Brief to nic innego jak dokument określający i precyzujący obszar działalności Twojej firmy. Zawiera również najważniejsze informacje o Twojej marce oraz oczekiwania wobec agencji, z którą rozpoczynasz współpracę. Może dotyczyć stworzenia strony internetowej, sklepu lub kampanii reklamowej Twoich produktów i usług.

Brief, czyli jak „czarno na białym” określić swoje oczekiwania

Agencja, która wysyła prośbę o wypełnienie brief’u ma jeden główny cel: chce poznać i jednocześnie sprostać oczekiwaniom swojego klienta.

Liczy na to, że otrzyma skrupulatnie wypełniony dokument dzięki czemu, rozpoczęcie prac nie będzie opóźniało się w czasie i wymagało dodatkowego kontaktowania się z klientem. Jednak zderzenie z rzeczywistością czasami bywa bolesne.

Nasze 14-letnie doświadczenie jasno wskazuje na to, że niektórzy Klienci nie są w stanie prawidłowo go wypełnić.  By zminimalizować takie sytuacje,  wspólnie omówimy elementy brief’u i podpowiemy, o co chodzi w poszczególnych punktach.

 

uśmiechnięta kobieta

Najważniejsze ogólne elementy każdego briefu:

  • informacje na temat firmy – określ jej branżę i specyfikę, zakres działalności. Możesz krótko opisać swoje produkty i usługi tak, by agencja już na podstawie brief mogła lepiej poznać Twój biznes;
  • obszar współpracy – sprecyzuj, która usługa interesuje Cię najbardziej. Zdecydowanie usprawni to proces przygotowania oferty;
  • budżet – bardzo często decydujący czynnik rozpoczęcia współpracy. Ważna jest wzajemna akceptacja i zrozumienie oczekiwań finansowych;
  • szacowany czas prowadzenia działań – czy współpraca ma być długofalowa czy doraźna. Agencja dokładnie zaplanuje swoją pracę i etapy realizacji projektu;
  • przedstawienie swojej konkurencji – to pozwala poznać mocne i słabe strony Twojej marki, zbudować dobrą przewagę konkurencyjną i znaleźć efektywne rozwiązania;
  • dodatkowe informacje dotyczące konkretnego projektu – tutaj możesz określić wszystkie swoje „widzimisię”.

Najważniejsze elementy briefu kampanii reklamowej:

  • cel prowadzenia działań reklamowych – w tym punkcie należy określić na czym Ci najbardziej zależy: czy na budowaniu wizerunku marki czy na sprzedaży, pozyskiwaniu kontaktów, promocji nowego produktu itp.;
  • grupa docelowa – określenie dotychczasowych klientów pod względem danych demograficznych, zachowań czy zainteresowań pomoże specjalistom precyzyjnie stworzyć personę, czyli Twojego idealnego klienta, który stanie się odbiorcą Twoich wszelkich działań reklamowych i innych projektów;
  • kreacja reklamy – tekst i grafika lub materiał wideo są bardzo istotne, dlatego zanim agencja rozpocznie prace nad kreacją, warto opisać swoje oczekiwania i wyobrażenie banneru czy treści;
  • harmonogram – jest ściśle związany z wielkością budżetu reklamowego. Najważniejsze, by wszelkie działania odpowiednio rozłożyć w czasie;
  • dotychczasowe działania marketingowe Twojej firmy – czy i jakie działania marketingu internetowego były wcześniej podejmowane i z jakim efektem. Twoja odpowiedź może stać się podstawą przygotowania projektu, dzielisz się swoim doświadczeniem, które pomaga w dalszej współpracy, przy tym jasno określasz, jakie działania nie odpowiadały Twoim oczekiwaniom lub dzielisz się tym, co okazało się najbardziej efektywne, na czym można bazować i liczyć na jeszcze lepsze efekty.

Najważniejsze elementy briefu strony internetowej:

  • cechy projektu – w tym punkcie chodzi o wygląd strony. Trzeba zastanowić się nad tym jakie wrażenie chcesz wywołać u odwiedzających. Wygląd strony powinien odnosić się do cech i produktów Twojej marki;
  • logo/ identyfikacja wizualna / slogan firmowy – jeśli je posiadasz: to super! Po prostu przesyłasz materiały agencji, a oni zajmą się resztą. Dopiero startujesz z biznesem? Nie ma sprawy, agencje reklamowe uwielbiają współtworzyć marki, dlatego niczym nie musisz się przejmować, z pewnością pomogą;
  • kim jest Twój klient – projekt strony internetowej ma spełniać Twoje oczekiwania, ale nie można zapomnieć o Twoich klientach, którzy będą z niej korzystać. Dlatego wszelkie proponowane rozwiązania powinny być dostosowane także do Twojej grupy docelowej.

Najważniejsze elementy briefu sklepu internetowego:

  • drzewo kategorii produktów – to jeden z ważniejszych elementów projektu sklepu internetowego. Określenie oferty produktowej i jej podział na kategorie daje pełny obraz posiadanych zasobów i znacznie ułatwia pracę agencji. Kto jak nie Ty najlepiej zna ofertę Twojej marki? Musisz podejść do sprawy poważnie i na spokojnie, agencja reklamowa powinna służyć pomocą w razie jakichkolwiek trudności;
  • cechy projektu – czyli jak ma wyglądać Twój sklep internetowy. Warto przesłać agencji swoje inspiracje oraz adresy sklepów, które przypadły Ci do gustu. To samo dotyczy kolorystyki – dobór kolorów jest bardzo ważny, warto jednak by nie odbiegał od Twojej identyfikacji firmowej, ponieważ wszystko musi ze sobą współgrać i być transparentne;
  • grupa docelowa – kto najczęściej u Ciebie kupuje? Czy działasz na rynku B2B czy B2C? To ważne by określić, kto będzie po drugiej stronie Twojej „kasy”.

Rzetelne wypełnienie briefu jest podstawą efektywnej kampanii reklamowej, świetnych projektów stron internetowych czy sklepów, spełniających Twoje oczekiwania!

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Adriana Smodis