Przy tworzeniu reklamy internetowej np. w social mediach czy w Google Ads jednym z podstawowych elementów tworzenia promocji jest targetowanie. Jest to określenie, jakie osoby mają zobaczyć naszą reklamę. Odpowiednie określenie grupy docelowej nie jest jednak łatwe i wymaga rozważnego podejścia.

Wiele osób nie wie do końca jak targetować reklamy — szczególnie jeśli uruchamiają je samodzielnie jako osoby prywatne nieznające się na marketingu internetowym. Poniżej przedstawiamy cztery ważne pytania, które pomogą stworzyć grupę docelową i podpowiadamy czym tak właściwie jest targetowanie.

Czym jest targetowanie?

Targetowanie reklam internetowych to określenie grupy osób o konkretnych parametrach, które zobaczą naszą reklamę. Jest ono typowym elementem internetowych systemów reklamowych np. Facebook Ads czy Google Ads, gdzie systemy zbierają wiele informacji o swoich użytkownikach i pozwalają nam wybrać jakim osobom chcemy wyświetlić reklamę. Celem targetowania jest dotarcie z naszą promocją do odpowiedniej grupy osób, które z największym prawdopodobieństwem skorzystają z naszej usługi czy zakupią produkt. Od technicznej strony targetowanie polega na wybieraniu poszczególnych parametrów dotyczących wieku, lokalizacji, płci, zainteresowań i pozostałych czynników. Możemy zatem podczas targetowania określać jakie parametry musi posiadać dana osoba, która ma zobaczyć reklamę lub wręcz przeciwnie jakich nie może spełniać, aby mogła ją zobaczyć.

Research i analiza statystyk

Pierwszym krokiem przy określaniu grupy docelowej jest research i analiza statystyk. Krok ten pomija wiele osób, od razu udając się do systemu reklamowego i wprowadzając dane na podstawie dostępnych opcji, co jest bardzo niekorzystne. Przed rozpoczęciem targetowania powinniśmy na kartce papieru stworzyć profil osób, do których chcemy skierować reklamę czy określić, na jakie ustępstwa będziemy w stanie pójść, jeśli dane te będą zbyt szczegółowe lub jak zawęzić grupę odbiorców, gdy dane będą zbyt ogólne.

Z pewnością powinniśmy przeanalizować jakie osoby są naszymi klientami czy odbiorcami. Możemy zrobić to na podstawie statystyk swojej strony internetowej czy ogólnych statystyk zakupowych, o ile takie posiadamy. Należy też zastanowić się, do jakich osób kierowany jest produkt i jakie osoby z największym prawdopodobieństwem go zakupią. Tyczy się to zarówno zainteresowań jak i danych lokalizacyjnych czy statusu społecznego. Warto też zebrać wszystkie informacje statystyczne publikowane w sieci dla danej branży odnośnie procesów zakupowych.

Gdy określimy już wszystkie typy osób, które mogą być zainteresowane naszą marką, będzie nam znacznie łatwiej w kolejnym kroku — podczas określania celu reklamy i wyboru tej grupy, która najlepiej spełni nasze wymagania oraz najlepiej zareaguje na reklamę. Na podstawie uzyskanych informacji nie stworzymy jednej idealnej grupy, ale będzie nam prościej określić odbiorców w odniesieniu do konkretnego celu, jaki aktualnie posiadamy.

Jaki cel chcemy osiągnąć? Targetowanie wąskie lub szerokie

Jeśli mamy już skompletowane dane odnośnie potencjalnych odbiorców należy w drugim kroku określić, jaki cel chcemy osiągnąć naszą reklamą na Facebooku lub w Google czy innym systemie reklamowym. Ogólnie rozpoznaje się dwa główne cele — sprzedażowy i wizerunkowy.

  • Cel sprzedażowy zakłada zawężenie grupy odbiorców w taki sposób, aby stworzyć grupę idealnych osób, które z największym prawdopodobieństwem kupią nasz produkt i będą posiadały wiele ściśle określonych cech.
  • Drugim celem są kwestie wizerunkowe takie jak zwiększenie zasięgu marki, kreowanie pozytywnego wizerunku czy jego poprawa. W takiej sytuacji targetowanie będzie polegało na rozszerzeniu grupy docelowej tak, aby dotrzeć z reklamą do wszystkich osób, które potencjalnie mogą w ogóle skorzystać z naszej oferty. W tej opcji będziemy podawali jedynie podstawowe parametry, uwzględniając wiek czy lokalizację i ogólne zainteresowania. 

idealny klient

Jak sprecyzować klientów i odbiorców?

Kolejnym etapem targetowania jest określenie wszystkich pożądanych cech, jakie muszą posiadać nasi odbiorcy. W tym momencie należy określić dane demograficzne i personalne takie jak wiek, płeć, lokalizacja czy język, jakim posługują się dane osoby. Następnie należy z grupy zainteresowań wybrać te, które najlepiej oddają zainteresowanie daną kategorią tematyczną. Warto wybrać kilka pokrewnych, aby wyeliminować ryzyko błędu danego portalu. Jeśli dana osoba jest zainteresowana motoryzacją, daną marką samochodu i rajdami samochodowymi mamy niemal pewność, że nie jest to pomyłka. W ten sposób możemy określać też aktywność danej osoby na danym portalu np. przeglądane profile.

Dzięki zaawansowanym ustawieniom możemy określać też bardziej dopracowane parametry dotyczące na przykład korzystania z  konkretnego modelu telefonu czy innych niestandardowych cech, które są ważne w naszej branży.

Jak wybrać idealnego klienta?

Gdy określimy już podstawowe i zaawansowane parametry targetowania, a nadal mamy możliwość zawężenia grupy docelowej sprzedażowej, warto zastanowić się i podać jeszcze kilka opcji związanych z korzyściami zakupowymi.

Mając do wyboru klientów zainteresowanych daną tematyką, warto wybierać tych, którzy z największym prawdopodobieństwem zechcą skorzystać z naszej oferty. Prowadząc sklep internetowy, warto zatem wybierać na przykład zaangażowanych nabywców. Istnieje również wiele elementów, dzięki którym możemy określić stopień zamożności danych osób np.  hobby czy aktywność cyfrowa. Często skierowanie reklamy głównie do takich osób przyniesie lepsze efekty niż do osób o mniej zasobnym portfelu czy niekorzystających często z formy zakupów online.

Planowanie kampanii reklamowej – kilka słów na koniec

Wybór odpowiedniej grupy docelowej kampanii reklamowej jest ciekawym wyzwaniem. Szereg elementów, niczym puzzle, tworzy jedną całość, dzięki czemu masz pewność, że Twoja reklama trafia do osób najbardziej zainteresowanych skorzystaniem z Twojej oferty. Pamiętaj, że targetowanie to jeden z wielu etapów prawidłowej konfiguracji kampanii reklamowej. Jeśli zapragniesz wsparcia, fachowej wiedzy i wielu lat doświadczenia w planowaniu kampanii promocyjnych, nie ma problemu- skontaktuj się z nami! Służymy pomocą na każdym etapie współpracy 🙂

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna