Google Analytics to jedno z bardziej zaawansowanych i miarodajnych narzędzi do monitorowania stanu oraz statystyk naszej strony internetowej. Często jednak nie wykorzystujemy jego potencjału i skupiamy się na innych zewnętrznych systemach SEO lub wręcz nie doceniamy narzędzia Google.

Google Analytics jest jednak kopalnią danych, w której możemy poznać wiele informacji na temat naszej strony, ruchu czy jej osiągów. Poniżej odpowiadamy na pytania czym tak dokładnie jest Google Analytics, jakie dane możemy pozyskiwać w tym miejscu i dlaczego warto korzystać z tego narzędzia regularnie.

Czym tak właściwie jest Google Analytics?

Google Analytics to darmowe narzędzie Google służące do monitorowania ruchu oraz zachowań użytkowników w naszej witrynie. Jest to zaawansowane narzędzie dające możliwość poznawania złożonych statystyk w różnej formie. Dostępne są zarówno w postaci graficznych analiz jak i raportów, które możemy elastycznie generować wedle własnego uznania. 

Analityka strony daje nam zatem możliwości poznania wielu informacji o naszej witrynie. Będzie to np. informacja, w jakiej lokalizacji znajdują się nasi użytkownicy, w jaki sposób weszli na naszą stronę internetową czy jak zachowywali się po wejściu na nią. Narzędzie to daje też dostęp do zaawansowanych statystyk, o czym piszemy poniżej. Głównie dostarcza dane na temat ruchu i użytkowników. Z Google Analytics możesz korzystać samodzielnie. Narzędzie to dostępne jest języku polskim i zawiera wiele danych dla osób o różnym poziomie znajomości SEO.

Podpowiedź: Aby móc korzystać z Google Analytics, musisz skonfigurować usługę na własnej stronie. Możesz to zrobić, dodając wtyczkę monitorującą lub korzystając z Google Tag Managera. Nie zapomnij o tym!

Jakich informacji możemy dowiedzieć się z Google Analytics?

Google Analytics dostarcza wiele różnych informacji na temat naszej witryny np. ilość wejść czy użytkowników naszego serwisu. Są to zarówno dane podstawowe jak i bardziej złożone czy zaawansowane. Google Analytics daje dostęp do kilkunastu głównych kategorii danych, które zawierają w sobie wiele wariantów, co daje ogromną liczbę informacji o stronie. Są one dość dokładne, gdyż analiza danych przeprowadzana jest przez samo Google. Są one też przedstawione w przyjazny sposób — zarówno graficznie jak i tekstowo. 

  • Źródło wizyt to pierwsza grupa statystyk, jaką możemy poznać w narzędziu Google. Dzięki niej dowiadujemy się, w jakim stosunku wejścia pochodzą z wyszukiwarki Google, z social mediów, z linków na innych stronach, z płatnych wyników wyszukiwania, z reklam zewnętrznych czy z bezpośredniego wpisania adresu.
  • Stosunek pierwszych wejść do powrotów na stronę to kolejny bardzo ważny czynnik. Wskazuje on, ile procent osób zostaje naszymi stałymi bywalcami. Dzięki tej statystyce możemy wywnioskować czy strona spełnia oczekiwania klientów i chętnie powracają oni na nią np.w celu uzyskania dalszych informacji lub w celach zakupowych. 
  • Informacje na temat odbiorców umożliwiają w dokładny sposób określenie profilu użytkownika, który odwiedził naszą witrynę. Ta grupa statystyk pozwala dowiedzieć się, w jakiej lokalizacji przebywa użytkownik lub z jakiego urządzenia korzysta. Wszystko to jest możliwe dzięki usłudze User ID, gdzie Google nadaje niepowtarzalny numer identyfikacyjny każdej osobie w sieci, zbierając dane o niej.
  • Zachowanie użytkowników na stronie to niezwykle przydatna informacja mówiąca nam, w jaki sposób zachowują się użytkownicy przebywający na niej. Dane na temat ruchu pozwalają poznać takie informacje jak te, które podstrony są najpopularniejsze, jak długo użytkownicy przebywają na stronie, jakie działania podejmują, czy używają multimediów oraz jaki jest współczynnik odrzuceń.
  • Generowanie przychodu jest bardzo ważną statystyką. Analityka strony pod tym kątem pozwala poznać wszystkie informacje związane z monetyzacją ruchu, jego rentownością, skutecznością czy potencjałem. Jeśli masz stronę i zarabiasz na niej, możesz w ten sposób dowiedzieć się jak poprawić zarobki i lepiej wykorzystać potencjał witryny. 

Google Analytics — dlaczego warto z niego korzystać?

Google Analytics jest bardzo użyteczny i pozwala pozyskać wiele wartościowych profitów. Pierwszym z nich jest feedback, czyli ocena treści i działań na stronie. Analityka i dane na temat ruchu pozwalają sprawdzić, czy nasza strona działa zgodnie z zamierzeniem oraz jak funkcjonuje. 

Kolejnym profitem jest rozwój strony. Wszystkie zebrane dane pozwalają celniej i trafniej rozwijać witrynę pod tymi kątami, które dadzą najwięcej korzyści. Nie marynujemy zatem czasu i efektywnie wykorzystujemy budżet, wiedząc, co należy zrobić na stronie i jakimi jej elementami się zająć. Bardzo ważnym plusem jest wykorzystanie potencjału witryny. Często wystarczy wprowadzić drobne zmiany, aby nasza witryna przyjmowała dużo większy ruch np. poznając dane o źródłach ruchu. Google Analytics pomaga też zauważać i reagować na gwałtowne zmiany w statystykach — nie musząc czekać na negatywne skutki wydarzeń np. spadek zarobków. 

Z Google Analytics warto korzystać również ze względu na remarketing. W narzędziu Google znajdziemy możliwość tworzenia list remarketingowych, czyli grupowania użytkowników pod kątem konkretnych aktywności lub parametrów, którzy odwiedzili już naszą stronę. Dzięki temu możemy wdrażać personalizację reklamy dla osób powracających na naszą witrynę. Dane na temat ruchu możemy uzyskiwać też bardzo prosto i szybko bez konieczności płacenia lub korzystania z innych zewnętrznych serwisów. Analiza danych pośrednio może przyczyniać się też do szybszego rozwoju marki. Jeśli usprawnisz swoją stronę www, z pewnością będziesz zarabiać więcej, a co za tym idzie, Twoja marka będzie mogła przeznaczać więcej środków na reklamę i pozyskiwać większą ilość klientów. Dlatego znajomość oraz prawidłowa interpretacja wyników Google Analytics jest bardzo ważna! 

Jeśli chcesz reklamować się w Google, sprawdź nasz wpis o Reklamach Google Ads tutaj 🙂  

Analityka i dane na temat ruchu na stronie – chcesz je poznać?

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o działaniu własnej strony lub myślisz nad jej rozwojem, skontaktuj się z nami. Jesteśmy agencją, która posiada wielu specjalistów — także od analizy danych. Z pewnością pomożemy Ci zebrać wszystkie ważne informacje o Twojej stronie internetowej i wskazać prawidłowy kierunek rozwoju. Oferujemy też kompleksowe usługi SEO np. pozycjonowanie abonamentowe dzięki czemu możemy zadbać o Twoją witrynę, zwiększając jej pozycję w wyszukiwarce Google. 

 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna