Cold mailing jest to jedna z form kampanii marketingowej. Jest ona dość kontrowersyjna, gdyż może kojarzyć się z nachalną sprzedażą lub zwykłym oszustwem. Jednakże tak naprawdę to jedna z najskuteczniejszych form kampanii reklamowej, jaką możemy obecnie spotkać w sieci.

Z pewnością nieraz zdarzyło Ci się otrzymywać spersonalizowane maile, których celem było zapoznanie Cię z daną ofertą, od firm bądź osób z którymi wcześniej nie miałeś żadnego kontaktu. Najprościej mówiąc cold maile są to wiadomości, które mają nakłonić nas do współpracy.

Przede wszystkim celem takiej kampanii jest zbudowanie nowej sieci klientów, poprzez wysyłanie wiadomości do potencjalnie zainteresowanych odbiorców. Żeby wdrożyć taką metodę, przede wszystkim musimy określić naszą grupę docelową. Są to kontakty, które nie zostały pozyskane w sposób zapisania się do newslettera bądź dokonania zakupów. Należy zwrócić uwagę, że cold mailing to nie SPAM.

Czy cold mailing jest legalny?

Jako że granice w cold mailingu nie są jasno utarte odnośnie tego co jest dopuszczalne, toteż był problem ze zdefiniowaniem jego legalności. Odkąd zaczęło obowiązywać rozporządzenie RODO, o ochronie danych osobowych kwestia ta miała być bardziej unormowana.

Dlatego też osoby, do których mają być kierowane cold mailingi, powinny wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych.. Jak zatem tworzyć tego typu kampanie marketingowe, aby wciąż było to legalne i nie naruszało wrażliwych danych osobowych. Istnieje kilka określonych wskazówek.

Nie należy przedstawiać w pierwszej wiadomości treści naszej oferty. Należy tu poprosić czy dana osoba zgadza się na otrzymywanie tego typu wiadomości. Musimy korzystać tu z legalnie pozyskanych kontaktów, gdyż potrzebujemy wskazać, skąd mieliśmy dostęp do wykorzystania danego adresu e-mail.

Jak pozyskać dane osobowe do cold mailingu?

W tym momencie nasuwa nam się pytanie jak pozyskać dane osobowe, przydatne do cold mailingu nie łamiąc przy tym prawa? Istnieje klika źródeł, z których możemy skorzystać, chcąc trafić do nowych klientów.

Możemy, więc użyć danych osobowych publicznie dostępnych, czy to w internecie, KRS, innych rejestrach i ewidencjach. Pozyskawszy taki kontakt, na początku możemy wysłać wiadomość na adres ogólny, czyli biurowy, który nie jest adresem konkretnej osoby.

Dopiero gdy mamy wiadomość bezpośrednio od potencjalnego klienta, że życzy sobie otrzymywać takie wiadomości, możemy mu przesłać cold maila. Kolejnym sposobem jest uzyskanie danego kontaktu bezpośrednio od firmy, w celach innych niż przedstawienie oferty handlowej.

Możemy to zrobić, chociażby w najprostszy sposób na recepcji danego przedsiębiorstwa lub poprzez zwrócenie się do firmy mailowo i poproszenie o takie dane. Pozyskać dane możemy również w przypadku wypełnienia formularza kontaktowego przez potencjalnego klienta, który wszedł na naszą stronę internetową.

Alternatywa to skorzystanie z płatnej reklamy mailowej – np. tej w Google Ads.

Rady odnośnie pisania cold mailingu

Aby odnieść sukces i pisać skuteczne wiadomości należy jasno sprecyzować poszczególne jej elementy.

Musisz zaciekawić odbiorcę w ten sposób, aby chciał zapoznać się z treścią wiadomości, która wchodzi w skład kampanii cold mailingowej. Należy więc pomyśleć tu nieszablonowo, żeby klient nie wyrzucił jej do kosza. Najważniejszy będzie intrygujący temat. Warto też stworzyć model potencjalnego klienta.

Zazwyczaj kampanie cold mailingowe stosowane są w modelu B2B, czyli biznes dla biznesu. Możemy więc określić, jakie firmy działają w naszej branży i tym samym zaoferować im możliwość podjęcia współpracy z nami.

Każda grupa posługuje się innym językiem ze względu na chociażby wielkość firmy wiek, zawód itp. Nie dla wszystkich takie same wiadomości mogą się okazać jednakowo skuteczne.

Jeżeli rozważamy wprowadzenie metody cold mailingowej do swojej kampanii marketingowej, musimy się skupić na tym, jak mają wyglądać treści, które będą kierowane do potencjalnych klientów. Przede wszystkim wiadomości takie powinny być w miarę możliwości jak najkrótsze, a przy okazji jak najbardziej konkretne.

Nie możemy zrazić do siebie ludzi poprzez stosowanie zbyt wyszukanego stylu oraz tego, że wiadomość może nie być niezrozumiała. Takie maile muszą zawierać przede wszystkim informacje jak nazwa firmy, jakie produkty ona posiada lub jakie usługi ona świadczy.

Musi też się zawierać jasno określony cel wiadomości oraz to jakie potencjalne korzyści może uzyskać klient. Należy spersonalizować maile, aby klient wiedział, że prezentowana oferta jest tylko dla niego. Dzięki temu możemy mieć większą pewność, że klient będzie chciał zapoznać się z taką wiadomością, niż z bezosobową reklamą.

Jak reklamować sklep internetowy?

Przyciski call-to-action i wiadomości followup w cold mailingu

Przycisk wezwania do działania jest to konieczny element, jeżeli chcemy, aby „zimny” mail odniósł swój cel. Można tu zawrzeć dane kontaktowe, przejście do konkretnej oferty, czy odnośnik do strony, aby zapoznać się z jej treścią. W ten sposób wywieramy presję na kliencie, aby skłonić go do podjęcia proponowanych czynności.

Wiadomości typu follow-up. Wysyłanie jednego maila może nie odnieść odpowiedniego skutku. Wiadomość taka może zaginąć w gąszczu innych maili lub trafić w momencie, gdy klient nie może skorzystać z danej oferty. Dlatego należy zaplanować ich większą ilość. Należy więc pomyśleć o wiadomościach jak o jednej całości, gdzie maile będą bezpośrednio odnosiły się do siebie.

E- maile należy dokładnie sprawdzać, czy na pewno zostały wysłane do konkretnej osoby.

Dla kogo jest metoda cold mailingowa?

Metoda cold mailing szczególnie przydaje się w momencie, gdy firmy dopiero zaczynają funkcjonować i istnieć na rynku. Kolejnym ważnym elementem jest to, że to metoda dość tania, idealna, jeżeli nasz biznes nie przynosi nam jeszcze określonych dochodów a na samą reklamę mamy przeznaczony ograniczony budżet.

Możemy też przede wszystkim sprawdzić, czy nasz biznes będzie cieszył się odpowiednią popularnością, aby kontynuować tego typu działalności.

MinisterstwoReklamy.pl specjalizuje się w skutecznych kampaniach reklamowych, które znacznie pomogą Ci dotrzeć do nowych klientów. Nie czekaj więc, pozwól, aby Twój biznes się rozwijał!

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Bartosz Madej