Nasza branża jest wypełniona skomplikowanym żargonem.

Jeśli czasem masz wrażenie, że:

  • nie masz pojęcia, co czytasz
  • doradca którejś z agencji marketingowych opowiada Ci bajki o produktach, brzmiąc, jakby mówił łamaną angielszczyzną?

To nie jesteś sam(a). 😉 I jesteś we właściwym miejscu, żeby rozwiać wszelkie wątpliwości.

Słownik e-commerce SEO

Zachęcamy do poszukiwania interesujących Cię haseł za pomocą skrótu “ctrl+f”.

Wszyscy kiedyś byliśmy na etapie, w którym słownictwo związane z branżą marketingową było dla nas niejasne, w końcu nasz zespół też się stale edukuje i każdy z nas miał swój początek.

Rzeczywistość jest niestety taka, że na rynku nie ma słowników e-commerce, które tłumaczyłyby w jasny sposób złożoną terminologią tej branży.

Z tego właśnie powodu postanowiliśmy wyjść naprzeciw waszym oczekiwaniom i stworzyliśmy ten angielsko-polski słownik e-commerce.

Jest zdecydowanie bardziej aktualny niż dostępne w sklepach słowniki marketingu, które często były publikowane jeszcze przed rewolucją, którą zapewnił współczesny marketing w internecie.

W tej części słownika skupimy się na zdecydowanie najbardziej skomplikowanym temacie, czyli SEO.

Hasła w słowniku są ułożone alfabetycznie, mamy nadzieję, że wam pomogą, a niejasności po zapoznaniu się z definicjami będzie jak najmniej.

W słowniku stosujemy także format dwujęzykowy, aby umożliwić Ci zidentyfikowanie pokrywających się haseł także, gdyby zdarzyło Ci się czytać teksty związane z marketingiem w języku angielskim.

Nasz słownik e-commerce w dziale SEO zawiera 74 hasła odnoszące się do najważniejszych zagadnień związanych z pozycjonowaniem stron internetowych.

Słownik w finalnej wersji składa się z działów:

  • SEO
  • SEM
  • Design stron
  • Metody marketingu
  • Inne
Słownik e-commerce SEO

Alt texts – teksty alternatywne

Teksty alternatywny to specjalnie opisy obrazków, które ustawia się w ich parametrach. Zawierają opis zawartości danego obrazka, wyświetlają się użytkownikowi w przypadku, gdy nie jest możliwe załadowanie obrazka.

Są używane także wtedy, gdy użytkownik korzysta z programu czytającego strona na głos, które są popularne wśród osób niewidomych.

To właśnie ze względu na ułatwienie dostępu dla osób, które nie mogą czytać alt texty są czynnikiem rankingowym w Google.

Powinny się znajdować przy obrazach, które nie pełnią funkcji czysto estetycznej. Są też używane do pozycjonowania treści w obrazach Google.

Anchor text – treść z ukrytym linkiem, treść z hiperłączem

Anchor text to inaczej w najprostszym rozumienie po prostu treść, pod którą został ukryty link, podam teraz przykład. “Zapraszamy do czytania naszego bloga”. “Naszego bloga” to właśnie anchor text.

Są one wykorzystywane przez Google do pozycjonowania stron, jako jeden z wielu czynników. Wykorzystuje się je, żeby przekazywać moc stronom, które chcemy pozycjonować.

Backend – zaplecze

Backend to ogólno programistyczny termin, a jak wiemy SEO, stety, czy niestety, ma z tą branżą bardzo wiele wspólnego.

Odnosi się on do części aplikacji, czy też strony internetowej, która nie jest widoczna dla użytkownika. Może to być, chociażby panel obsługi danego systemu zarządzania treścią.

To również sam kod strony, najczęściej HTML, CSS i PHP. Backend strony, to jak został napisany kod, ma fundamentalny wpływ na to, jak dobrze daną domenę będzie pozycjonować wyszukiwarka.

Backlink – link zwrotny

Backlink to w największym skrócie, link, który prowadzi do Twojej strony z innej.

Ważne jest też to, że link musi być w postaci hiperłącza.

Link nieklikalny, który jest samą treścią nie jest backlinkiem. Ilość i jakość backlinków jest ważnym czynnikiem rankingowym, choć Google nie popiera zdobywania ich w nieorganiczny sposób.

Backlink page – strona linkująca

Backlink page, nazywane też po polsku stroną zapleczową, to witryny internetowe, których jedyną misją jest transferowanie swojej mocy (w postaci linków) do pozycjonowania innych stron.

Najczęściej przyjmują formę blogów, pozornie niezależnych, które albo pozwalają na wrzucanie treści sponsorowanych, bądź są własnością specjalistów SEO.

Czasami termin odnosi się też do każdej strony, która przesyła linka dla Twojej strony, nawet jeśli jest to całkiem organiczne działanie.

Black Hat SEO

Black Hat SEO, czyli stosowanie praktyk w pozycjonowaniu stron internetowych, których nie popiera Google.

Czasami odnosi się też do specjalistów, którzy stosują metody, które są potencjalnie niekorzystne dla innych stron jak negatywne pozycjonowanie.

Mimo wszystko, w większości przypadków działania black hat SEO to po prostu bardziej ryzykowana metoda do osiągania wyników, nie ma tutaj jednak zazwyczaj mowy o żadnej moralności, czy etyce. Biorąc pod uwagę, że budowanie zaplecza linkowego w sposób inny niż naturalny już jest w teorii pewnym wykroczeniem poza reguły, to tak na prawdę wszyscy grają przynajmniej po części na zasadach black hat. 

Poprawne wykorzystanie linkowania to klucz do osiągania wysokich pozycji, niestety nie samą treścią strona żyje.

Bounce rate – współczynnik odbić

Bounce rate to statystyka, która opisuje jak wielu użytkowników, którzy wchodzą na Twoją stronę za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej, opuszcza ją w bardzo krótkim czasie po wejściu.

To ważna statystyka, bo może sugerować algorytmowi wyszukiwarki, że użytkownicy, którzy trafili na Twoją stronę, nie znaleźli na niej odpowiedzi na swoje zapytanie z okna wyszukiwarki.

Aby obniżyć współczynnik odbić, warto zamieszczać najważniejsze informacje wystarczająco wysoko w treściach, a także pisać na tyle angażująco, żeby utrzymać przy sobie użytkownika.

Z kolei jak ognia należy unikać tytułów artykułów, które będą mylące dla użytkownika. Nawet jeśli uda ci się je wysoko wypozycjonować, to z czasem algorytm na podstawie bounce rate’u je usunie z pierwszych stron.

Broken link – zepsuty link

Zepsute linki to poważny błąd optymalizacji, który może szybko doprowadzić do spadku pozycji strony. Broken linki są wynikiem najczęściej zmian lokalizacji różnych rzeczy na stronie, czy też usunięcia jakiegoś elementu strony.

Kiedy bot Google natrafia na zepsute linki i zostaje przeniesiony w nicość, najzwyczajniej w świecie cierpi na tym pozycjonowanie strony, dlatego utrzymywanie wszystkich linków w sprawności i usuwanie tych, które już nie działają, jest bardzo ważne.

Content – treści

Content to po prostu fajne angielskie słowo, którym regularnie zastępujemy nasz piękny polski odpowiednik, czyli treści.

Treści to nie tylko teksty, to także wideo, grafiki, a także treści w konkretnych formach, jak np. te reklam, czy w postach na mediach społecznościowych.

Content bot

Content bot, to sztuczna inteligencja, czy też model językowy, który jest w stanie generować oryginalne i niesplagiatowane treści.

Są wykorzystywane przykładowo do generowania treści na wcześniej wspomniane strony zapleczowe, choć raczej nie stosuje się ich w opisach, które mają duże znaczenie dla danej strony.

Wykorzystywane też tam, gdzie są potrzebne działania masowe, np. do opisu setek podobnych produktów, gdzie copywriter wcale by lepiej tych opisów nie stworzył, a przy okazji najpewniej oszalał.

Content canibalization – kanibalizacja treści

Kanibalizacja treści to fenomen, który występuje na stronach internetowych, które posiadają albo bardzo dużo produktów, które są do siebie podobne, albo duże ilości dodatkowego contentu (np. W formie bloga).

Problem objawia się tym, że Google ciągle zmienia, które z podstron z Twojej witryny są wyświetlane w wynikach wyszukiwarki.

Mówiąc jeszcze inaczej, Twoje treści zaczynają ze sobą wzajemnie konkurować. Istnieją różne rozwiązania problemu, w przypadku produktów najczęściej przekierowywanie z produktów na całe kategorie.

Z kolei w blogach odpowiednie linkowania do najważniejszych miejsc na stronie.

Content optimization – optymalizacja treści

Optymalizacja treści to działania, które mają na celu zapewnienie, że treści będą atrakcyjne zarówno dla żywego użytkownika, jak i dla botów indeksujących strony.

Dla użytkownika oznacza to umieszczanie wysoko ważnych danych i pisanie angażujących treści, dla botów umieszczanie odpowiedniej ilości słów kluczowych, stosowanie formatowań itp.

Content scrapper – mieszarka tekstów

Mieszarka tekstów to narzędzia (w formie oprogramowania komputerowego), które były niegdyś stosowane (obecnie wypierane przez content boty) do tworzenia pozornie oryginalnych i niesplagiatowanych treści na blogi zapleczowe bądź przez nieuczciwych copywriterów.

Często też bywają wykorzystywane do generowania opisów bardzo podobnych do siebie produktów (np. Wariantów kolorystycznych).

Content marketing – marketing treści

Content Marketing to strategia marketingowa opierająca się na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, interesujących treści, takich jak artykuły, filmy, infografiki, itp., w celu budowania relacji z odbiorcami i przyciągnięcia ich uwagi do marki lub produktu.

Celem jest wywołanie pozytywnych emocji i zaufania u odbiorców, co może prowadzić do lojalności i zakupów. Content Marketing jest często stosowany jako alternatywa dla tradycyjnych form reklamy i jest uważany za bardziej subtelny i skuteczny sposób na dotarcie do konsumentów.

Crawl budget – budżet na indeksowanie

Crawl Budget to ograniczenie, jakie stawia Google na liczbę stron, które są indeksowane na danych witrynie w ciągu jednego dnia. To ograniczenie jest ustalane na podstawie wielu czynników, w tym wielkości witryny, ilości treści i szybkości ładowania stron.

Celem jest zapewnienie, że Googlebot może skupić się na najważniejszych stronach i zapewnić wysoką jakość indeksowania. Optymalizacja crawl budget jest ważna dla SEO, ponieważ może pomóc w poprawie indeksacji i widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

Direct traffic – ruch bezpośredni

Direct Traffic to ruch generowany bezpośrednio przez użytkownika wchodzącego bezpośrednio na stronę internetową, bez korzystania z wyszukiwarek, linków zewnętrznych czy reklam.

Najczęściej mowa o wejściu na stronę poprzez wpisanie adresu URL bezpośrednio w pasek adresu przeglądarki lub kliknięcie zakładki z ulubionymi stronami.

Direct Traffic jest uważany za jeden z najbardziej wartościowych rodzajów ruchu, ponieważ wskazuje na silne zaangażowanie użytkownika w witrynę.

Domain – domena

Domena to unikalny identyfikator sieciowy, który jest używany do określenia adresu strony internetowej. Domena składa się z nazwy i końcówki (np. .com, .org, .pl), która określa rodzaj usługi lub kraj.

Domena jest ważnym elementem w budowaniu marki i identyfikacji w Internecie, ponieważ jest to pierwszy punkt kontaktu z użytkownikami i może mieć wpływ na ich decyzję o odwiedzeniu witryny.

Nazwa domeny powinna być prosta i łatwa do zapamiętania, choć niekoniecznie musi mieć bezpośredni związek z Twoją branżą.

Domain authority – autorytet domeny

Domain Authority (DA) to wskaźnik stosowany w marketingu sieciowym, który określa siłę i potencjał strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wskaźnik ten jest opracowywany przez firmę Moz i jest skalowany w zakresie od 0 do 100.

Wysoka wartość DA sugeruje, że strona jest uważana za ważną i wiarygodną przez wyszukiwarki, co może prowadzić do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania i większego ruchu organicznego. Niższa wartość DA może wskazywać na brak wartości i autorytetu dla wyszukiwarek.

Mimo wszystko warto pamiętać, że Google nie uznaje tego terminu za oficjalny i nie przyznaje się do istnienia takiego parametru.

Domain history – historia domeny

Historia domeny to ważny parametr z perspektywy każdej osoby, która chce w przyszłości pozycjonować swoją witrynę.

Google zapamiętuje każdy poprzedni stan danej strony. Jeśli strona była kiedyś spamerska, zawierała wirusy, bądź była ogólnie niskiej jakości, to ten aspekt może wpłynąć na pozycjonowanie zupełnie nowej strony, która będzie używała tej samej domeny.

Domain name – nazwa domeny

Nazwa domeny to unikalna nazwa, która jest przypisana do danej strony internetowej i stanowi jej adres w Internecie. Nazwa domeny jest niezbędnym elementem każdej witryny i jest używana do identyfikacji i uzyskania dostępu do strony za pośrednictwem przeglądarki internetowej.

Nazwa domeny powinna być łatwa do zapamiętania, a także odzwierciedlać charakter i cel witryny. Właściciel domeny musi ją zarejestrować, zanim będzie ona dostępna do przeglądania w internecie. Rejestracja jest przeprowadzana przez specjalne firmy, zwane rejestratorami domen.

Domain protocol – protokół domeny

To zasady i procedury, które pozwalają na dostęp do stron, wykorzystując ich nazwę składająca się ze znaków, słów czy cyfr, w przeciwieństwie do długiego adresu IP prowadzącego przeglądarkę do serwera.

Domain traffic – ruch na domenie

Ruch domeny to ilość odwiedzających i danych, które są wysyłane i odbierane przez dany adres domeny. Ten ruch jest mierzony w liczbie odwiedzin na stronie, liczbie pobranych plików i objętości przesyłanej informacji.

Ruch domeny jest ważnym wskaźnikiem dla właścicieli stron internetowych, ponieważ może pomóc im zrozumieć skuteczność ich działań marketingowych i ulepszyć użyteczność witryny dla odwiedzających.

Doorway page – strona przekierowywująca

Doorway page to strona internetowa, która jest głównie projektowana dla wyszukiwarek, aby manipulować ich indeksami i przekierowywać osobę, która na nią kliknęła, na inną stronę.

Najczęściej użytkownik jest przenoszony na spamerskie strony, a domeny, które stały się doorway page w krótkim czasie znikają z wyników wyszukiwania.

Duplicate content – treści powielone

Duplicate content to nieoryginalne treści, które są powielane wśród różnych stron internetowych. Najczęstszym przypadkiem duplicate contentu jest kopiowanie opisu producenta w sklepach internetowych.

Kopiowane treści mogą obniżać pozycjonowanie danej strony, a także strony, z której treści zostały powielone.

Enterprise SEO – SEO dla dużych przedsiębiorstw

Enterprise SEO to strategia optymalizacji wyszukiwarek (SEO) stosowana w dużych przedsiębiorstwach, która ma na celu poprawienie widoczności i pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na wzrost ruchu i przychodów.

Enterprise SEO wymaga dużo większej skalowalności i budżetu niż standardowe SEO. Wynika to przede wszystkim z tego, że musi najczęściej obejmować wiele różnych działów, produktów i usług w ramach jednej marki. Dodatkowo w ramach enterpise SEO konkurencja też jest zdecydowanie silniejsza.

Evergreen content – treści wiecznie zielone

Evergreen Content to typ treści, który pozostaje aktualny i przydatny przez długi czas, niezależnie od daty publikacji. Ten rodzaj treści nie jest związany z aktualnymi wydarzeniami i trendami, dlatego może być użyteczny dla czytelników przez wiele miesięcy lub nawet lat.

Pozwala on zdobywać wartościowy ruch na stronach internetowych przez długi czas i generować zyski i konwersje. Przykłady evergreen content to poradniki, artykuły dotyczące podstawowych zagadnień, czy definicje różnych pojęć.

Nagłówki – headings – h2, h1 itp.

Nagłówki to elementy formatowania tekstu, a także całej strony internetowej, które są wykorzystywane, raz, aby treści były czytelne i dwa, dla robotów indeksujących strony tak, aby rozumiały jej strukturę.

Nagłówki powinny przyjmować strukturę hierarchiczną, ważne też jest umiejscawianie w nich słów kluczowych. Ze względu na formatowanie hmtl odnosimy się do nich jako h1, h2 itp. Ich oznaczenie w kodzie wygląda następująco <h2> Treść </h2>.

Hosting

Hosting to usługa, dzięki której strony internetowe i aplikacje mogą być przechowywane i udostępniane w Internecie. Hosting polega na umieszczeniu plików i danych witryny na serwerze, który jest dostępny przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu (przynajmniej z założenia).

Hosting powinien zawierać wydajne środowisko, szybki czas ładowania i niezawodność, a także wysoki uptime. Istnieje wiele różnych typów hostingu, m.in. hosting w chmurze, czy współdzielony.

Inbound link – link przychodzący

Inbound link to link z innej strony, który prowadzi do Twojej. Linkowanie do innych stron przekazuje moc pozycjonującą. Im więcej inbound linków do twojej strony prowadzi (pod warunkiem że są wysokiej jakości) tym najpewniej będzie wyższa Twoja pozycja.

Keyword – słowo kluczowe

Słowo kluczowe w SEO oznacza konkretne słowo lub frazę, których ludzie używają do wyszukiwania informacji w Internecie.

Podczas optymalizacji witryny dla wyszukiwarek, ważne jest, aby zidentyfikować i zintegrować odpowiednie słowa kluczowe w treściach, meta-tagach i innych elementach witryny, aby pomóc wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest witryna i jakie treści zawiera.

Słowa kluczowe są też wykorzystywane w SEM, gdzie na ich podstawie twórca reklamy oznacza, na które frazy kluczowe powinny pojawiać się reklamy w oknie wyszukiwarki.

Keyword density – zagęszczenie słów kluczowych

Gęstość słów kluczowych to stosunek liczby wystąpień słowa kluczowego do całkowitej liczby słów w treści (artykułu, opisu, jakiegoś contentu).

Jest to ważny wskaźnik dla optymalizacji SEO, ponieważ wyszukiwarki używają go do oceny zawartości strony. Zbyt wysoka gęstość słów kluczowych może być uważana za spam i negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Z kolei zbyt niska ilość słów kluczowych sprawia, że roboty indeksujący wyszukiwarki zwyczajnie nie wie, o co chodzi w danych treściach, co skutkuje tym, że strona nie pojawi się w wyszukiwarce na dane hasła.

Keyword difficulty – trudność słowa kluczowego

Keyword difficulty to statystyka, która opisuje, jak trudno jest pozycjonować się na dane słowo kluczowe. Chodzi przede wszystkim o konkurencję, która już w związku z tym słowem rozpoczęła pozycjonowanie.

Mamy tutaj na myśli między innymi, jak duży autorytet ma dana domena, jak dobre są treści, które są obecnie pozycjonowane już przez Google na najwyższych pozycjach na dane słowo kluczowe itp.

Wysokimi Keyword difficulty charakteryzują się przede wszystkim generyczne słowa kluczowe (np. buty), jak i te generujące największe przychody.

Keyword search volume

Keyword search volume to statystyka, która objaśnia, jak wiele osób wyszukiwało dane słowo kluczowe w Google w danym okresie czasu.

Dzięki temu parametrowi łatwiej zdecydować, które słowa kluczowe są warte tego, aby stać się celem pozycjonowania, a także, które słowa warto wykorzystać w kampaniach SEM.

Keyword stuffing – upychanie słów kluczowych

Upychanie słów kluczowych to praktyka, która w zasadzie już przeszła do lamusa, jako coś, co warto wykorzystać w pozycjonowaniu.

Obecnie to raczej błąd, który polega na tym, że w określonej objętości tekstu umieszczamy bardzo wiele słów kluczowych, które w efekcie brzmią nienaturalnie, a cały tekst jest praktycznie aczytalny dla człowieka.

Link juice

„Link juice” to termin stosowany w marketingu internetowym, który opisuje siłę i wartość przesyłanej między stronami wartości w postaci pozycji w wynikach wyszukiwania.

Można to porównać do przepływu „soku” pomiędzy stronami, który jest potrzebny, aby poprawić pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania.

Link profile – profil linkowy

Profil linkowy danej strony to czynnik rankingowy, który bierze pod uwagę Google przy ustalaniu pozycji w SERP. Rzeczą, która podlega ocenie, jest to jak wiele linków, prowadzi do danej strony.

Oczywiście, gdyby znaczenie miała tylko ilość, to byłoby to bezsensowne.

Z tego powodu równolegle wykorzystywana do oceny linku jest także pozycja samej strony linkującej.

Znaczenie ma też kontekst linku (czy przekierowanie do drugiej strony jest naturalne), a także to jaką tematykę ma portal, który przesyła link.

Link text – treść linku

W tym przypadku mamy do czynienia z tym samym co w anchor texcie.

To zwyczajnie forma, pod którą kryje się hiperłącze. Co ciekawe ma znaczenie dla SEO, przykładowo nie wszystkie linki powinny być chowane pod słowem kluczowym, bo może to sugerować SPAM dla botów Google.

Linkbuilding – budowa zaplecza linkowego

Linkbuilding to praktyka, która ma na celu pozyskiwanie linków dla danej strony internetowej, aby zaczęła osiągać ona wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarki.

Nie jest to praktyka zalecana przez Google, ale odpowiednio prowadzony linkbuilding jest w zasadzie niezbędny, aby osiągnąć pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google.

Polega między innymi na naturalnym pozyskiwaniu linków (użytkownicy dzielą się Twoimi treściami), na treściach sponsorowanych, a także wpisach gościnnych na blogach.

Linking page – strona linkująca

Linking page to określenie, które ma kilka znaczeń. Może ono dotyczyć każdej strony, która ma jakiekolwiek hiperłącze prowadzące do innej strony.

Alternatywna wersja to strona bądź cały blog, którego jedyną misją jest przekazywanie mocy linkowej innym stronom.

Local SEO – pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne to praktyki, które mają na celu wypromowanie danej działalności gospodarczej na rynku lokalnym. To przede wszystkim zadbanie o wizytówkę Google, co ma znaczny wpływ na to, czy pojawiają się klienci.

To także pozycjonowanie na frazy, które zawierają ograniczenia lokalizacyjne na zasadzie “słowo kluczowe + nazwa miasta”.

To też danie do zrozumienia Google gdzie znajduje się Twoja firma. Wyszukiwarka stara się unikać wyświetlania wyników firm, z których pomocy nie skorzystasz ze względu na odległość.

Long Tail keyword – słowo kluczowe długiego ogona

Słowa kluczowe długiego ogona to frazy, które składają się z doprecyzowanych fraz, najczęściej są dłuższe niż kilka słów. W ich przypadku zdecydowanie łatwiej określić intencję osoby, która wpisuje dane hasło.

Osiągają znacznie mniejsze ilości wyszukiwań niż generyczne słowa kluczowe, jednak w ich przypadku szanse na konwersje są zdecydowanie większe. Odpowiadanie bezpośrednio na potrzeby klienta jest w końcu najczęściej kluczem do sukcesu.

Przykład słowa kluczowego długiego ogona: “buty” vs “buty męskie nike czerwone do biegania”.

Money site – strona generująca zyski

Money site to strona, której głównym zadaniem jest generowanie zysku. Jeśli przykładowo masz stronę, która jest formularzem prowadzącym do konwersji w Twojej witrynie, to właśnie to będzie money site.

Najczęstszym założeniem jest to, żeby prowadzić linkami użytkownika tak, aby wylądował właśnie na tej stronie i dokonał konwersji. Równie ważne jest to, żeby linki i słowa kluczowe prowadziły roboty wyszukiwarek do Twojej money site.

Negative SEO – negatywne SEO

Negatywne SEO to praktyki, które mają na celu, zamiast pozycjonować daną stronę, spróbować uderzyć w inną, która zajmuje wyższą pozycję w rankingu, tak aby przejąć jej miejsce.

Przykładowe praktyki to m.in. linkowanie do danej strony ze stron bardzo niskiej jakości bądź nawet włamania, czy ataki DDOS. Jest to zjawisko potępiane w środowisku marketingu internetowego.

Ponadto ma bardzo umiarkowaną skuteczność, bo Google jest obecnie bardzo dobry w detekcji tego typu zjawisk.

No-follow links – linki no-follow

Linki no-follow to takie, które mają dodatkowy atrybut, który ma sprawić, żeby Twoja strona nie przekazywała mocy pozycjonującej innym stronom właśnie poprzez taki linki.

Używa się ich przykładowo przy podawaniu referencji, bądź źródeł, nie chcąc jednak pozycjonować tych stron źródłowych. Dzięki temu unikamy straty własnej pozycji.

Linkami no-follow można także oddzielać elementy nawigacji strony, które nie powinny być interesujące dla robotów indeksujących Google, chociażby pola kontaktowe, czy koszyka na produkty.

Off-site SEO – SEO poza stroną

Działania Off-site SEO to przede wszystkim wspomniany wcześniej linkbuilding, czyli pozyskiwanie linków prowadzących do Twojej strony.

Najczęstszym źródłem linków wykorzystywanych w pozycjonowaniu off-site są blogi, treści sponsorowane, czy czasem naturalnie wplecione komentarze na blogach.

On-site SEO – SEO na stronie

On-site SEO to działania, których faktycznym celem jest zoptymalizowanie działania strony, tak aby ta działała jak najpłynniej.

Oprócz tego w SEO na stronie chodzi o przygotowanie struktury strony, która będzie czytelna dla botów. To znaczy, że będzie zawierać odpowiednie nagłówki we wszystkich treściach, będzie mieć mapę strony, czy poprawnie napisany plik robot.txt.

Out-bound link – linki wychodzące

Linki wychodzące, to takie, które prowadzą użytkownika poza Twoją stronę. Jeśli nie są obdarzone parametrem no-follow, to również przekazują link juice innym stronom internetowym.

Wbrew pozorom, nie każdy link wychodzący musi być szkodliwy. Jak pokazuję case-studies wielu SEOwców, naturalnie wprowadzone linki wychodzące potrafią mieć pozytywny wpływ na pozycję strony linkującej.

Page speed – prędkość strony

Prędkość strony to jeden z kluczowych czynników pozycjonujących strony. To statystyka, która opisuje:

  • Jak szybko strona się w pełni ładuje
  • Ile czasu mija, zanim strona będzie interaktywna

Obecnie, te czynniki są już bardzo wywindowane do góry. Więcej niż 3 sekundy to już w zasadzie bardzo wolno.

Ponadto szybki czas ładowania w testach przełoży się na jeszcze lepszy czas ładowania na urządzeniach mobilnych (które są odpowiedzialne za większość ruchu w Google), które często mają gorsze połączenie internetowe.

PBN – Private Blog Network – Prywatna sieć blogowa

PBN to zbiór kilku stron, najczęściej blogów, które nie są łatwo dostępne dla żywego użytkownika. Celem grupy blogów o podobnej tematyce w PBN jest pozycjonowanie linkami jednego głównego portal.

Co ciekawe, PBNy były kiedyś znacznie skuteczniejsze, bo obecnie Google nauczyło się już wychwytywać bezwartościowe treści i strony.

Nie oznacza to, że praktyka jest martwa, ale nie jest już tak prosta i skuteczna jak była. Teraz tę rolę przejęły po prostu blogi zapleczowe, które już generują nieco ruchu organicznego.

Ranking – pozycja

To, co u nas nazywa się najczęściej pozycją, w anglosferze przyjmuje formę określenia “ranking”.

To po prostu opis tego, jak wysoką pozycję zajmuje dana witryna na stronie wyszukiwania wyszukiwarki na dane słowo kluczowe.

Ranking factors – czynniki rankingowe

Czynniki rankingowe to zbiór zasad, według których wyszukiwarki internetowe wybierają pozycję dla danych stron na wybrane słowa kluczowe.

Istnieją długie listy czynników rankingowych, zarówno tych, które potwierdziło samo Google, jak i tych, które pozostają w tajemnicy.

Oczywiście część niepotwierdzonych oficjalnie czynników można uznać za faktycznie istniejące, co pokazują liczne case studies.

Ostatnio mieliśmy okazję poznać pełną listę czynników rankingowych wyszukiwarki Yandex w wyniku incydentu, w którym owe dane wyciekły. Warto się z nimi zapoznać.

Reciprocal links – linki wzajemne

To praktyka, w której dwie strony wymieniają się linkami o podobnej wartości, na przykład strona A generuję stronę generującą przychody strony B i odwrotnie.

Ta praktyka dalej funkcjonuje w pewnych branżach bądź pomiędzy zaprzyjaźnionymi stronami i potrafi mieć pozytywny wpływ na SEO, więc jeśli jest możliwość zdobycia takich linków, to często warto.

Redirect Loop – pętla przekierowań

Pętla przekierowań to błąd, w którym połączone jest ze sobą kilka stron, które przekierowują znowu do innej strony, która przekierowuje dalej. Sprawia to, że użytkownik nie jest w stanie dotrzeć do żadnej strony i cały czas widzi zmieniające się linki w pasku adresu.

Jak łatwo się domyślić nie jest to pożądane zjawisko. Google bardzo surowo kara strony, jeśli ich roboty indeksujące natrafią na pętle przekierowań.

Z tego powodu konieczne jest monitorowanie tego, czy cała strona jest sprawna i wszystkie linki działają, szczególnie jeśli wprowadzano na niej zmiany.

Reffering domains

Reffering domains to określenie na każdą pojedynczą domenę, stronę internetową, która wysłała link wychodzący prowadzący do Twojej strony.

Słowem kluczem jest tutaj pojedynczy. Jedna strona, niezależnie czy wyśle pięć linków, czy jeden i tak jest policzona tylko jako jedna strona, jeśli rozpatrujemy reffering domains.

Rich results – bogate wyniki

Rich results to dodatkowe rozwinięcia wyników w wyszukiwarce internetowej, które przekazują więcej informacji niż standardowy “tytuł strony + link + meta opis”.

Bogate wyniki mogą zawierać przykładowo

  • Zdjęcie produktowe
  • Drzewo strony
  • FAQ
  • Informacje o wyprzedaży
  • Dłuższy fragment treści (cytat)
Słownik e-commerce SEO
Przykład bogatego wyniku z oceną, jak widać dość wysoką.

Robots.txt

Robots.txt to plik, który określa zasady, na jakich mają się poruszać boty indeksujące treści po danej stronie. Przy ich pomocy można zakazać dostępu do różnych części strony.

Roboty Google przestrzegają tych zasad, nie oznacza jednak, że boty każdej wyszukiwarki są tak ugodowe.

Robots.txt można wykorzystać, aby zablokować strony bezużyteczne z perspektywy botów, tak aby nie marnować swojego crawl budgetu.

Robots.txt dowolnej strony możesz zobaczyć pod adresem na wzór “nazwa-strony.pl/robots.txt”.

Search algorithm – algorytm wyszukiwarki

Algorytm wyszukiwarki to zbiór zasad, według których roboty danej wyszukiwarki indeksują (bądź nie indeksują) daną stronę internetową.

To także zbiór czynników, które są oceniane na różnych stronach internetowych, tak aby określić, które strony powinny znaleźć się na dane zapytania na najwyższych pozycjach.

Algorytm decyduje też na przykład o wyświetleniu bogatych wyników wyszukiwania, czy o umieszczeniu zdjęcia z Twojej strony w grafice.

Search engine – wyszukiwarka internetowa

Narzędzie internetowe, które pozwala wyszukiwać informacje na podstawie słów kluczowych wpisanych w okno wyszukiwania.

Wyszukiwarki internetowe tworzą listy wyników na podstawie tego, jak dana strona dobrze odnosić się swoją zawartością do zadanego przez użytkownika zapytania.

Searchers intent – intencja wyszukiwania

Intencja wyszukiwania to cel, w jakim osoba korzystająca z wyszukiwarki wpisała dane zapytania.

Popularne intencje wyszukiwania to poszukiwanie produktów, chęć zakupu, porównywanie, czy pozyskiwanie informacji.

W zależności od tego, jaka jest intencja wyszukującego, osoba, która szuka, oczekuje innych wyników od wyszukiwarki.

Odpowiedzenie na pytanie, czego szuka użytkownik, to jedno z największych wyzwań, zarówno dla specjalistów SEO, jak i dla samego algorytmu wyszukiwarki.

Przykładowe pytanie trudne do określenia intencji:i “ile kosztuje pompa ciepła?”. W teorii mamy szukanie informacji raczej dość wczesne, co nie zmienia faktu, że ta osoba szybko może zmienić się w leada.

Z kolei pytanie “ile kosztuje pompa ciepła toshiba” już brzmi bardziej jak zapytanie sugerujące chęć zakupu.

Mimo wszystko te granice są bardzo cienkie i ciężkie do doprecyzowania. Nawet takie czynniki jak okres w roku mogą sugerować, że intencja zapytania jest inna, a kiedy indziej inna.

SEO – Search Engine Optimization – Optymalizacja dla wyszukiwarek – Pozycjonowanie

Tak, tutaj trochę dużo alternatywnych nazw, ale niestety ciężko na to coś poradzić.

W polskiej sferze internetowej używamy każdego z tych określeń, najpopularniejsze jest oczywiście SEO, łatwe, krótkie i wygodne do użycia, a drugie pozycjonowanie.

Teraz definicja.

SEO to działania, które mają na celu sprawić, żeby dana strona była lepiej dostosowana do oceny przez algorytm danej przeglądarki, co z kolei ma sprawić, żeby zajmowała wyższe pozycje w rankingu na dane słowa kluczowe.

Zawiera w sobie szereg popularnych praktyk:

  • Linkbuilding
  • Optymalizacja prędkości strony
  • Optymalizacja kodu strony
  • Tworzenie wartościowych treści
  • Zgłaszanie podstron do indeksacji i linkowania wewnętrzne

Oczywiście to dopiero początek listy. Działania SEO to także wyszukiwanie słów kluczowych, na które warto pozycjonować daną stronę, ocena ruchu, potencjału i raportowanie wyników.

Każde słowo, które występuje w tej części słownika e-commerce, jest powiązane bezpośrednio z pozycjonowaniem i elementami, które na nie wpływają.

SEO audit – Audyt SEO

Audyt SEO to usługa oferowana przez większość agencji interaktywnych, której celem jest zbadanie danej strony internetowej, przedstawienie rzeczy do poprawek i ewentualna optymalizacja strony.

Często zawiera takie elementy jak poinformowanie o wartościowych do pozyskania słowach kluczowych, poprawki, których celem jest poprawa szybkości strony. Nie zawiera linkowania, czy poprawy treści.

SEO text – teksty SEO

Teksty SEO to zoptymalizowane treści, których celem jest generowanie ruchu dla stron internetowych.

W odpowiednio przygotowanych tekstach znajduje się adekwatna ilość wyszukiwanych przez użytkowników słów kluczowych, które pozwalają robotom indeksującym przypisać daną stronę, jako odpowiedź na dane zapytanie w wyszukiwarce.

Teksty SEO są także sformatowane zgodnie z hierarchicznością nagłówków, posiadają podstawowe formatowania, takie jak pogrubienia, czy listy.

Często przygotowywane z wykorzystaniem macierzy słów kluczowych bądź specjalnych narzędzi oferowanych, chociażby przez SEMSTORM, które podpowiadają jakie słowa kluczowe wykorzystać.

SERP – Search engine results page – strona wyników wyszukiwania

Każda wyszukiwarka posiada swoją stronę wyników wyszukiwania.

To właśnie na niej prezentowane są strony, które zostały zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki, jako odpowiedzi na dane zapytania użytkowników.

SERP jest często wykorzystywane w kontekście “wysoka pozycja w SERP”.

To bardziej złożone hasło oznacza po prostu, że dana strona jest wyświetlana na górze strony wyników wyszukiwania, co jest kluczowe dla osiągania wysokiej sprzedaży i zysków z danej strony internetowej.

Sitemap.xml – mapa strony

Mapa strony to przygotowany ręcznie albo automatycznie rozkład strony, który jest przeznaczony dla robotów wyszukiwarki.

Przy pomocy mapy strony specjalista SEO określa, w jakie miejsca strony może wejść robot wyszukiwarki, a także pokazuje strukturę hierarchiczną strony, które podstrony są najważniejsze, a także, w jakiej kolejności robot powinien indeksować podstrony Twojej strony internetowej.

Za pomocą sitemap.xml można także wskazać podstrony, do których ciężko będzie dotrzeć naturalną nawigacją web crawlerom i pominąć elementy drzewa podstron, które sprawiłyby, że dane treści mogłyby być gorzej pozycjonowane.

Indeksować

Indeksowanie stron, czy treści to proces, w którym roboty wyszukiwarki analizują daną stronę internetową i jej zawartość.

Zaindeksowana strona ma szansę zostać wyświetlona na różne zapytania użytkowników danej wyszukiwarki.

Indeksowanej danej strony jest czynnością powtarzalną. Po każdej zmianie zawartości strony konieczne jest zreindeksowanie. W wyszukiwarce Google można zgłaszać strony do zaindeksowania z perspektywy Google Search Console.

Czasami proces potrafi trwać dość długo, co może oznaczać, że nawet bardzo dobre treści będą się mogły pojawić dopiero po dłuższym czasie w SERP.

Fakt, że indeksowanie nie jest natychmiastowe, jest bezpośrednią przyczyną, dla której efekty pozycjonowania widać dopiero z pewnym opóźnieniem.

To rank – pozycjonować (przez samą wyszukiwarkę)

Angielskie określenie “to rank” odnosi się bezpośrednio do tego, jaką pozycję zajmuje dana strona w wyszukiwarce. W tym przypadku po polsku brzmiałoby to na zasadzie, “strona X dobrze się pozycjonuje”.

Choć specjaliści SEO chcieliby twierdzić inaczej, to nie mamy bezpośredniego wpływu na to, jaką pozycję zajmie dokładnie dana strona.

Innymi słowy, można powiedzieć, że strony pozycjonują się same (a raczej są pozycjonowane na odpowiednich miejscach przez algorytm).

Specjalista może optymalizować strony, pozycjonować je, ale ostatecznie decyzję i tak podejmuje algorytm wyszukiwarki. Również bardzo często ta pozycja będzie się zmieniać.

Toxic link – toksyczne linki

Toksyczne linki, to takie, które pochodzą ze stron o wyjątkowo niskiej jakości. Mamy tutaj przede wszystkim na myśli:

  • Spamerskie strony z setkami linków wychodzących
  • Strony z ręczną blokadą od Google
  • Linki z niepowiązanych tematycznie stron
  • Bardzo dużo linków z jednej i tej samej strony
  • Linki z domen o niskim DA i kiepskiej historii (np. Były wcześniej wykorzystywane do spamu)
  • Linki ze stron postawionych w ramach tego samego serwera i współdzielionych serwerów (teoretyczna blokada PBN)
  • Kupowane linki z podejrzanych źródeł i stron

Toksyczne linki, są określane w ten sposób, ze względu na to, że mogą wpływać negatywnie na pozycję strony, do których one prowadzą.

Google pozwala sprawić, aby określone linki nie były brane pod uwagę, jeśli oznaczycie je w Google Search Console jako niepożądane.

URL

URL to inaczej po prostu adres internetowy. Sam skrót odnosi się do terminu “uniform resource locator”, czyli zunifikowany lokator zasobów.

Każdy link niezależnie od tego, czy zawiera formatowanie HTML sprawiające, że jest hiperłączem, jest adresem URL (pod warunkiem że prowadzi do istniejącej strony).

Web analytics tools – narzędzia do analizy stron

Narzędzia do analizy stron, to oprogramowanie wykorzystywane przez specjalistów SEO do ułatwienia, a czasem umożliwienia pozycjonowania stron. Z ich pomocą można pozyskać wartościowe dane:

  • Jak wielu użytkowników szuka danej informacji
  • Jak wiele osób odwiedza daną stronę
  • Jakie są podobne słowa kluczowe
  • Jakie słowa kluczowe wykorzystuje twoja konkurencja
  • Jak długie powinny być w teorii treści, aby pokonać konkurenta
  • Sprawdzanie linków prowadzących do danej strony
  • I wiele, wiele innych

Podstawowe narzędzia wykorzystywane przez specjalistów SEO to:

  • Google Keyword Planner
  • Google Search Console
  • Google Trends
  • SEMRUSH, SEMSTORM, ARHREFS i podobne

Pozycjonowanie bez narzędzi do analizy stron, na ślepo, jest najczęściej zupełnie nieskuteczne. Dotyczy to zarówno kreacji treści, jak i linkowania, czy dobierania słów kluczowych.

Aby osiągnąć efekty darmowe narzędzia Google to absolutnie minimum.

Web crawler – robot indeksujący

Robot indeksujący to bot wykorzystywany przez wyszukiwarki internetowe, do poznawania zawartości internetu i jego indeksowania, czyli zapisywania w bazie danych, jako odpowiedzi na różne pytania.

Roboty indeksujące przeglądają strony internetowe jak ludzie, sprawdzają różne elementy nawigacji strony, przechodzą przez linki. Indeksują również obrazy, treści wideo i dokumenty.

Strona może zostać wyświetlona w wyszukiwarce, dopiero wtedy, gdy roboty wyszukiwarki ją zaindeksowały w swojej bazie danych.

Website analyzer – narzędzie do analizy (konkretnej strony)

W przeciwieństwie do wcześniej wspomnianych web analytics tools zadaniem narzędzi do analizy strony jest zbadanie faktów dotyczących dokładnie jej.

Mówimy przykładowo o prędkości ładowania, o jakie tym już posiada słowa kluczowe w SERP i jak dobrze się na nie pozycjonuje.

To także statystyki dotyczące kanibalizacji treści, ilości linków wchodzących i wychodzących.

Webiste analyzery są wykorzystywane w przygotowywaniu audytów SEO. Ich wielką zaletą jest to, że przykładowo bardzo upraszczają badanie drzew podstron, czy wyszukiwanie zepsutych linków i pętli przekierowań.

Webiste optimization – optymalizacja stron

Proces optymalizacji stron internetowych to podstawowe zagadnienie związane z pozycjonowaniem.

Optymalizacja stron to sprawienie, żeby były bardziej przyjazne dla użytkownika.

Dotyczy ono zarówno części czysto wizualnej strony (czyli rozmieszczenia elementów, grafiki, przejrzystości treści), jak i strony technicznej (responsywność, poprawne działanie przycisków i elementów, szybkie ładowanie).

Optymalizacja stron to także sprawienie, żeby strona była łatwa do indeksowania dla robotów wyszukiwarek.

White hat SEO

White hat SEO niestety nie ma zgrabnego tłumaczenia na język polski. To działania, które mają na celu poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jednocześnie nie łamiąc w żadnym stopniu regulaminu wyszukiwarki.

Działania white hat SEO obejmują:

  • Optymalizacje strony pod względem prędkości
  • Stosowanie contentu wysokiej jakości
  • Optymalizacja UX strony, aby obniżyć bounce rate
  • Zdobywanie naturalnych linków (chociażby poprzez zachęcanie klientów do zostawiania referencji)
  • Poprawa struktury i kodu strony

Praktyki white hat SEO są bardzo bezpieczne i przy ich stosowaniu ryzyko zablokowania strony przez algorytm Google jest minimalne.

Jednocześnie, o ile nie mamy do czynienia z niszą, w której nie ma dużej konkurencji i raczej nikt nie prowadzi aktywnych działań SEO, to działania czysto White Hat mają małą szansę na wielkie wyniki.

Chociażby niestosowanie linkbuildingu (które nota bene jest na granicy bycia działaniem black hat) przy konkurencyjnych słowach kluczowych (głównie generycznych) sprawia, że bardzo ciężko jest osiągnąć wysokie pozycje.

Działania white hat SEO działają szczególnie dobrze w połączeniu ze słowami kluczowymi długiego ogona.

Mimo wszystko obecnie najpopularniejszym podejściem jest coś pomiędzy White hat i Black hat SEO, które pozwala na nieco bardziej liberalne linkowanie.

Podsumowanie

Pierwsza z czterech zbliżających się części słownika e-commerce zawiera wszystkie najważniejsze hasła związane z SEO i pozycjonowaniem. W momencie pierwotnej publikacji jest ich 74.

Jednocześnie planujemy rozwijanie tego słownika. Jeśli Cię to interesuje i potrzebujesz takiej pomocy naukowej, zachęcamy do stworzenia zakładki w przeglądarce.

Każde z zaprezentowanych w angielsko-polskim słowniku e-commerce hasło może być dla Ciebie przydatne, szczególnie jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem w sieci.

W ramach ciekawostki możemy podać, że tylko 2 słowa z całego słownika były czasownikiem, co mówi nieco o tym, jak skrótowo wypowiadamy się w naszej branży.

Po więcej szczegółowych informacji, a także rozwinięć terminów, które zostały poruszone w tym słowniku, zapraszamy na naszego bloga.

Jeśli interesuje Cię, które z poniższych haseł związanych z pozycjonowaniem, albo chcesz wprowadzić SEO na swoją stronę zapraszamy do kontaktu z naszym konsultantem pod numerem telefonu: +48 791 493 287

Wróć do bazy wiedzy

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Wiktor Madej