Budowa strony internetowej całkowicie od zera jest niezwykle czasochłonna. Gdy zaczynasz działać w internecie i nie masz dużego budżetu, to Twoja pierwsza strona najpewniej powstanie na szablonie. Strony tworzone od zera w końcu kosztują krocie. Czy zastosowanie szablonu może zaszkodzić pozycji Twojego sklepu, bądź strony-wizytówki? Przekonaj się. 

Skąd biorą się obawy związane ze stronami z szablonu?

Wielu z naszych klientów, którzy potrzebują gotowej strony internetowej, mają po raz pierwszy do czynienia z procesem powstawania strony. Jednocześnie najczęściej zależy im na niskiej cenie produktu (czyli strony), bo nie zawsze wiedzą, czy duża inwestycja przyniesie im zwrot.

Aby uzyskać niską cenę, zazwyczaj proponujemy strony oparte na szablonach. Niezależnie od tego, czy strona/sklep ma zostać zbudowana na jednym z darmowych CMS-ów z indywidualnym hostingiem, czy na licencji SaaS, stosowanie szablonu jest najtańsze. Dlaczego?

Przygotowanie całego „szkieletu” strony w postaci kodu wymaga mnóstwo godzin czasu pracy programisty. Zastosowanie szablonu pozwala uniknąć mozolnego tworzenia od zera. Wybieramy szablon, który odpowiada Twoim oczekiwaniom w największym stopniu. Innymi słowy, będziemy musieli przeprowadzić mniej modyfikacji, żeby zrobić stronę/sklep, która idealnie odpowiada Twoim potrzebom.

Gotowy szablon to także mniej pracy dla naszych grafików. Stosując szablon, najczęściej musimy dopasować jedynie kolory strony, dobrać odpowiednie zdjęcia i zmienić logotypy.

Mniej pracy dla nas, to szybciej gotowa strona internetowa, bądź sklep internetowy i niższa cena dla Ciebie.

Jednocześnie warto wspomnieć o pewnych sytuacjach, które są generowane w kontakcie z klientami, kiedy używamy szablonów stron. Zdarzyło się, że klient myślał, że przekształcamy (kopiujemy) stronę innej istniejącej firmy (demonstracyjne szablony często zawierają opisy fikcyjnych firm). Gasimy tutaj obawy — żaden ze stosowanych szablonów nie jest plagiatem.

Stosowanie szablonu jednak często może sprawić, że faktycznie będziesz trafiać na inne podobne stronyw końcu mogą być oparte na tym samym szablonie co ta Twoja. Zawsze przykładamy starań, żeby każda strona stworzona przez naszą ekipę była jak najbardziej unikatowa, ale pewne podobieństwa są nieuniknione.

A jak ma się SEO w przypadku stron z szablonu?

Podobna struktura techniczna strony, czyli to jak strona została napisana, ma znaczenie w pozycjonowaniu. Odpowiednio zoptymalizowany kod strony to szybsze czasy ładowania, a w efekcie wyższe pozycje.

Często jednak wspominamy o tym, że Google nie lubi duplikatów (kwestie duplicate content poruszaliśmy już kilkukrotnie). Jak ma się to zatem do stron opartych na gotowych szablonach?

Z naszego doświadczenia wynika, że strony i sklepy zbudowane przy użyciu szablonu w żadnym stopniu nie tracą względem swoich odpowiedników zbudowanych od podstaw. Są pozycjonowane w ten sam sposób, a Google nie nakłada żadnych kar na strony, które są zbudowane przy użyciu szablonów

Stanowisko Google

Oprócz naszego doświadczenia mamy także oficjalne stanowisko jednego z pracowników Google — Johna Mueller’a. Odpowiadał na zapytanie jednego z użytkowników Twittera, który pytał, czy tworząc dwie bardzo podobne strony internetowe (mające wspólny backend, czyli kod strony i frontend, czyli stronę wizualną) jedna z nich, bądź obie na tym stracą.

W odpowiedzi Mueller poinformował, że pod warunkiem, że różnice pomiędzy stronami będą większe niż jedynie zmienione logo i kolory, czyli będą dotyczyć, chociażby treści na samych stronach, to problemów nie będzie. W przypadku stron wprost tożsamych może dojść do tego, że algorytm będzie indeksować priorytetowe tylko jedną z bliźniaczych stron.

Kiedy nasi specjaliści tworzą stronę opartą na szablonie, dokonujemy o wiele więcej zmian niż wspomniana modyfikacja kolorów i logo. W większości przypadków zmiany graficzne strony są zdecydowanie bardziej dogłębne. Zmieniamy odpowiednio strukturę zakładek, dodajemy pożądane przez klienta funkcje i dostosowujemy wszystkie grafiki do potrzeb naszego klienta.

Ponadto szansa na to, że treści będą takie same jak na innej stronie opartej na tym szablonie (czyli wcześniej wspomniana współtożsamość stron) są praktycznie zerowe, jeśli nie dojdzie do celowego przekopiowania.

Jakie podobieństwa mogą zaszkodzić SEO strony internetowej?

Używanie szablonu nie wpłynie negatywnie na pozycjonowanie Twojej strony. Jest inna rzecz, która może wpłynąć i wpłynie. Jeśli Ty i Twój wspólnik biznesowy chcecie sprzedawać te same produkty w internecie i obydwoje macie swoje strony to może pojawić się pewien problem. Nie chodzi bynajmniej o konkurencję pomiędzy wami.

Skuszenie się na skorzystanie z bardzo podobnych treści na obu stronach może mieć konsekwencje. Załóżmy, że posiadacie wiele tych samych produktów. Nie chcesz tworzyć nowych opisów i korzystasz z tych ze strony wspólnika. Niestety, ale te treści Google potraktuje jako duplicate content. Korzystając z opisów z innej strony, nie tylko Ty możesz tracić w oczach wyszukiwarki.

Takie przekopiowane treści mogą sprawić, że również strona, z której pobrano opisy, zacznie tracić.

Z tego też powodu zawsze odradzamy naszym klientom stosowanie gotowych opisów od producenta. Propozycję copywriting z naszej strony nie są zwykłym up-sale’m. Zwyczajnie przy tworzeniu strony internetowej odpowiednie treści są podstawą sukcesu.

Strona, która jest tylko i wyłącznie ładna nie będzie osiągać wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Ładna strona także niekoniecznie zachęci klientów do zakupów. Do tego niezbędne są profesjonalnie napisane treści. Nawet jeśli nie chcesz zlecać ich pisania zewnętrznym podmiotom, to nawet napisane własnoręcznie opisy mają szansę rankingować się wyżej niż te kopiowane z innych stron.

W skrócie – duplicate content mówimy stanowcze nie. Nie warto zaprzepaszczać inwestycji w gotową stronę internetową chcąc oszczędzić na opisach — zwyczajnie nie tędy droga.

Jeśli szukasz agencji, która przygotuje dla Ciebie stronę internetową — nie tylko z szablonu, ale zawsze w atrakcyjnej cenie, to jesteś we właściwym miejscu. Zespół Ministerstwa Reklamy przygotuje dla Ciebie gotowy sklep internetowy, bądź stronę internetową i zadbamy o wszystko od A do Z. Doradzimy także jakich działań unikać, aby nie zaszkodzić swojej nowej stronie. Numer do naszego doradcy +48791493287. Zadzwoń i poznaj szczegóły. 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń - bezpłatna infolinia:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Wiktor Madej