Prowadzenie własnej strony internetowej i pozyskiwanie ruchu organicznego to bardzo satysfakcjonujący proces. Samodzielny napływ klientów niejednokrotnie wiąże się ze wzrostem sprzedaży. Często jednak chcemy wiedzieć, spod jakich fraz trafiają do nas klienci z Google i czym są najbardziej zainteresowani, odnajdując naszą witrynę.

Wiedza ta może nie tylko zaspokoić naszą ciekawość, ale też i pomagać rozwijać serwis oraz wykorzystywać jego potencjał. Jak zatem sprawdzić jak trafiają do nas klienci z wyszukiwarki Google? Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie kilka wskazówek!

Google Search Console i słowa kluczowe 

Pierwszym miejscem, gdzie możemy sprawdzać słowa kluczowe, z jakich uzyskujemy ruch organiczny dla naszej witryny, jest Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie Google służące do zarządzania witryną podczas pozycjonowania oraz sprawdzania informacji o niej. Aby korzystać z Google Search Console i poznać frazy, spod jakich pozyskujemy ruch na stronę, należy sparować narzędzie ze stroną — najlepiej jest zrobić to od razu po jej założeniu.

Słowa kluczowe, pod jakimi widoczna jest nasza strona w sieci możemy sprawdzić przechodząc do odpowiedniego modułu w GSC. Na początku, należy wybrać moduł Skuteczność i wybrać pierwszą zakładkę Zapytania. Tuż pod graficznym wykresem aktywności naszej strony zostanie utworzona lista fraz i słów kluczowych, pod którymi jesteśmy widoczni w Google. Jest to dość uboga statystyka, ale zawierającą to co najważniejsze – czyli słowa, z jakich pozyskujemy ruch. W ten sposób możesz poznać je bardzo prosto i sprawdzić podstawowe parametry ruchu na stronie. 

Lista składa się z poszczególnych słów kluczowych oraz liczb wyświetleń i kliknięć. Parametr Wyświetlenia odpowiada za wyświetlenia się naszej strony w wyszukiwarce Google, gdy zadawane jest dane pytanie pod konkretną frazą, a parametr Kliknięcia za wejście na naszą stronę internetową. 

google analytics slowa kluczowe

Google Analytics

Na podobnej zasadzie co Google Search Console działa drugie darmowe narzędzie w naszym zestawieniu  — Google Analytics. Jest to główne i podstawowe narzędzie analityczne, z którego korzystamy, prowadząc i pozycjonując naszą witrynę. W narzędziu tym znajdziemy również wykaz fraz, ale z bardziej szczegółowymi i rozbudowanymi statystykami podzielonymi na kilka grup. Wykaz fraz znajdziemy w module Pozyskiwanie. Dzięki Google Analytics możemy uzyskać informacje o frazach, poprzez które pozyskujemy ruch organiczny. W zestawieniu znajdziemy takie dane jak:

  • listę fraz, przez które użytkownicy przechodzą na stronę;
  • liczbę wejść z konkretnych fraz;
  • liczbę nowych użytkowników;
  • liczbę odrzuceń;
  • średni czas sesji.

Problem ”not provided”

Google Search Console i Google Analytics to dwa podstawowe narzędzia sprawdzania fraz, dzięki którym możemy dowiedzieć się, poprzez jakie frazy pozyskujemy ruch na naszą stronę www. Tyle w teorii. Znając Google, byłoby to zbyt proste, aby tak łatwo uzyskać wszystkie statystyki i wpływać na pozycjonowanie naszej strony. Jeśli już skorzystasz z tych narzędzi zapewne zetkniesz się z problemem  ”not provided” czyli słów kluczowych ukrytych. Są to słowa kluczowe i frazy ukryte przez Google, które generują dla nas największy ruch. Zjawisko urywania fraz ma na celu uniemożliwienie manipulowania pozycjonowaniem — a jak wiesz, Google zrobi dużo, aby do tego nie dopuścić. Ukryte słowa kluczowe to frazy dające najwięcej profitów. Posiadają swoje statystyki i… brak nazwy. Z tym zjawiskiem mamy do czynienia od 2011 roku, ale istnieje sposób, aby je obejść i poznać wszystkie frazy — przedstawmy go poniżej.

Keyword Hero czyli płatna alternatywa

Jeśli zetkniemy się z fazami ”not provided” a chcemy poznać wszystkie słowa kluczowe, które generują ruch na stronie możemy skorzystać z płatnego programu Keyword Hero. To serwis wykorzystujący kilkanaście systemów analitycznych oraz rozszyfrowujący frazy na podstawie publicznie dostępnych fragmentów statystyk. W praktyce oznacza to, że możemy jednak poznać wszystkie frazy, przez które użytkownicy przechodzą na naszą stronę www.

Samo skorzystanie z Keyword Hero może być nieco problematyczne, dlatego chcąc poznać dokładnie wszystkie frazy generujące dla nas ruch organiczny, warto udać się do specjalisty. Synchronizacja wymaga posiadania konta Google Search Console, Google Analytics i konta Google. Następnie należy zarejestrować się, wybrać rodzaj abonamentu lub ew. ograniczoną opcję darmowego pakietu. Następne po skonfigurowaniu narzędzi uzyskamy po 24 h listę fraz kierujących ruch na naszą stronę, a założyciele serwisu sugerują, że najbardziej wiarygodne dane pojawią się po ok. miesiącu działania narzędzia. 

Porada: Jeśli uzyskasz już informacje o frazach i wiesz jakie słowa kluczowe generują ruch na stronie, warto analizować te statystyki. Jedną z pierwszych analiz, jaką powinieneś wykonać jest sprawdzenie współczynnika klikalności CTR. Jeśli jest on niski, warto upewnić się, czy nasza witryna wyświetla się pod odpowiednimi frazami tematycznymi oraz czy nasza strona jest poprawnie pozycjonowana i znajduje się na wysokich pozycjach w Google. Dla każdego serwisu zadawalający współczynnik CTR będzie inny.

Więcej informacji o analizie witryny przeczytasz w tym artykule: Audyt SEO: 5 powodów, dlaczego Twoja strona wymaga analizy

Skorzystaj z pomocy specjalistów

Ustalenie fraz, które generują dla nas ruch organiczny i poznanie dokładnych statystyk słów kluczowych jest możliwe do przeprowadzenia samodzielnie ale… jest to dość skomplikowane zadanie. Jeśli zależy Ci na uzyskaniu takiej listy i ustaleniu fraz np. z powodu chęci rozwijania strony właśnie pod nie, zdecydowanie warto udać się do profesjonalnej agencji SEO. Specjaliści pracujący w niej posiadają kompleksową wiedzę oraz narzędzia do ustalenia takiej listy fraz. Wykonają również to zadanie szybciej i efektywniej.

Jeśli prowadzisz swoją witrynę i zależy Ci na poznaniu fraz, poprzez które użytkownicy przechodzą na Twoją stronę, skontaktuj się nami pod podanym numerem telefonu lub adresem e-mail. Z chęcią odpowiemy Ci na wszystkie pytania, a w razie chęci uzyskania pomocy rozpoczniemy działanie. Jesteśmy grupą specjalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem stron od wielu lat. Posiadamy szerokie kompetencje i możliwości działania. Jesteśmy do Twojej dyspozycji!

 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń - bezpłatna infolinia:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna