Media społecznościowe są świetnym sposobem dla każdej firmy do budowania zaufania i pozyskiwania nowych klientów. Nie powinno więc dziwić, że wszyscy chcą mieć jak najwięcej tego typu kanałów. Jak się za to zabrać? Które portale wybrać? Jak prowadzić social media firmy? Tego dowiesz się w tym artykule.

Po co chcesz działać w social mediach?

To pierwsze i podstawowe pytanie, które musisz sobie zadać, kiedy zastanawiasz się nad tym, jak w nich działać. Nie, nie chodzi o żadne przemyślenia filozoficzne. Po prostu, jaki jest Twój główny cel i jak chcesz go zrealizować.

Dopiero kiedy masz określony cel, można odpowiednio do niego dostrajać działania i odpowiedzieć na tytułowe pytanie. Oczywiste jest, że w prowadzeniu social media firmy chodzi w dużej mierze o wzrost sprzedaży, ale różne sposoby prowadzenia działalności w social media dają różne możliwości osiągnięcia tego celu.

Inaczej prowadzimy media społecznościowe, kiedy chcemy zwiększyć rozpoznawalność marki. Inaczej, kiedy budujemy dookoła niej historie, a jeszcze inaczej, gdy dążymy do szybkich konwersji.

Ba, celem może być nawet zmniejszenie dystansu pomiędzy Tobą a klientami, czy uzyskanie wartościowych sugestii na temat Twojej oferty.

Kiedy odpowiesz sobie na to pytanie, możemy ruszyć dalej. Przyszła pora, żeby wyjaśnić sobie jedną, bardzo prostą rzecz, o której niestety zapomina większość firm, działając w kanałach społecznościowych.

Tworząc bardzo słabe treści i opierając cały swój przekaz na schemacie:

1. zdjęcie produktu

2. link do produktu

3. emoji

można prawdopodobnie ugrać kilku klientów. Nie zmienia to jednak faktu, że reakcji, czy prawdziwej interakcji z Twoją firmą to nie wygeneruje. Co więcej, sporo użytkowników oczekuje czegoś więcej od profilu Twojej firmy, niż przekazu marketingowego.

Użytkownicy mogą chcieć poznać Twoją firmę przed zakupem. Mogą być zainteresowani Twoją opinią, jako eksperta. A jeszcze inni obserwują Twoją firmę dla rozrywki.

Którzy z nich są dla Ciebie najbardziej wartościowi? Wbrew pozorom stwierdzenie tego nie jest aż tak oczywiste. I właśnie z tym pytaniem przechodzimy do następnej części problemu.

Kim jest Twój klient? Czego oczekuje?

Zastanawiając się nad tym, jak prowadzić media społecznościowe firmy, konieczne jest określenie, kim jest Twój klient. Forma wpisów musi być adekwatnie wybrana do ich potrzeb.

Tak jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, każdy może szukać czegoś innego na Twoim profilu. Najlepiej było by spełniać każdą z tych potrzeb.

Innymi słowy, Twoje treści powinny nieść wartość informacyjną, na temat Twojej oferty, na ogólne zagadnienia związane z Twoją branżą i bezpośrednio na temat Twojej firmy.

Jeśli jesteś w stanie to osiągnąć, nie zaszkodzi również odrobina humoru – właśnie po to wiele osób (o ile nie większość) sięga do social media.

Stworzenie modelowego klienta, grupy docelowej

To jeden z głównych kroków, który pomoże Ci prowadzić social media firmy. Zastanów się, kto najbardziej potrzebuje Twojej oferty? Kto na nią trafi?

Jeśli działasz już dłuższy czas, prawdopodobnie masz ogólny obraz tego, kto z niej korzysta. Warto zacząć od konkretnej grupy, której potrzeby już znasz.

Nie należy jednak aż tak bardzo się ograniczać. Masz podejrzenia co do tego, kto jeszcze mógłby być zainteresowany Twoją ofertą? Sprawdź, czy masz rację i czy takie działania są skuteczne.

Tego typu testy nie powinny być oparte na zgadywaniu. Facebook Business Suite, czy odpowiedniki tego typu narzędzi w innych social media pozwalają sprawdzić, kto jest odbiorcą Twoich treści.

Jeśli widzisz, że dany typ przekazu nie działa, nie trzymaj się go kurczowo. Taka zmiana nic Cię nie kosztuje, a może pomóc zyskać licznych nowych klientów.

Doprecyzowanie grupy docelowej pozwoli Ci też na jeszcze jedną rzecz, która pozwoli uskutecznić Twoje działania.

Jaką? Nie tylko działać w social media, ale wybrać social media, na których faktycznie są osoby zainteresowane Twoją ofertą. 

Wybór medium społecznościowego dla Twojej firmy

To, że na różnych mediach są różne osoby, nie powinno nikogo dziwić. Nawet jeśli ktoś korzysta ze wszystkich głównych, prawdopodobnie na części z nich spędza znacznie więcej czasu.

Każde z mediów ma swoją specyfikę, która może bardziej lub mniej pasować do Twojej oferty. Forma treści na Facebooku, Instagramie, YouTube, czy TikToku bardzo się różni. Musisz wybrać kanał adekwatny do Twoich możliwości i do potrzeb Twoich odbiorców.

W dużym uproszczeniu możemy uznać, że najstarszych (nie znaczy, że starych) użytkowników, znajdziesz na Facebook-u i LinkedIn. Kolejne miejsce podium zajmuje Instagram. Najmłodsi użytkownicy znajdują się natomiast na TikToku, gdzie ponad 90% użytkowników nie ukończyła 18 lat!

Jeśli chodzi o YouTube, to plasuje się nieco poza stawką. Aż 90% Polskich internautów korzysta z niego regularnie, niezależnie od grupy wiekowej.

Jak zatem wybrać medium społecznościowe dla Twojej firmy?

  1. Zastanów się, jaki typ treści jesteś w stanie realistycznie realizować. Jeśli zajmujesz się socialami przy okazji, to chociażby filmy na YouTube nie będą dla Ciebie możliwe do realizacji.
  2. Które medium byłoby najbardziej atrakcyjne dla Twoich odbiorców? Czy są młodsi i korzystają raczej z Instagrama i TikToka, czy to inne firmy, które najłatwiej znaleźć na LinkedIn-ie?
  3. Zweryfikuj, czy odpowiednio wybrałeś kanały społecznościowe, wystarczy do tego kilka miesięcy działań.

Jakie treści tworzyć?

Skoro udało Ci się już wybrać odpowiednie medium społecznościowe, teraz pojawia się pytanie: jakie treści pomogą Ci zdobywać nowych klientów i utrzymać przy sobie starych?

Niestety, to też nie jest oczywiste. Social media mają jednak jedną, bardzo dużą zaletę. Dodawanie postów nic Cię nie kosztuje, dopóki ich nie promujesz. A to oznacza, że możesz eksperymentować z typami postów, które dodajesz. Sprawdzać, które z nich generują największe zainteresowanie. 

Do wyboru jest na prawdę wiele form. Od stosunkowo długich wpisów tekstowych, do wykresów obrazkowych, zdjęć produktów czy treści video. Każdy rodzaj ma swoje zalety. Sprawdzaj, co generuje najlepsze wyniki.

Staraj się uniknąć powtarzalności w treściach, które tworzysz na potrzeby social mediów Twojej firmy. Warto korzystać z tematów, które są w danym czasie na topie. Może Ci w tym pomóc nasz kalendarz marketingowy na obecny 2022 rok.

Personalizuj posty Twojej firmy i nie bój się zwracać bezpośrednio do klienta. Nie musisz zawsze trafiać do całej, często szerokiej grupy Twoich odbiorców. Liczy się jakość interakcji.

Pamiętaj też, że jeśli chcesz faktycznie zyskać zainteresowanie, to musisz najpierw dać coś od siebie. To dość standardowa zasada w content marketingu. Ty dajesz informacje, a użytkownik potencjalnie staje się Twoim klientem.

Niech treści zatem będą wartościowe, nawet jeśli opierają się na prostych schematach. Jeśli mówisz o własnym produkcie, opowiedz o nim w nowy sposób. Daj znać jak go wykorzystać. Rób wszystko, co daje użyteczne informacje.

Kiedy udostępniać treści w social media?

To kolejne pytanie, które spędza sen z powiek osobom, które prowadzą media społecznościowe firm. Możesz sprawdzić, kiedy Twoje grupy docelowe najczęściej korzystają z aplikacji społecznościowych.

Wstawienie w takich godzinach i dniach postów będzie dobrym pomysłem. Jest tylko jedno ale… W praktyce nie zawsze najpopularniejsza godzina przyniesie najwięcej konwersji. Dlaczego?

Weźmy hipotetyczną sytuację. W Twojej ofercie dostępna jest odzież. Masz bardzo szeroką grupę odbiorców. Bardzo prawdopodobne, że najwięcej użytkowników będzie korzystać z social media wieczorami, np. o 21.

I tak, będą korzystać z mediów społecznościowych, ale nie będą skłonni do zakupów o takiej godzinie. Szukają na platformie społecznościowej nie produktów, a rozrywki.

Podobnie może być z branżą usługową. Twoją konwersją jest telefon klienta. Przecież nie zadzwoni kilka godzin po zakończeniu pracy Twojego biura. Liczenie na to, że będzie o tym pamiętać następnego dnia, jest błędne.

Z tego powodu warto testować różne godziny i po raz kolejny dobrać te, które najlepiej się sprawdzają.

Inna kwestia to dzień tygodnia. Tutaj też będą spore różnice w ilości odbiorców. Po raz kolejny trzeba zobaczyć, co działa. Święta i weekendy też są dobrym okresem na publikacje treści w mediach społecznościowych.

Najbardziej początkujący w świecie prowadzenia profili w mediach społecznościowych prawdopodobnie się teraz bardzo zmartwili. Jak to mam pracować w święta, czy weekend albo publikować posty grubo po godzinach pracy?

Firmy tworzące aplikacje społecznościowe udostępniają narzędzia, które pozwolą Ci uniknąć takiej niewdzięcznej pracy.

Narzędzia, które pomogą Ci prowadzić social media firmy

Robienie wszystkiego, co wcześniej wymienialiśmy ręcznie, pochłonęłoby Ci bardzo wiele godzin pracy. Na szczęście istnieją narzędzia, które bardzo Ci pomogą.

Poruszymy tutaj jedynie kilka najbardziej popularnych, które nie wymagają długiego omówienia. W przyszłości z pewnością rozwiniemy bardziej ten temat!

Creator Studio

Creator Studio, to narzędzie, które pozwoli Ci rozplanować posty na Facebooku i Instagramie. Z jego pomocą zaplanujesz posty do przodu, a także sprawdzisz dokładne statystki na temat istniejących już postów.

Możesz z jego użyciem dodawać posty jednocześnie na Facebooka i Instagrama. Ponadto poznasz lepiej swoją grupę odbiorców. Dowiesz się, kiedy Twoje posty cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników.

Pozwala też sprawdzić, jakie działania podejmują użytkownicy w reakcji na Twoje posty. Creator Studio umożliwia bardzo wygodnie zarządzać wszystkimi rodzajami treści na Twoich profilach w mediach społecznościowych. Zachęcamy do przetestowania tego narzędzia.

Facebook Business Suite

Facebook Business Suite zbiera wszystkie najważniejsze informacje na temat Twojej firmy na Facebooku i Instagramie w jednym miejscu. Dzięki temu narzędziu w jednym miejscu sprawdzisz aktualności dotyczące Twojego profilu i statystki postów.

Facebook Business Suite pozwoli Ci też na monitorowanie aktywności użytkowników w komentarzach, zaprojektowanie automatycznych odpowiedzi i wiele więcej. Umożliwi Ci też publikować i planować relacje na Facebook-u i Instagramie.

Canva

Jeśli jeszcze nie słyszałeś o Canvie, to bardzo dużo tracisz. To niezwykle prosty i intuicyjna program graficzny, z którego korzysta bardzo wiele firm działających w internecie.

Program graficzny? Nie jestem grafikiem. Pewnie do tego jest drogi!

Znaczna część Canvy jest darmowa. Z kolei płatna wersja to tylko 50 złotych miesięcznie. Ponadto działa w przeglądarce internetowej.

Do jej używania nie musisz też być grafikiem. Cały system opiera się na gotowych elementach i interfejsie z rodzaju „przeciągnij i upuść”.

Opanowanie interfejsu to z ręką na sercu jedynie kilka minut. Każdy da sobie radę. Największą zaletą Canvy dla każdej osoby, która prowadzi social media firmy jest to, jak szybko pozwala tworzyć grafiki do postów. Grafiki, które są bardzo atrakcyjne dla oka i zgodne z nowymi trendami.

Praktyczne porady do prowadzenia social media firmy

Tutaj skupimy się na pomniejszych radach, które pomogą Ci osiągnąć jeszcze więcej prowadząc kanały Twojej firmy w mediach społecznościowych. Najczęściej będą dotyczyć formy postów, czy też tego, jak prowadzić relacje z klientami.

Słuchaj sugestii użytkowników

To bardzo prosta i skuteczna rada, o której niestety regularnie zapominamy. Użytkownicy social media są niezwykle kreatywni i często sami będą Ci radzić, co możesz zrobić, by poprawić skuteczność Twoich działań.

Oczywiście, nie każda rada będzie słuszna i skuteczna, ale warto się zastanowić nad słusznością uwag, szczególnie jeśli pojawia się stale i regularnie.

Warto też samemu pytać użytkowników o to, co chcieliby jeszcze zobaczyć w Twojej ofercie. To bardzo prosty sposób na zbadanie zapotrzebowania na różne produkty.

Odpowiadaj na komentarze

Sekcja komentarzy w mediach społecznościowych może być zarówno Twoją bronią, jak i źródłem upadku. Użytkownicy często będą się w nich dzielić wrażeniami na temat Twojej marki, czy też zadawać pytania.

Warto odpowiadać na pytania i odnosić się do opinii. Pamiętajmy jednak, żeby być przy tym naturalni i możliwe neutralni. Negatywna opinia może łatwo wyprowadzić Cię z równowagi, ale pamiętaj, pisząc w social mediach możesz być pewny, że gniewna, wulgarna, lub po prostu niemiła wypowiedź zostanie zapamiętana.

Nawet do najgorszych opinii odnoś się taktownie, staraj się rozwiązać problem i wyglądać profesjonalnie. Lepiej też nie usuwać komentarzy. Zostanie to zauważone i wytknięte.

Kolejną częścią tej porady jest szybkie odpowiadanie na wiadomości w mediach społecznościowych. Użytkownicy często pytają o różne rzeczy za ich pośrednictwem. Często ta odpowiedź jest jedynym, co dzieli Cię w danej chwili od pozyskania klienta.

Content plan – nie działaj na oślep

Wiesz już jakie treści możesz zamieszczać i masz setki pomysłów? W takim razie wypada się zastanowić dokładnie, kiedy i jak je publikować.

Plan kontentowy pozwoli Ci wiedzieć dokładnie jakie treści tworzyć. Pozwoli Ci też zachować porządek w pracy związanej z prowadzeniem Twoich kanałów w mediach społecznościowych.

W content planie wyznacz, jakie ilości, jakiego rodzaju treści, kiedy mają być publikowane. Warto być na tyle konkretnym na ile to możliwe.

Po co? Bo dzięki temu potem możesz szybko sprawdzać co przynosiło najlepsze efekty i sprawdzić, czy takie działania mają bardzo duże znaczenie.

Działając na oślep nie budujesz regularności, którą zauważą użytkownicy. Uniemożliwiasz też sobie konkretną analizę efektów Twoich działań.

Z tego właśnie powodu plan kontentowy powinien być Twoim najlepszym przyjacielem przy tworzeniu treści w mediach społecznościowych Twojej firmy.

Niech Twoja firma będzie autentyczna

To bardzo ogólne stwierdzenie i już śpieszymy z wyjaśnieniem. Staraj się opierać swój wizerunek na stałych elementach. Nienaturalne przeskoki narracji będą bardzo widoczne. Jeśli tworzysz opowieść o Twojej firmie, niech pozostanie cały czas aktualna.

Częścią opowieści jest też to, jak wyglądają Twoje posty. To, jakiego języka używasz. To wszystko powinno być constansem. Oczywiście, możesz w pewnym stopniu to modyfikować, żeby uniknąć nudy, ale bardzo duży, nagły przeskok może być brzemienny w skutkach.

Nie warto porywać się na każdy trend w mediach społecznościowych szczególnie, jeśli niespecjalnie pasuje do Twojej oferty. To zwyczajnie nie ma sensu.

Nie ma też sensu tworzyć postów tematycznych związanych z całkowicie losowymi wydarzeniami. Jeśli pomyślisz, że coś byłoby ciekawe i interesujące, to zastanów się, czy takie na prawdę będzie, szczególnie, jeśli postawisz się po stronie odbiorcy.

Zadbaj o estetykę i informacje na profilu

Jeśli mówimy o jednym z portali na którym istnieje jednostka profilu i można szybko podejrzeć wszystkie wpisy i posty, bardzo ważne jest zadbanie o komplet informacji.

Niech wszystko będzie jasne, widoczne i zrozumiałe. Z pewnością docenią to osoby, które wyszukały Twój profil w mediach społecznościowych po tym, jak trafiły na Twoją reklamę, czy stronę internetową. Chcą się dowiedzieć, czy Twoja firma jest prawdziwa. Chcą też poznać opinie na jej temat.

Ponadto warto dbać o to, aby estetyka strony była w miarę jednolita. Najlepiej tworzyć treści o podobnej kolorystyce, co może być widoczne np. w emoji umieszczanych we wpisach. Również na infografikach, które możesz zamieszczać w mediach społecznościowych stosuj podobne schematy.

Ludzki umysł lubi regularności i powtarzalne schematy. Możesz to wykorzystać na swoją korzyść.

Angażuj swoją społeczność

To oczywista oczywistość, ale regularnie widzimy, że wiele firm zapomina o tym w swoich przekazach na mediach społecznościowych.

Angażowanie swoich odbiorców to najlepszy sposób na to, żeby zatrzymać ich u Ciebie na stałe jako swoich klientów. Pozytywne interakcje z Twoją firmą skłaniają ich także do reklamowania Twojej firmy wśród znajomych.

Zaangażowana społeczność wpływa także bardzo pozytywnie na zasięgi Twojego profilu w mediach społecznościowych, niezależnie od tego, o którym z nich mówimy.

Jak ją zaangażować? Jest wiele sposobów. Możesz zadawać pytania w Twoich przekazach. Możesz także organizować konkursy, które skłonią internautów do udzielania się w Twoich komentarzach.

Informuj ich o rabatach. Spraw, żeby Twój profil był dla nich miejscem, w którym dowiedzą się o nowej okazji i dokonają ciekawej interakcji z innymi, podobnymi do nich odbiorcami.

W rozruszaniu profilu w mediach społecznościowych pomogą Ci influencerzy

Chcesz zyskać nowy ruch na Twoim profilu w mediach społecznościowych? Skorzystaj z pomocy jednego z mikroinfluencerów. To świetny sposób na to, żeby Twoje kanały zaczęły żyć.

Warto jednak pamiętać, że nie możemy wybrać byle jakich influencerów. Powinni odpowiadać tworzonymi treściami i swoim przekazem naszemu przekazowi.

Wbrew pozorom nie musi być to zawsze przesadnie droga inwestycja. Wielu drobnych influencerów zrobi to bez żadnego problemu za drobne upominki, na przykład w postaci Twoich produktów. Jeszcze inni skuszą się na własnego refilinka.

Możliwości jest wiele. Jeśli sądzisz, że taka metoda byłaby skuteczna w Twoim przypadku, to nie bój się jej przetestować.

Nic nie działa tak dobrze jak dobrze skonfigurowana reklama

Dobrym sposobem na dodatkowe wypromowanie Twojej strony są reklamy. Facebook pozwala Ci promować Twoje posty i pokazywać je użytkownikom, którzy jeszcze nie polubili Twojej strony. Oczywiście promowanie posta to droga na skróty, nie osiągniesz nią tak dobrych efektów, jak przy użyciu profesjonalnie poprowadzonej kampanii Facebook Ads.

Na podobnej zasadzie działa to na Instagramie. Możesz to wykorzystać do szybkiego promowania Twojej marki. Pamiętaj jednak, że kiedy decydujesz się na taką reklamę, ważne jest, żeby na Twoim profilu istniała już odpowiednia ilość treści. Nie warto promować się, jeśli Twój profil świeci całkowitymi pustkami i nie ma na nim nic interesującego. 

Stale koryguj błędy

To jedna z najważniejszych zasad związanych z prowadzeniem nie tylko biznesu, ale też mediów społecznościowych. Jeśli widzisz, że jakieś działania ewidentnie nie przynoszą efektu, nie trzymaj się ich kurczowo.

Tak, to znowu brzmi jak coś oczywistego, ale łatwo to zignorować. Dlaczego? Bo może się okazać, że to właśnie Twojej ulubionej serii wpisów w ogóle nie poważają użytkownicy danej platformy. Tak, jak pisaliśmy wcześniej, to że coś wydaje się atrakcyjne dla Ciebie, nie oznacza, że jest dla Twoich odbiorców.

Trzymanie się źle działających schematów jest kuszące, ale na pewno nie jest opłacalne. Ewaluuj swoje treści, dbaj o to, żeby żadne nie były udostępnianie dla samego faktu dokonania tej czynności.

Oczywiście, masz content plan, ale Twój content plan to nie więzienie. Możesz go modyfikować tak, aby pomagał Ci osiągnąć wyznaczone cele.

Ile mam tak na prawdę czasu na prowadzenie social media?

To ostatnie pytanie, które sam musisz sobie zadać, jeśli chodzi o prowadzenie social mediów Twojej firmy. Ile masz faktycznie na to czasu.

Bardzo łatwo tworzyć przed samym sobą deklaracje na temat tego, ile czasu na to poświęcisz. Prawda jest jednak taka, że to niestety potrafią być bardzo zajmujące czynności.

Prawdopodobnie przeszło Ci przez myśl, że byłoby dla Ciebie opcją poświęcić jedną godzinę dziennie tylko na social media Twojej firmy. Choć wydaje się to małą ilością czasu, to w rzeczywistości jest wręcz przeciwnie.

Warto się zastanowić, czy faktycznie jesteś w stanie tworzyć przez taką ilość czasu wartościowe treści, które będą interesujące. W content marketingu jest jedna, ważna zasada. Jakość zwykle wygrywa z ilością.

Z tego powodu radzimy raczej nie rzucać się na głęboką wodę, szczególnie jeśli masz inne obowiązki. Lepsze jest przygotowanie dwóch jakościowych wpisów, czy innego rodzaju treści, niż wielu, które będą bardzo kiepskie.

Rozsądne jest przygotowywanie postów i rozplanowanie ich przy użyciu narzędzi w ciągu jednego dnia, albo wtedy, gdy masz wenę.

Z kolei jeśli chodzi o komunikację z klientem, warto mieć komentarze i wiadomości stale na wglądzie, przynajmniej w Twoich godzinach pracy.

Nie warto też przesadzać z komplikacją planu contentowego. Nie musisz tworzyć innego rodzaju treści tak często, jak zmienia się faza księżyca. Warto być spokojnym i racjonalnym. To się opłaca, zwłaszcza w dłuższej perspektywie.

Właśnie dlatego rozplanuj wszystko tak, żeby było możliwe do zrealizowania. Najważniejsza w social mediach jest regularność, więc utwórz program, który jest dla Ciebie wykonalny.

Podsumowanie

Social media są dla Ciebie prawdziwą okazją do zdobycia nowych klientów. Warto jednak się do tego odpowiednio przygotować. Zanim się zabierzesz za to na poważnie, zastanów się nad wszystkimi rzeczami, które poruszyliśmy w artykule. 

Dzięki tym poradom znacznie przyśpieszysz proces rozwijania Twojej działaności w internecie. Nawet jeśli nie uda Ci się pozyskać wielkiego ruchu, to nie bój się. Twoje działania i tak nie idą na marne. Twoja obecność na mediach społecznościowych może być dla wielu potencjalnych klientów dowodem na autentyczne istnienie Twojej firmy. 

Szukasz kolejnych sposobów na promocje Twojej działalności? MinisterstwoReklamy wie, jak Ci pomóc! Skontaktuj się z nami, a nasz doradca klienta pomoże Ci wybrać działanie, które znacznie zwiększy Twoje zyski.

Przeczytaj też: Jak dotrzeć do Twoich klientów i sprzedawać więcej

 

 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna