukturę, która realnie przyczyni się do rozwoju Twojej sprzedaży w sieci i pomoże Ci wznieść własną firmę na o wiele wyższy poziom w branży.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna