Pożyczanie treści z innych stron www to jeden z największych grzechów SEO i  ecommerce. Czasami chęć szybkiego zapełnienia strony treścią przysłania nam negatywne skutki, jakich możemy doświadczyć, a niepełna wiedza na ten temat może przysporzyć nam bardzo dużych kłopotów. Jakiekolwiek kopiowanie treści lub wykorzystywanie gotowych materiałów z internetu jest zatem niezwykle groźne.

Poniżej dokładnie opisujemy dla Ciebie — czym jest duplikacja treści oraz podpowiadamy, dlaczego nigdy nie wolno wykorzystywać opublikowanego już contentu w internecie i jak ma się własność intelektualna do treści w sieci.

Duplikacja treść i thin content — czym są?

Duplikacja treści to powielenie danego tekstu, który znajduje się już w internecie oraz opublikowanie go na swojej stronie. Duplicate content jest także nazywany plagiatem i może występować w dwóch wersach — zewnętrznej i wewnętrznej. Duplikacja zewnętrzna treści jest zatem skopiowaniem tekstu lub artykułu z innej strony a duplikacja wewnętrzna opublikowaniem tej samej treści w obrębie kilku stron naszego serwisu.

Thin content to z kolei drugi niebezpieczny typ treści. Są to treści niskiej jakości, niedające praktycznie żadnych profitów. Treści bez jakości cechują się wszystkimi negatywnymi czynnikami, jakich powinniśmy unikać przy tworzeniu contentu. Są to zatem teksty niezoptymalizowane pod kątem UX, SEO czy niedopasowane do szkieletu strony. Google posiada wiele algorytmów wyłapujących treści niskiej jakości i z pewnością nie są one promowane. Thin content to:

  • zbyt krótkie teksty
  • teksty niesformatowane
  • treści o zbyt dużym zagęszczeniu fraz
  • teksty synonimizowane i generowane automatycznie
  • treści nadużywające linkowania

algorytm google

Ciekawostka: za wykrywanie duplikacji treści odpowiada algorytm Panda. Został on wprowadzony w 2011 roku, a jego głównym zadaniem jest dbanie o dostarczanie użytkownikom wyszukiwarki jakościowych oraz unikalnych treści. Jeśli zatem planujemy duplikację treści, będziemy mieli do czynienia właśnie z Pandą!

Brak efektów pozycjonowania

Pierwszym powodem, dla którego nie można „pożyczać” treści z innych stron, jest brak efektów pozycjonowania. Gdy starasz się wzbogacić swoją stronę www, masz na celu wywindowanie jej w wynikach wyszukiwania, prawda? Nigdy zatem nie kopiuj treści z innych stron, bo najzwyczajniej nic Ci to nie da, a strona pozostanie w odmętach internetu. Google posiada liczne algorytmy sprawdzające unikalność treści. Wyszukiwarka jest wręcz wyczulona na tego typu działania. Roboty indeksujące i algorytmy sprawdzają tekst, porównując nawet kilka kolejnych słów z danej strony z treściami w internecie. Jeśli Google oznaczy treści jako duplicate content nie uzyskamy z tego tytułu żadnych profitów. Wyszukiwarka stara się bowiem wyświetlać tylko jeden tekst na wysokiej pozycji, więc siłą rzeczy nie wygramy ze stroną, z której owe treści „pożyczyliśmy”. Nasze działanie będzie zatem bezsensowne i bezcelowe. Stracimy jedynie czas i choć nasza strona internetowa przeważnie będzie mogła być wyświetlana dalej, nie będzie wysoko oceniona przez zaawansowane roboty Google.

Usunięcie strony z indeksu — kary i filtry od Google

Bardzo drastyczną i najbardziej dotkliwą karą, z jaką możemy się spotkać przy duplikacji treści, jest usunięcie strony z wyników wyszukiwania. Choć jest to czarny scenariusz, a Google nie robi tego automatycznie, algorytmy wyszukiwarki mogą nakładać na nas filtry i kary za duplikację treści. Może objawiać się to również częściowym usunięciem pewnych podstron lub wykluczeniem z indeksu całego serwisu. Kary takie mogą mieć charakter zarówno algorytmiczny jak i ręczy przy zgłoszeniu strony przez inne osoby. Oznaczenie tekstu jako duplicate content będzie oznaczało zatem spadek ruchu organicznego w witrynie — co będzie miało konsekwencje w mniejszej liczbie klientów i mniejszych zarobkach.

Prawa autorskie czyli własność intelektualna

Ważnym elementem duplikacji treści są prawa autorskie. Teksty publikowane na innych stronach są własnością intelektualną. Jej wykorzystanie bez zgody autora będzie jawnym złamaniem prawa. Duplikując treści, narażamy się zatem dodatkowo na konsekwencje prawne. Własność intelektualna jest obecnie uregulowana prawnie i dobrze chroniona. Oznacza to, że kopiując treści, musimy liczyć się z pozwem sądowym i innymi nieprzyjemnymi sytuacjami takimi jak np. żądanie odszkodowania za bezprawne wykorzystanie contentu. Wbrew pozorom udowodnić winę kopiującego jest bardzo prosto. W sieci — szczególnie prowadząc własną witrynę, pozostawiamy wiele śladów przy płatnościach czy zakupach usług cyfrowych lub wręcz podając dane marki oficjalnie.

duplikacja treści

Obniżenie rankingu stron przy nieświadomej duplikacji wewnętrznej

Powodem, dla którego nie powinniśmy duplikować treści, jest też obniżenie rankingu stron, na których znajduje się skopiowana treść. Do czynienia z takim skutkiem plagiatu mamy najczęściej w obrębie własnej strony gdy nieświadomie dodajemy duplikaty tekstów. Są to np. te same opisy z Allegro lub opisy produktów w różnych wersjach kolorystycznych posiadające własne unikane adresy URL. Google przyznaje, że często duplikacja treści ma charakter niezamierzony i nie usuwa automatycznie takich stron z indeksu. Algorytmy Google nie wiedząc jednak którą stronę ze zduplikowanym tekstem wyświetlić wysoko, wyświetla obie strony na niskich pozycjach.

A o tym, w jaki sposób powinno się tworzyć treści na stronę www dowiesz się z tego wpisu: UX writing: definicja, cechy i zastosowanie

Trudne odzyskanie pozycji i odrobienie strat

Prowadząc własną stronę, nie powinniśmy kopiować treści w żaden sposób z jeszcze jednego względu. Poniesione straty zarówno te związane z SEO, wizerunkowe czy finansowe jest bardzo trudno odrobić. Branża e-commerce nie lubi próżni, a gdy stracisz wysoką pozycję w Google, będzie Ci bardzo trudno ją nadrobić. Będzie wiązało się to z koniecznością wydania środków na pozycjonowanie i poświęcenia czasu na to. To z kolei przełoży się na wymierne straty finansowe i wolniejszy rozwój marki.

Jeśli posiadasz własną stronę internetową i chcesz publikować na niej wysokiej jakości treści, odnosząc korzyściskontaktuj się z nami. Jesteśmy zespołem doświadczonych profesjonalistów, którzy doskonale znają najnowsze trendy odnośnie content marketingu, wymogi czy zasady panujące na rynku pozycjonowania. Chętnie służymy radą, rozmową i pomocą w publikowaniu jakościowego contentu.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna