Budowanie pozycji strony potrafi być stresujące, a szczególnie wtedy, gdy widoczność Twojej strony zaczyna nagle spadać. Jakie mogą być tego przyczyny? Zostań z nami do końca i poznaj kilka podstawowych przyczyn, które powodują spadek widoczności strony. 

Dlaczego pozycja strony się pogarsza? 

Spadek pozycji w Google może być wynikiem wielu czynników, całe szczęście większość pogorszeń widoczności jest tylko przejściowe. Twój pozycjoner bardzo szybko będzie mógł odrobić takie zaległości.

Pozycjonowanie jest kluczowe dla działania Twojej firmy, jeśli więc zmiany są niepokojąco duże nie ma co czekać i lepiej od razu sprawdzić, co je powoduje. 

Czynniki możemy podzielić na wewnętrzne, czyli takie, które wynikły z pomyłek (nawet drobnych), które przydarzyły się podczas działań SEO. Możemy tutaj wymienić:

  • spadek prędkości ładowania strony
  • nowe niezoptymalizowane treści, albo szkodliwe modyfikacje tych już istniejących 
  • puste strony i błędy 404 
  • niezauważone zmiany w drzewie linków
  • pętle przekierowań
  • błędnie przeprowadzone migracje strony
  • długotrwałe problemy z hostingiem
  • brak przekierowania 301 w przypadku przeniesienia strony
  • usuwanie podstron
  • błędy w integracji
  • stagnacja w zakresie treści
  • zmiany w URL
  • duże modyfikacje w interfejsie strony

Druga strona medalu, to czynniki zewnętrzne, często trudniejsze do wykrycia i skutkujące mocniejszą utratą pozycji w Google.

  • aktualizacje algorytmu wyszukiwarki
  • zmiany w sposobie wyświetlania treści w wyszukiwarce
  • kara ręczna od Google (częsty wynik nieodpowiedniego pozycjonowania)
  • utrata linków 
  • włamania i wirusy
  • wykorzystanie toksycznych linków 
  • działania SEO Twojej konkurencji
  • negatywne SEO

Teraz przejdziemy do drugiej części, w której przyjrzymy się bliżej tym problemom i podamy potencjalne rozwiązania.

Problemy ze stroną

Problemy wewnętrzne są najczęściej wynikiem zmian, które zostały niedawno przeprowadzone na Twojej stronie. Nawet pozornie pozytywne zmiany potrafią doprowadzić do zmiany pozycji, jeśli ich integracja została przeprowadzona niedbale.

Spadek wydajności strony

To zdecydowanie jedna z najczęstszych przyczyn spadku widoczności strony. Wraz z rozrostem ilości podstron, czy implementacją nowych funkcji, czy aktualizacją systemów zarządzania treścią, szybko może się okazać, że dotychczasowy hosting może być niewystarczający.

Prędkość ładowania strony to jeden z głównych czynników, które wpływają na widoczność. Jeśli więc Twoja strona zwolniła w wyniku zmian różnego typu, to warto się przyjrzeć właśnie temu w pierwszej kolejności.

Podobnie szkodliwe mogą być problemy z hostingiem, takie jak częste awarie, czy kiepski uptime.

Spadek wydajności strony również często zwiększa współczynnik odbicia się od strony. Co to oznacza? Że użytkownik wraca do wyszukiwarki bardzo szybko, często nawet nie czekając na załadowanie się strony. To oznaka dla algorytmu, że z Twoją stroną jest coś nie tak.

W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na lepszy i sprawdzony hosting.

Zmiany na stronie

Wahania pozycji w Google są codziennością, szczególnie kiedy na stronie wprowadzane są zmiany. Większość z nich jest jedynie przejściowym efektem, ale niektóre z nich mogą w długotrwały sposób zaszkodzić pozycji.

Do najczęstszych błędnych zmian warto zaliczyć zmiany w treściach, które wcześniej generowały duży ruch. Najgorsza opcja to usunięcie podstrony, szczególnie takiej wartościowej. Najczęściej to wynik przypadkowego wykasowania.

Jeśli było to jednak działanie celowe, to konieczne jest zaktualizowanie mapy strony, a także sprawdzenie, czy do danej podstrony wcześniej nie istniały przekierowania. W końcu nie chcemy, aby roboty Google ani tym bardziej użytkownicy trafili do ślepego zaułka.

Niemalże równoznaczne z usunięciem podstrony jest zmiana jej adresu URL. Warto uważać żeby tego nie robić, bo zmiana takiego adresu niesie ze sobą wiele problemów.

Przy okazji warto również wspomnieć o pętlach przekierowań pomiędzy podstronami. Tego typu problemy wpływają na ranking, więc lepiej ich unikać i po dodawaniu nowych podstron (bądź przekierowań) sprawdzać, czy wszystko działa, tak jak powinno.

Źle przeprowadzona migracja strony

Zmiana hostingu, czy przeniesienie strony pod inny adres zazwyczaj ma znaczny wpływ na widoczność strony. Aby uniknąć utraty całej wartości strony w oczach Google, konieczne jest wykonanie wszystkiego precyzyjnie i bez pomyłek.

Szczególnie ważne jest dobre rozplanowanie przekierowań 301. Przekierowanie 301 jest podobne do powiadomienia o zmianie adresu w sieci. To powiadomienie mówiące wyszukiwarkom, że strona, kilka stron lub cała witryna została przeniesiona. Prosisz, aby odwiedzający Twoją witrynę byli kierowani na nowy adres, a nie na stary.

Dobrze wykonane przekierowania ochronią Cię przed znacznym spadkiem widoczności w Google.

Źle zoptymalizowane treści

Kiepsko zoptymalizowane treści to kolejny częsty problem powodującym spadek widoczności strony. Zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych, nadmiar linkowań, czy brak odpowiedniego formatowania treści mogą znacznie zaszkodzić Twojej pozycji.

Również zbyt daleko idące zmiany w już istniejących tekstach mogą mieć negatywny wpływ na pozycję Twojej strony. Problemem może być także ukrywanie treści na stronie, czy treści o bardzo niskiej jakości.

Przy tej okazji warto także wspomnieć o braku nowych treści. To poważny problem, szczegolnie jeśli w tym czasie Twoja konkurencja buduje nowe treści, nie ma więc na co czekać i lepiej dodawać nowy wartościowy content, aby zapobiec dalszemu pogarszaniu się pozycji.

Znaczne modyfikacje w interfejsie strony

Jeśli przeprowadzasz poważne modyfikacje w zakresie tego, jak Twoja strona wygląda, czy tym bardziej przeprowadzasz rekonstrukcje takich elementów jak np. menu, to nieuniknione są wahania pozycji.

Jeśli zmiany nie będą na niekorzyść działania strony, a poprawią UX, to najprawdopodobniej początkowe zmiany w pozycji szybko się poprawią. W wypadku, gdy do tego nie dochodzi, warto zwrócić uwagę na pojedyncze elementy strony, a także upewnić się, że mapa strony jest zaktualizowana i nie doszło do poważnych zmian w linkowaniach.

Zewnętrzne problemy

Problemy, które nie występują bezpośrednio na Twojej stronie, są często trudniejsze do wykrycia, niż te, które pojawiają się bezpośrednio na niej. Najczęściej mają bezpośredni związek z profilem linkowym Twojej strony, bądź działaniami Twojej konkurencji

Najczęściej mowa o utracie backlinków, czy też pozyskiwaniu toksycznych backlinków (nawet przez przypadek). To także działania samego Google, który regularnie aktualizuje algorytmy swojej wyszukiwarki, bądź sposób wyświetlania wyników.

Kara ręczna 

Nagły spadek pozycji Twojej witryny w rankingach często może oznaczać, że Google nałożył ręczną karę na Twoją stronę. Dobrym sposobem, aby sprawdzić, czy doszło właśnie to tak, jest sprawdzenie, czy Twoja dalej osiąga dobre pozycje w innych wyszukiwarkach. 

Niezależnie od tego, czy kara została nałożona ręcznie, czy automatycznie, konieczne jest jak najszybsze doprowadzenie do jej usunięcia. W pierwszej kolejności należy zajrzeć do panelu Google Search Console i zweryfikować pojawiające się tak komunikaty, szczególnie w sekcji działania ręczne. 

Znajdziesz tam komunikaty na temat tego, jakie elementy Twojej witryny są niezgodne z wytycznymi Google, a także wskazówki, jak owy problem można wyeliminować.

Utrata linków

Kolejnym częstym powodem znacznego pogorszenia się pozycji jest utrata backlinków pochodzących z innych stron internetowych. To jeden z tych problemów, które mogą być wprost druzgocące dla Twojego SEO. 

Wstępną weryfikacją problemu jest sprawdzenie przy pomocy odpowiednich narzędzi Twojego aktualnego profilu linkowego. Jeśli zaobserwujesz straty, konieczne jest sprawdzenie, czy dotyczą one całej Twojej strony, czy jedynie pojedynczych podstron, bądź słów kluczowych. 

Warto także sprawdzić, czy utracone linki pochodzą z jednego, czy z wielu różnych źródeł. Potencjalną przyczyną takiej utraty, mogą być wcześniej wspomniane aktualizacje na Twojej stronie, które mogły sprawić, że linki zaginęły. 

Inną opcją jest to, że strona, która dawała backlink sama miała aktualizacje i zmiany, które spowodowały, że link, który wcześniej prowadził do Twojej strony, przestał działać. W takich przypadkach warto to natychmiast naprawić, bądź skontaktować się z osobami odpowiedzialnymi za stronę, która Cię linkowała.

Istnieje także opcja, że linki zostały usunięte ręcznie z bazy Twoich linków przez samo Google (tak, aby nie były brane pod uwagę przez wyszukiwarkę). Wtedy najczęściej nie warto próbować przywrócić tych linów, bo mogły one pochodzić ze źródeł, które już nie są uznawane przez Google za zgodne z ich standardami.

Pamiętaj, że zawsze możesz zastąpić stare linki nowymi, które działają.

Aby zapobiec wpływowi utraty linków na Twoje rankingi w przyszłości, warto zainwestować w oprogramowanie do monitorowania linków lub programy do aktywnego śledzenia utraty linków. W ten sposób możesz być proaktywny i podjąć działania naprawcze, zanim stracisz swoje pozycje w rankingu.

Włamania i wirusy 

To jeden z najtrudniejszych do pokonania powodów spadku rankingu strony w Google. Jeśli dojdzie do włamania na Twoją stronę, to osoba odpowiedzialna za to może wyrządzić na prawdę wiele krzywdy całokształtowi strony, a utrata pozycji to jedna z najmniej poważnych konsekwencji

Właśnie dla takich wypadków warto mieć kopie zapasowe całokształtu strony, żeby w razie potrzeby przywrócić stronę do stanu przed takim problemem

Wirusy, często pod postacią użytecznych wtyczek, która mają na przykład „same pozycjonować Twoją stronę” poważnie zagrażają pozycji strony i przechowywanym na niej danym. Z tego powodu bardzo ważne, żeby stosować odpowiednie środki bezpieczeństwa i lepiej nie podejmować próby korzystania z „tanich i dobrych rozwiązań”, które w magiczny sposób pozwolą przegonić pozycję konkurencji. 

Aktualizacje algorytmu 

Bardzo powszechna przyczyna zmiany pozycji strony, która niejednokrotnie przyprawia pozycjonerów o bezsenność. Zmiana działania algorytmu (a takich zmian jest często kilka do roku) może mieć zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na pozycję Twojej strony.

Jeśli więc zauważasz pewne zmiany w SEO, to warto zweryfikować, czy Google ogłaszał wprowadzenie zmian w działaniu swojego algorytmu. Niestety, ale zazwyczaj się to dzieje po fakcie. Najczęściej sytuacja szybko stabilizuje się po kilku dniach. 

Jeśli widzisz znaczne pogorszenie pozycji, warto zweryfikować, co można poprawić, tak aby Twoja strona mogła znowu piąć się w górę w naturalnych wynikach wyszukiwania

Działania SEO Twojej konkurencji

Jeśli Twoja konkurencja znacznie zwiększy nakład na SEO, to często może się zdarzyć, że zaczniesz powoli odstawać od reszty stawki. Niestety, ale jedyną drogą walki z tym konkretnym efektem jest odpowiedzenie równie silnymi działaniami w zakresie pozycjonowania

Żeby sprawdzić, czy do tego faktycznie doszło, warto zweryfikować strony konkurencji, która Cię wyprzedziła w rankingu. Można to sprawdzić przy pomocy narzędzi takich jak Senuto, czy Semstorm. Jeśli widoczny jest duży przyrost linków w ich stronach, bądź zaczęli agresywny content marketing, to może być to dla Ciebie powód utraty pozycji.

Negatywne SEO

Negatywne SEO to działania nieuczciwej konkurencji, które mają za zadanie doprowadzić do spadku pozycji Twojej strony. To między innymi linkowanie Twojej strony przy pomocy spamerskich linków, bądź linków ze źródeł, które mogą w inny sposób doprowadzić do spadku Twojej pozycji. 

Negatywne SEO było niegdyś zdecydowanie bardziej popularne niż teraz, bo algorytm nauczył się „ignorować” linki pochodzące z pewnych stron i zamieszczane w pewien określony sposób. Można to naprawić w search console oznaczając, że nie chesz, aby te linki były brane pod uwagę przy rankowaniu Twojej strony

Jeśli żaden z wcześniejszych powodów nie był przyczyną, to warto zweryfikować, czy to właśnie nieuczciwe działania Twojej konkurencji nie są powodem spadków.

Podsumowanie

Powodów, dla których Twoja pozycja może się wahać jest na prawdę wiele, nie powinno więc Cię dziwić, że dojście do prawdziwego źródła problemu potrafi zająć naprawdę wiele czasu. Niestety, ale nikt nie ma 100% wglądu w to, jak wyszukiwarka oznacza pozycję. Do znalezienia przyczyn potrzebna jest wiedza i intuicja, i nie da się tego niestety obejść. 

Potrzebujesz sprawdzonej firmy, która zajmie się Twoim SEO? Zapraszamy do współpracy z nami. Będziemy prowadzić działania rzetelnie i aktywnie reagować na zawahania w pozycji Twojej strony. Zadzwoń już teraz i ciesz się wzrostem pozycji w wyszukiwarce i nowymi klientami. 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Wiktor Madej