Można pokusić się o stwierdzenie, że struktura (często nazywana także drzewkiem) jest po prostu spisem treści danej strony internetowej. Stanowi rozpiskę, mapę lub po prostu listę, na której znajdują się wszystkie najważniejsze podstrony tworzące dany serwis www. To od jej umiejętnego zaplanowania oraz wdrożenia zależy to, czy użytkownicy odnajdą się w danym serwisie www i będą się po nim płynnie poruszali. Od dobrej struktury zależy również to, czy strona będzie osiągała wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a wraz z nimi wygeneruje ruch, który przyniesie za sobą konkretne pieniądze.

Z tego artykułu dowiesz się, jak zaplanować strukturę, która będzie nie tylko przyjazna Twoim użytkownikom, ale również w istotnym stopniu przyczyni się do wsparcia pozycjonowania Twojego serwisu.

Struktura serwisu a jej odzwierciedlenie w oczach odbiorców

Nadrzędnym celem każdej strony internetowej jest dbałość o doświadczenia użytkowników (z ang. user experience). Mówiąc prościej – po prostu to, aby była ona przyjaznym miejscem, w którym każdy użytkownik w łatwy sposób znajdzie to, czego szuka:

  • W przypadku blogów czy stron informacyjnych może to być prosty i intuicyjny dostęp do wiedzy.
  • W przypadku sklepów internetowych może to być łatwe znalezienie oraz zakup wybranego produktu.
  • W przypadku stron wizytówkowych czy landing page – z kolei zapoznanie się z ofertą i sprawne przejście do kontaktu.

Jeśli weźmiesz to pod uwagę – możesz mieć pewność, że poziom zadowolenia użytkowników Twojego serwisu wzrośnie. A wraz z nim szerzej otworzą się także ich portfele 😉.

Struktura strony a jej wpływ na pozycjonowanie serwisu

Krok za użytecznością i przyjaznym układem idzie także SEO. Musisz wiedzieć, że z każdą aktualizacją swoich algorytmów, wyszukiwarki starają się na coraz lepsze dopasowanie wyników do intencji i oczekiwań samych użytkowników.

To oznacza, że przyjazna i dobrze przemyślana struktura strony internetowej ma też ogromny wpływ na jej pozycjonowanie. A dzieje się tak z dwóch względów:

  • Po pierwsze – wyszukiwarki doceniają strony, które są użyteczne i z których użytkownicy chętnie korzystają. Dochodzi tu do bardzo prostego zjawiska. Dobrze zaprojektowana strona “zajmuje” odbiorcę na dłużej. Przez to rośnie czas jego pobytu na stronie oraz spada współczynnik odrzuceń. A to, jak pewnie się domyślasz, przekłada się na lepszą widoczność serwisu.
  • Po drugie – dobrze zaprojektowane i wdrożone struktury umożliwiają lepsze zapoznanie się ze stroną przez algorytmy Google. Pozwalając tym samym na pozycjonowanie strony internetowej na znacznie więcej atrakcyjnych fraz kluczowych.

Jeżeli do jej zaplanowania i wdrożenia podejdziesz w profesjonalny sposób – wiedz, że zaowocuje to wzrostem ruchu, który pociągnie za sobą również konkretne wyniki sprzedażowe.

Jak powinna prezentować się struktura Twojej strony www?

Jej finalny kształt musi opierać się na takich elementach, jak: typ Twojej działalności (czy sprzedajesz gotowe produkty czy też zajmujesz się świadczeniem usług), oferta (jak szeroka i rozbudowana jest), a także miejsce i sposób dystrybucji (czy działasz na lokalnym rynku, czy też lokalizacja Twoich odbiorców nie ma dla Ciebie większego znaczenia).

Przygotowaliśmy dla Ciebie krótką instrukcję, dzięki której proces planowania struktury strony internetowej będzie jeszcze sprawniejszy. Sprawdź te 4 kroki, aby mieć pewność, że Twój serwis spełnia wszystkie wymogi stawiane zarówno przez “żywych” użytkowników, jak i algorytmy wyszukiwarek.

wygląd struktury strony www

1. Ustal, jak ma wyglądać Twoja oferta.

Niezależnie czy sprzedajesz produkty, czy też zajmujesz się dostarczaniem konkretnych usług. W obu przypadkach Twoja oferta musi być jasno i precyzyjnie podzielona. Dzięki temu Twoja strona będzie przejrzysta, a Twoi klienci będą wiedzieli, za co mogą Ci zapłacić 😉.

W tym miejscu zastanów się, jak możesz ją podzielić. Pozwól, że dla ułatwienia posłużymy się przykładem z branży budowlanej. Zajmując się tego typu usługami możesz je podzielić np.

  • Konkretne działania, w tym: malowanie, układanie płytek, prace wykończeniowe.
  • Miejsca ich wykonywania, w tym: domy, mieszkania, biura.

Z kolei prowadząc własny sklep internetowy, możesz zastosować podział uwzględniający typy produktów, ich przeznaczenie, a nawet docelowych odbiorców.

Jeśli Twoja oferta ogranicza się do kilku produktów lub usług – jej modelowa struktura może przedstawiać się następująco:

struktura strony www

Jeżeli Twoja oferta jest bardziej rozbudowana – jej struktura może przyjąć taką formę:

duża struktura strony internetowej

2. Zweryfikuj, czy Twoje zamiary mają odzwierciedlenie w oczekiwaniach odbiorców.

Gdy będziesz mieć już zarys, jak powinna wyglądać mapa Twojej strony www – pora na zestawienie jej z realiami rynku, na którym działasz.

W tym celu należy wykonać kompleksowy audyt SEO, połączony z analizą słów kluczowych. Dzięki niemu otrzymasz informacje, jakie frazy mogą przynieść Ci realny i wartościowy ruch, który da się spieniężyć.

Dobrze przeprowadzony i przygotowany audyt pozwoli zweryfikować, czy założona przez Ciebie struktura jest poprawna. A jeśli nie – jasno wskaże, co i w jaki sposób musisz w niej zmienić.

3. Zdecyduj, co poza ofertą chcesz pokazać na swojej stronie.

Prezentacja oferowanych przez Ciebie produktów i usług jest ważna, ale z całą pewnością nie możesz pomijać innych zakładek. W strukturze Twojego serwisu musisz przewidzieć bowiem miejsce na takie podstrony, jak:

  • O firmie, będącą skarbnicą wiedzy na temat Twojego przedsiębiorstwa, z której odbiorcy poznają jego misję, zespół, historię oraz wartości.
  • Cennik, dający jasną odpowiedź na to, ile kosztują Twoje usługi. Ponadto, musisz wiedzieć, że cennik + “nazwa usług” to jedna z bardzo popularnych fraz, na którą po prostu opłaca się pozycjonować 😉.
  • Realizacje, dzięki którym możesz zaprezentować swoje portfolio, a dodatkowo wykorzystać do pozycjonowania na dodatkowe frazy kluczowe (zwłaszcza tzw. long taile).
  • Blog, który odgrywa ogromną rolę, zarówno jeśli chodzi o SEO, jak i dostarczanie wiedzy Twoim odbiorcom.

4. Zadbaj o content.

Google, jak i sami użytkownicy kochają treść. Dlatego Ty musisz dopilnować, aby na Twojej stronie jej nie zabrakło. Każda z podstron znajdujących się w strukturze należącego do Ciebie serwisu, powinna być wyposażona w merytoryczne, przydatne, wartościowe i odpowiednio zaprezentowane teksty.

Dopilnuj, aby content, który na niej umieścisz był zoptymalizowany pod kątem SEO oraz realnie odpowiadał na oczekiwania Twoich odbiorców. Stosuj pogrubienia, wypunktowania, nagłówki i akapity, jednocześnie unikając powtórzeń oraz błędów. To (w połączeniu z profesjonalnie przygotowaną strukturą strony internetowej) zapewni Ci stały dopływ odbiorców, którzy zostaną z Tobą na dłużej i z przyjemnością otworzą swoje portfele właśnie dla Ciebie 😉.

Struktura serwisu www dopasowana do Twojej firmy

A jeśli chcesz, aby zajęli się tym prawdziwi specjaliści “z krwi i kości” – napisz do nas. Dokładnie przeanalizujemy Twoją firmę, sprawdzimy konkurencję oraz zweryfikujemy potencjalnych klientów. Tak, aby stworzyć strukturę, która realnie przyczyni się rozwoju Twojego biznesu.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Adriana Wrochna