Rozwój firmy w internecie to skomplikowany i czasochłonny proces, który trudno prowadzić bez odpowiedniej wiedzy. Aby uzyskać wiele konwersji na stronie internetowej, konieczne jest utrzymywanie dużego ruchu, w tym organicznego. Z tego powodu często pada decyzja o pozycjonowaniu strony. Ile czeka się na jego efekty i na czym dokładnie polega?

Jak działa pozycjonowanie, czyli zapotrzebowanie na czas

Pozycjonowanie to proces, który musi najczęściej trwać przez kilka miesięcy, aby uzyskać realne efekty. Dlaczego tak jest? Wyszukiwarki internetowe, a w tym ta, która najbardziej nas interesuje, czyli Google, opierają się na algorytmach. Oprócz weryfikacji treści na stronie (sprawdzenia, czy odpowiadają one na zapytanie użytkownika), mają one pewnego rodzaju „bazę” zaufanych stron, które są pozycjonowane wyżej, chociażby z racji większej ilości odwiedzin na nich, albo bycia linkowanym częściej w miejscach uznawanych za wartościowe.

Co to w praktyce oznacza? Trudno jest szybko uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Cały proces wymaga czasu: dojście do topowych pozycji wyszukiwania wymaga ogromu pracy specjalisty. Ponadto nawet po uzyskaniu wysokiej pozycji konieczne jest dalsze aktywne działanie na rzecz jej utrzymania. Konkurencja nie śpi, a wyścig na pierwszą stronę wyszukiwarki trwa cały czas. Ostatecznie mniej niż ¼ użytkowników trafia na drugą stronę wyników wyszukiwania.

Działania podejmowane dla uzyskania wysokich pozycji

Pozycjonowanie składa się z dwóch podstawowych grup działań, dzięki którym możliwe jest uzyskanie efektów w odpowiednim czasie:

  • Pozycjonowanie on-site

To przede wszystkim działania związane z czytelnością Twojej strony i wypełnianiem jej zawartością, która pozwoli wyszukiwarce kojarzyć Twoją stronę z danymi frazami, czy słowami kluczowymi. To tworzenie wartościowych i czytelnych treści, które doceni wyszukiwarka i użytkownicy, a także optymalizacja kodu strony tak, aby był łatwy do odczytania dla robotów wyszukiwarki.

Choć może Ci się wydawać, że Twoja strona nie trafia na wysokie pozycje, chociaż spełnia już te warunki, to właśnie detale decydują o najwyższych pozycjach. Ilość fraz, optymalna długość treści, stosowanie odpowiedniej ilości nagłówków, listowań, form linków strony, odnośników wewnątrz strony. To wszystko ma wielkie znaczenie i choć podstawowa optymalizacja on-site z całą pewnością pozwoli Twojej stronie zacząć pojawiać się w wynikach wyszukiwania, a nawet przeskoczyć kilka stron do przodu, to dotarcie na pierwsze pozycje wymaga czasu i skrupulatnego podejścia.

  • Pozycjonowanie off-site

Działania off-site mają zapewnić stronie wiarygodność, o której była mowa w pierwszym akapicie. To wszelkiego rodzaju akcje odbywające się poza Twoją stroną internetową. W dużym uproszczeniu chodzi o to, żeby Twoja strona internetowa była wspominana na innych stronach i żeby linki do niej znajdowały się w wielu miejscach. Niestety to też nie jest prosta sprawa, ponieważ liczy się jakość treści i stron, na których pojawi się odnośnik do Twojej witryny. Istotne są także Twoje produkty i podstrony w postaci anchorów (linków ukrytych w treści) w artykułach. Pozycjonowanie off-site to zatem liczne działania, które muszą być prowadzone jednocześnie. Dodatkowo niemożliwe jest ich przeprowadzenie w krótkim czasie. Ważna jest tutaj systematyczność w dłuższym okresie czasu.

Ile czeka się na efekty pozycjonowania?

Ile czeka się na efekty pozycjonowania? Czynniki zewnętrzne

Powyższe rozwiązania z całą pewnością wpłyną w znacznym stopniu na ruch organiczny strony i jej pozycje. Szybko można wyjść z tezą, że określenie czasu, po jakim pojawią się efekty, nie powinno być trudne – w końcu da się zorientować, ile czasu zajmuje przeprowadzenie danego typu prac, decydując się na pozycjonowanie. Słuszna uwaga, ale jedynie wtedy, gdyby działania były zawsze takie same, a niestety często różnią się w dużym stopniu. Google w różny sposób reaguje też na wprowadzane zmiany i udoskonalenia, więc ciężko przewidzieć, jak szybko strona zostanie odpowiednio zindeksowana.

  • Konkurencja

Pierwszym i podstawowym problemem w pozycjonowaniu jest to, jak wiele innych firm z tej samej branży albo sklepów tego samego typu prowadzi działania związane z optymalizacją pod wyszukiwarki. Im więcej podobnych sklepów, tym trudniejsze się to staje. Zajmie też adekwatnie więcej czasu. Ponadto wpływ na pozycję ma także wielkość strony, czy to, jak długo działa. Często nadzieją dla początkujących stron stają się mniej popularne słowa kluczowe i tzw. frazy kluczowe długiego ogona, czyli bardziej konkretne hasła, które przez swoją precyzję generują wyższe konwersje i zainteresowanie.

W przypadku niszowych branż albo takich, na które zapotrzebowanie dopiero urośnie uzyskanie wysokich wyników nie powinno być szczególnie trudne, a efekty mogą być widoczne całkiem szybko.

  • Początkowa kondycja strony

Dość oczywiste jest to, że jeśli początkowy stan strony pozostawia wiele do życzenia, analogicznie działania będą musiały trwać dłużej. Podobnie ma się to w przypadku, gdy strona będzie miała dopiero powstać. Naprawa strony to bardzo często pierwszy krok, który pozwoli uzyskać wysokie pozycje w przeglądarce. Niestety jest to też działanie czasochłonne, które utrudnia dokładne określenie czasu, który pozwoli na uzyskanie wymiernych efektów.

W porządku, ale ile mniej więcej czeka się na efekty pozycjonowania? Cały problem polega na tym, że nie jesteśmy w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi, to po prostu niemożliwe, a każda sytuacja jest indywidualna. Jedyne, co możemy realnie zrobić, to przygotować estymację wzrostu ruchu w czasie, jednak po raz kolejny jej trafność może być bardzo wątpliwa. Nie da się przewidzieć działań konkurencji ani ewentualnych zmian w działaniu algorytmu Google. Nie wiemy też, jak szybko Twoja strona zostanie odpowiednio zindeksowana.

Estymacja wzrostu ruchu w witrynie

Estymacja ruchu w witrynie: jak ją przeprowadzamy

1. Frazy związane z Twoją branżą

Najpierw tworzymy listę haseł, które są w jakiś sposób powiązane z Twoją branżą i za których pośrednictwem pozycjonuje się Twoja najbliższa konkurencja. Sprawdzamy ich statystyki, czyli to, jak często są wyszukiwane i to, jak wygląda współczynnik kliknięć dla stron na kolejnych pozycjach w wyszukiwaniu danej frazy.

Przykładowo: Pierwsza pozycja w rankingu osiąga CTR (czyli współczynnik kliknięć) na poziomie 35%, a dwudziesta już tylko 0,5%. Pozwala nam to policzyć, jaki ruch, z jakiej pozycji w wyszukiwarce uzyskuje dana strona. Na tej podstawie możemy już co nieco powiedzieć, szczególnie jeśli Twoja branża jest niszowa. Możemy przedstawić Ci jakie wyniki dla jakiej pozycji może osiągnąć Twoja strona po optymalizacji. Dane zbieramy stosując narzędzia takie jak Senuto, Google Organic CTR History i Keyword Planner.

2. Analiza ruchu long tail (długiego ogona)

Aby odpowiednio pozycjonować stronę, konieczne jest też pokazanie Google, że prezentowane na niej treści są wartościowe. Bardzo często dobrą opcją jest prowadzenie firmowego, specjalistycznego bloga, który będzie ściągał ruch organiczny. Trafiają na niego najczęściej użytkownicy poszukujący tak zwanych long tail keywords, czyli bardziej specyficznych i rozbudowanych fraz. Dla przykładu:
Fotowoltaika nie jest słowem kluczowym długiego ogona
Jak uzyskać dofinansowanie na fotowoltaikę  – to jest long tail keyword.

Analizujemy ruch na takie frazy na blogach konkurencji, jednak w tym przypadku uzyskanie konkretnych wyników graniczy z cudem. Rozstrzał pozycji artykułów jest o wiele większy, niż konkretnych fraz kluczowych, więc jakiekolwiek estymacje muszą być traktowane tutaj z przymrużeniem oka. Zakładając publikację podobnych treści na Twoim blogu, możemy spodziewać się porównywalnych wyników, chyba że któraś z pozycji stanowi potentata optymalizacji i prowadzi takie działania wiele lat. Wtedy bardziej adekwatne będzie porównanie z niższymi pozycjami wyszukiwania.

Przeczytaj również: Cennik pozycjonowania – ile zapłacisz za pozycjonowanie Swojej witryny internetowej?

Typowy przebieg kampanii w czasie

Dokładne określenie ram czasowych nigdy nie jest możliwe, ale często możemy zaobserwować podobny schemat i wydzielić trzy okresy, dla których będą zachodzić zmiany przy odpowiednich działaniach. Warto jednak pamiętać, że każda sytuacja jest inna i wszystkie wcześniej wymienione czynniki wpływają na proces w diametralny sposób.

Okres I, około miesiąca

To tak naprawdę budowa głównego szkieletu prac. To czas audytu serwisu i optymalizacji, a także tworzenie planu publikacji i budowania zaufania Google przez linkowanie. Nie należy się tutaj jeszcze spodziewać żadnych realnych wzrostów ruchu na stronie, konieczne jest oczekiwanie na ruch ze strony wyszukiwarki, czyli zindeksowanie Twojej strony. Budowanie autorytetu trwa dość długo i pierwszy zauważalny skok może się pojawić nawet dopiero po trzech miesiącach

Okres II, około trzech miesięcy

Tutaj możemy spodziewać się pierwszego realnego skoku statystyk, a także wzrostu ruchu. Konieczne jest dalsze kontynuowanie działań i trzymanie się harmonogramu publikacji. Autorytet domeny cały czas się buduje, a link building powinien zostać jeszcze bardziej wzmożony. W dalszym ciągu jednak istnieje ryzyko zostania uznanym za stronę potencjalnie szkodliwą przez roboty wyszukiwarki, dlatego należy unikać jakiegokolwiek SPAMu linkami.

Okres III, powyżej trzech miesięcy

Po takim czasie na podstawie wyników będzie można śmiało określić, jak skuteczne jest pozycjonowanie, czy wystąpiły zauważalne wzrosty, a sama strona powinna zostać odpowiednio zaindeksowana przez Google. Z tego powodu nie grozi jej już odfiltrowanie, więc można zdecydowanie intensywniej linkować stronę. Ponadto, nie wolno zapominać o trzymaniu się planu contentowego. Jednocześnie należy naprawiać problemy, które ewentualnie mogły wystąpić po drodze.

Pamiętajmy przy tym, że w zależności od konkurencji na dane hasła, proces może być dłuższy, albo krótszy. To jedynie potencjalne wyniki, które choć często się sprawdzają, nie gwarantują niczego w 100%.

Czy pozycjonowanie jest opłacalne?

Z całą pewnością możemy jednak przyjąć, że pozycjonowanie w ostatecznym rozrachunku opłaci się Twojej firmie, a stawiając na ekspertów z branży, Twój budżet na reklamę zostanie na pewno wykorzystany w optymalny sposób. Całość można też nieco przyśpieszyć uzupełniając proces promocji marki kampaniami reklamowymi, jednak to zdecydowanie temat na inny artykuł. Nie czekaj i już dzisiaj umów się na rozmowę z Doradcą Klienta Ministerstwa Reklamy!

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna