Niektórzy myślą, że strona internetowa firmy to jej wizytówka. Z jednej strony tak, z drugiej bliżej jej do katalogu Twojej oferty. Odpowiednio przygotowana może przynieść rewelacyjne efekty. W tym artykule dowiesz się, co powinna zawierać strona internetowa, a szczególnie jej strona główna!

Przede wszystkim informacje 

Strona główna witryny Twojej firmy, to miejsce, w które prawdopodobnie w pierwszej kolejności trafi Twój klient. Z tego powodu warto czasami zastosować podobne podejście, jak w przypadku tworzenia landing page. Twoim celem jest przede wszystkim powstrzymać potencjalnego klienta przed kliknięciem przycisku wstecz. Z tego powodu trzeba od razu dać użytkownikowi to, czego szuka. 

A czego szuka Klient na Twojej stronie głównej? 

Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie samodzielnie. W końcu Ty wiesz, jaka jest Twoja oferta. Właśnie — oferta — to słowo klucz. Jeśli Twoja witryna to sklep internetowy, to świetnym pomysłem jest umieszczenie w centrum pokazu slajdu z projektami, czy prezentacji nowej kolekcji — możliwości jest wiele. Jeśli Twoja firma zajmuje się usługami to dobrze je wymienić, szczególnie te główne. 

Twojej produkty i usługi powinny być w centrum. Ludzie kupują w dużej mierze oczami. Jeśli dysponujesz na to środkami, to warto tworzyć zdjęcia i materiały wizualne, które będą w pewien sposób kojarzyć Twoje produkty z cechami Twojego klienta. Załóżmy, że sprzedajesz elektronarzędzia — kto jest w Twojej grupie docelowej?

Profesjonaliści i osoby, które aspirują do bycia profesjonalistą — nawet nieświadomie.

Na takiego odbiorcę lepiej zadziała atrakcyjne zdjęcie profesjonalisty (wręcz przesyconego stereotypowymi cechami fachowca) z Twoim narzędziem i cechami produktu na drugim planie. Twoje produkty i ofertę warto na samym wstępie obudować tego typu przekazem. To zdecydowanie skuteczniejsze niż puste hasła.

Zresztą, nawet umieszczenie sloganu firmowego na tego typu zdjęciu zadziała lepiej, niż po prostu na białym tle. No i właśnie w ten sposób przechodzimy powoli do następnego punktu. 

Twój główny przekaz, czyli slogan i cel firmy

Kluczowe miejsce na Twojej stronie musi zająć slogan i logo firmy. Nie chodzi do końca o to, że zainteresuje to klienta. Szczerze mówiąc, na 90% nie zwróci na to uwagi, o ile nie prowadzisz sklepu z produktami luksusowymi, w których logo ma znaczenie.

Chodzi raczej o to, że jeśli na Twojej stronie nie znajdzie się to, co jest u wszystkich, to klient zauważy nieprawidłowość. Oczywiście, to brzmi śmiesznie, ale to fakt. Nie powinieneś przesadnie zaskoczyć internauty, efekt będzie przeciwny do zamierzonego.

Z tego właśnie powodu Twoje logo i slogan zawsze muszą być umieszczone u góry. Nie chodzi o ich skuteczność, a o to, że budują zaufanie. Logo musi być unikatowe, podobnie slogan, ale tak jak wcześniej wspomniano — tak naprawdę mają one drugorzędne znaczenie.

Zdecydowanie bardziej od nich liczą się informacje o Twojej firmie. Jeśli internaucie spodobają się Twoje produkty, bądź oferta usług, zacznie szukać informacji na Twój temat. Oczywiście w pierwszej kolejności zwróci się o pomoc do Google (z tego powodu koniecznie musisz mieć wizytówkę Google My Buisness). Mimo wszystko koniecznie zapewnij jak najwięcej informacji na swój temat na stronie.

Stwórz rozbudowaną sekcję „O nas” — niech będzie łatwo dostępna dla zainteresowanych. Warto się też pochwalić opiniami klientów na stronie głównej, to dodatkowe źródło zaufania, które może zachęcić do konwersji. Warto też pamiętać o stworzeniu wizytówki NAP, której poświecimy następną sekcję.

Wizytówka NAP, ważna nie tylko dla klienta, ale i dla pozycji strony

Wizytówka NAP to najprościej rzecz ujmując podstawowe informacje o Twojej firmie, które znajdują się najczęściej w stopce strony. Znajdziesz je na praktycznie każdej stronie internetowej. Być może już zdarzyło Ci się szukać numeru kontaktowego na jakiejś witrynie. Co składa się na wizytówkę NAP?

N — Nazwa  – pierwsza część wizytówki, czyli nazwa Twojej firmy.

A — Adres  – druga część, czyli adres Twojej firmy — nie chcesz w końcu, żeby klient pomyślał, że fizycznie nie istniejesz!

P — Telefon (z ang. phone) – numer kontaktowy do Twojej firmy i często adres jej skrzynki mailowej.

Wizytówki NAP umieszczane są też często poza Twoją stroną internetową – we wszelkiego rodzaju katalogach firm, w Google Maps, na Facebooku, czy Instagramie. To bardzo pomocne działania dla SEO Twojej strony internetowej. Ale nawet jeśli pominąć ten aspekt, to umieszczenie tak podstawowych informacji jest niezbędne – jak inaczej znajdzie Cię klient? 

Ponadto bardzo popularnym uzupełnieniem wizytówek NAP w stopce strony stało się umieszczenie mapki, wskazującej siedzibę Twojej firmy, a także kilku skrótów, które przeniosą klienta na interesujące go podstrony – takie, jak oferta, czy właśnie wspomniana wcześniej sekcja „O nas”. 

Odpowiednio stworzone kategorie i ich lista

Na żadnej dobrej stronie internetowej nie może zabraknąć drzewa zakładek i kategorii. To sposób, w który Twoi potencjalni klienci będą szukać informacji. Co jest zatem Twoim celem? Żeby klient znalazł je możliwe szybko i wygodnie. Nie chcesz go w końcu odrzucić przesadną ilością komplikacji. 

Menu, które pozwoli poruszać się klientowi po Twojej stronie, powinno być jak najbardziej przejrzyste. Nie warto też kombinować z miejscem jego umieszenia – wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni, że jest umieszczone u góry strony – lepiej tego nie zmieniać, nawet jeśli Twój zmysł artystyczny mówi, że to świetny pomysł ;). 

Dla sklepów internetowych warto również być konserwatywnym w kwestii takich rzeczy, jak koszyk zakupów, czy lista życzeń. Również im zostało już przypisane stałe miejsce na większości stron, prawy górny róg. 

Tworząc stronę, warto też uważać, żeby żaden z elementów witryny nie przysłaniał zakładek służących nawigacji po Twojej stronie. Oczywiście, pop-up z newsletterem jest ważny, ale nie powinien uniemożliwić Twojemu klientowi znalezienia tego, czego potrzebuje. 

Call to action

To kolejna rzecz, o której nie wolno zapomnieć, szczególnie w przypadku stron prezentujących usługi. W sklepie internetowym klient zdecydowanie szybciej zabłądzi między ofertami, niż na prostej stronie opisującej usługi. Zresztą integralną częścią każdego sklepu internetowego są wszelkiego rodzaju przyciski typu „kup teraz”, ale wróćmy do tematu. 

Wezwanie do akcji (CTA) jest wprost niezbędne i jak pokazały liczne badania, naprawdę działa. Z tego powodu warto kilkukrotnie – niezbyt nachalnie – umieścić na swojej stronie przyciski, które poprowadzą wprost do wykonania konwersji. Okna, za których pośrednictwem klient wykona telefon, czy teksty, które przypomną mu, po co się tam właściwie znalazł. W końcu, gdyby klient chciał po prostu poczytać, to równie dobrze mógłby wejść na Wikipedię.

Najlepiej tego typu call to action przeprowadzić w prostym schemacie. Załóżmy, że Twoja firma zajmuje się montażem pomp ciepła w budynkach biurowych. Nie musisz się decydować na przesadnie proste CTA, jak „zadzwoń teraz”. Lepiej je spersonalizować. 

„Nie czekaj i już dzisiaj rozgrzej atmosferę w swoim biurze!”

Dlaczego to lepsze? Bardziej zapada w pamięć i znacznie bardziej zwraca uwagę niż encyklopedyczne kup teraz i zadzwoń teraz. Pozwala też się wyróżnić z tłumu. 

Newsletter

Specyficznym rodzajem call to action jest Newsletter, czyli w zasadzie darmowa reklama naszej firmy, na którą godzi się klient. Zawsze warto umieścić tego typu okno na stronie głównej, nawet w formie pop-up. Warto jednak pamiętać, że nie może to być nachalne ani uciążliwe – klient może uciec równie szybko, jak się pojawił.

Często warto też zaoferować za taką akcję jakiś kod zniżkowy – często może to nam pomóc zatrzymać u siebie klienta na stałe – będziesz mu o sobie przypominać kilka razy do roku, a może nawet w miesiącu. To dobre rozwiązanie, tylko należy je wykorzystać z głową, nie zapominając o User Experience.

Certyfikaty bezpieczeństwa

To jedna z tych rzeczy, bez których Twoja strona nie ma praktycznie szans na przyniesienie żadnych konwersji. Prawdopodobnie zauważyłeś siwą, bądź zieloną kłódkę po lewej obok adresu strony www. To tak zwany certyfikat SSL. Jest swojego rodzaju standardem i jego brak, wzbudzi bardzo duży niepokój u każdej osoby odwiedzającej Twoją stronę. Co prawda jest płatny, ale zdecydowanie lepiej go mieć, niż prosić się o brak konwersji.

Informacje o polityce zwrotów i gwarancji

To kolejna rzecz, która bardzo interesuje Twojego klienta, szczególnie jeśli zastanawiasz się, jakie informacje powinny znaleźć się w sklepie internetowym. Jeśli Twoja marka nie jest rozpoznawalna, pochwal się szybką realizacją gwarancji (o ile ją oferujesz, lepiej nie kłamać) i warunkami zwrotów. To bardzo ważne, bo jest spora szansa, że klient będzie postrzegać zakup w Twoim sklepie, jako ryzykowny.

Social Media

Prowadzisz profil swojej firmy w mediach społecznościowych? W takim wypadku świetnym pomysłem jest go podlinkować na Twojej stronie głównej. Tak, jak napisano wcześniej – najważniejsze jest to, żeby internauta nie musiał się wysilić, szukając o Tobie informacji. Warto go też oczywiście na bieżąco prowadzić, to swojego rodzaju dowód, że Twoja strona cały czas działa. Co powinno znaleźć się na stronie internetowej? Linki do Social Media.

Korzyści, czyli podsumowanie, co daje Twoja oferta

To kolejna bardzo popularna część strony głównej, która często zastępuje miejsce listy usług. Przy jej pomocy możesz zakomunikować, co klientowi pozwoli osiągnąć Twoja oferta. Jak wiadomo pisanie o korzyściach dla klienta, jest znacznie bardziej skuteczne, niż mówienie o swoich własnych zaletach. Oczywiście nie wolno też przesadzić w drugą stronę, warto zaznaczyć swoje mocne strony!

Tego typu części strony głównej najczęściej są realizowane dokładnie tak samo, jak w landing page’ach. Kilka symbolicznych grafik wraz z „cechami” oferty, bądź produktu. Skąd nazwa cechy, skoro będziemy mówić o korzyściach? To to właśnie tradycyjne cechy, takie jak „wysoka wytrzymałość” zastępujemy korzyścią „niezawodność, która pozwoli Ci ograniczyć wydatki”. Zasada jest prosta, choć czasami napisanie tego w korzystny sposób jest trudne.

Portfolio

Twoja firma zajmuje się realizacjami projektów? W takim razie warto pokazać dowody Twojej skuteczności, bądź dokładności. Oczywiście nie warto wrzucać całego portfolio na swoją stronę główną. Zdecydowanie lepiej pokazać listę realizacji i pozwolić internaucie w łatwy sposób na nią przejść. Bardzo dobrze razem z portfolio zamieścić tak zwane dowody społeczne, czyli opinie Twoich klientów, albo recenzje z Google, czy Facebooka.

Prowadzisz bloga? Pochwal się nim.

Jeśli Twoja strona ma swojego bloga i faktycznie w jego ramach publikowane są wartościowe treści, to strona główna bardzo skorzysta na prezentowaniu najnowszego wpisu na blogu. To dobry sposób, żeby zachęcić klienta do lepszego zapoznania się z Twoją ofertą. Prowadzenie bloga buduje zresztą zaufanie – pokazuje to, że znasz się faktycznie na swojej ofercie.

Pokaż swój zespół

Twoja oferta ma charakter od profesjonalistów, dla profesjonalistów? Nadaj swojej firmie twarz, którą można zapamiętać. Ludzie zapamiętuje twarze znacznie lepiej niż loga. Poświęć część przestrzeni na opowiedzenie o Twoim zespole. Przedstawieniu swoich pracowników i powodów, dla których Twoja firma zaczęła działać. Opowiedz o swoich celach. Tak, jak już mówiliśmy wcześniej, im więcej klient dowie się, tym większa szansa, że dokona zakupu.

Opowiadając historie zapadasz bardzo mocno w pamięć – jest to świetna strategia, nie tylko w przypadku strony głównej. To z kolei znacznie zwiększa szansę na to, że ktoś skusi się na Twoje usługi. Oczywiście nie ma też co przesadzać, nie każdego to zainteresuje, szczególnie jeśli zależy mu na szybkim znalezieniu potrzebnych rzeczy. Tego typu sekcje powinni znaleźć przede wszystkim Ci, którzy będą tym zainteresowani i dociekliwi.

Co jeszcze powinna zawierać strona internetowa?

Strona internetowa powinna zawierać odpowiednio przygotowane drzewo zakładek. To pierwsza rzecz, o której należy pamiętać, zaraz po stronie głównej. Nie chcesz, żeby internauta zatrzymał się na Twojej stronie głównej. Chcesz, żeby poznał Twoją ofertę. Od czego więc w tym przypadku zacząć?

Racjonalnie zorganizowane menu

Jesteśmy pewni, że masz mnóstwo produktów, albo mnóstwo usług. Nie wątpimy też, że chciałbyś sprawić, żeby klient jak najłatwiej do nich dotarł. Mimo wszystko tworzenie dziesiątek kategorii w menu, albo nawet bezpośredniego łącza do stron produktów i usług może mieć kiepskie skutki. Jakie? Osoba odwiedzająca Twoją stronę, nie będzie w stanie dotrzeć do interesujących informacji.

Tak, jak już pisaliśmy w innym artykule, to co najbardziej szkodzi wrażeniom użytkownika, to zbyt duża ilość treści, szczegółów, ozdobników. Twój klient nie chce widzieć od razu wszystkiego. Zdecydowanie lepiej pogrupować produkty i dopiero w dalszej części zmniejszać ilość produktów w podkategoriach. Takie działanie pozwoli Ci zachować odpowiedni poziom klarowności.

Więcej na temat UX przeczytasz w artykule: 5 błędów, które pogrążają UX Twojej strony

Przydatne zakładki

Najbardziej klasyczne podejście polega na umieszczeniu w górnym pasku zakładek takich jak:

  • Menu (kategorie)
  • O nas
  • Oferta
  • Blog
  • Kontakt

Taki układ stanowi dobre podejście, do którego większość z nas jest przyzwyczajona. Nie oznacza to jednak, że to jedyna dobra metoda. Wiele stron decyduje się na to, aby dodatkowo dodać takie zakładki, jak FAQ, realizacje, czy portfolio. Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzać i nie robić z górnego paska książki adresowej. Tylko to co ważne i tylko to, co zainteresuje potencjalnego klienta.

Elementy stałe pomiędzy stronami

Zachowanie pewnej konsekwencji pomiędzy różnymi zakładkami jest kluczowe dla czytelności strony. O co dokładniej chodzi? O pewien schemat w budowie strony. Najlepiej, żeby każda podstrona podążała za wzorem i była spójna estetycznie i wizualnie, dzięki temu klient będzie czuć się dobrze.

Warto też pamiętać o tym, żeby elementy takie, jak przyciski prowadzące do konwersji, czy numer telefonu były zawsze dobrze widoczne, nie chcesz odcinać sobie możliwości pozyskania klienta, przez to, że coś będzie nieczytelne, bądź ukryte.

Czy wszystkie te elementy, powinny się znaleźć na mojej stronie?

W tym artykule skupiliśmy się przede wszystkim na podstawach tego, co powinno się znaleźć na stronie, więc tak, zdecydowana większość tych elementów powinna znaleźć się na Twojej stronie. Nie oznacza to jednak, że wszystkie. Przede wszystkim niektóre elementy bardziej pasują do sklepów internetowych, a inne do stron firmowych, które skupiają się na prezentacji firmy i jej usług.

Pamiętajmy też, że każda z powyższych zakładek ma na celu przejrzystość i uatrakcyjnienie wizualne strony. Ich zadaniem jest sprawienie, żeby strona była jak najbardziej czytelna i jak najdokładniej odpowiadała potrzebom Twojego potencjalnego klienta. Dlatego jeśli jakieś działanie mogłoby znacznie pogorszyć czytelność witryny, to lepiej z niego zwyczajnie zrezygnować. Zazwyczaj takie rzeczy przynoszą więcej szkód niż korzyści.

Zresztą często się może okazać, że poprawienie strony internetowej nie będzie polegało na dodaniu nowych elementów. Wręcz przeciwnie, często trzeba wyrzucić to co zbędne i to, co nie przynosi informacji odbiorcy ani robotom wyszukiwarki.

Jaka jest więc puenta? Dbajmy o czytelność i jasność informacji. Niech będzie ona głównym priorytetem nawet, kiedy pytanie brzmi „co powinno znaleźć się na stronie internetowej”.

Prowadzisz swoją stronę i nie wiesz co na niej zamieścić? W takim razie trafiłeś w dobre miejsce, z naszą drobną pomocą Twoja strona będzie przynosić jeszcze więcej klientów i konwersji!

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń - bezpłatna infolinia:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna