Test A/B jest to metoda badawcza, która wykorzystywana jest do analizy stron internetowych. Polega ona na tym, że do podzielonej grupy respondentów wysyłany jest inny wariant witryny internetowej, różniący się od siebie zazwyczaj jedną zmienną. Ma to na celu sprawdzenie, jakie elementy znajdujące się na danej domenie sprawdzają się, a które z nich należy zmienić, by uzyskać lepszą konwersję.

W czym mogą pomóc nam testy A/B?

Prawdopodobnie celem każdego właściciela strony internetowej jest zwiększenie skuteczności jej działania. Odpowiednio zoptymalizowana witryna pozwala zachęcić klientów do zakupów i generować tym samym wyższe obroty. Jeżeli zastanawiałeś się kiedyś jakie rozwiązania należy wprowadzić, testy A/B są metodą, która pomoże nam w tym zadaniu.

Zazwyczaj mamy kilka pomysłów jak rozwiązać dany problem. Za pomocą testów A/B odkryjemy, które innowacje oddziałują lepiej na klientów. O sukcesie testów A/B możemy mówić wtedy, gdy zostały uzyskane różnice statystyczne, których wyniki są istotne w ramach prowadzonego badania. Przedstawione działania mają jeden jasno określony cel, a mianowicie zwiększenie współczynnika konwersji. Szczególnie te badania mogą wpływać na zwiększenie skuteczności kampanii reklamowej, jak i stworzenia odpowiedniego contentu. Testy A/B to skuteczny i niedrogi sposób na wdrożenie pozytywnych zmian na naszej stronie.

Jak wdrożyć testy A/B?

Jeżeli rozważamy możliwość przeprowadzenia testów A/B musimy postawić sobie wpierw parę pytań. Podczas testów sprawdzana jest tylko jedna zmienna, co z pewnością jest największym mankamentem tej metody.

Sprawdzenie więc większej ilości elementów będzie z pewnością wymagało większych nakładów pracy i czasu. Nie ma potrzeby, aby wszystkie elementy na stronie poddane były testom, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na te które niosą ze sobą jakąś interakcję z klientem.

Banery, przyciski wezwania do działania czy zapisy do newslettera są to elementy, których skuteczność należy zmierzyć. Na początek powinno się dokładnie określić, co chcemy osiągnąć i które elementy należy poprawić na stronie aby uzyskać zamierzony efekt.

Aby przeprowadzić dużo szybszą analizę naszych kampanii reklamowych, możemy wspomóc się pozyskanymi danym choćby z Google Analytics bądź Hotjara. Test A/B jest to swojego rodzaju eksperyment, który możemy wykonać na żywym organizmie, czyli internautach.

Porównywanie dwóch różnych rodzajów strony firmowej, dokonuje się poprzez przedstawienie ich odpowiednio podzielonej grupie docelowej. Możemy wesprzeć działania testu A/B poprzez wprowadzenie na swojej stronie ankiety, która określi poziom zadowolenia respondentów odnośnie wprowadzonej zmiany.

Powinniśmy zrobić wszystko by dopasować naszą stronę pod potencjalnych klientów. W badaniach możemy używać odpowiednich dedykowanych do tego zadania narzędzi, jak choćby website optimizer, optimizely, czy Google optimize. Możemy jednakowo testować elementy:

  • On-site czyli bezpośrednio na danej stronie internetowej;
  • Off-site są to reklamy, bądź maile, które odsyłają ludzi na naszą witrynę.

Powinno się tutaj również uważać, by zbyt wcześnie nie zakończyć fazy testowej. Mimo że uzyskane przez nas na początkowym etapie informacje mogą być bardzo przydatne, należy uzbroić się w cierpliwość, gdyż testowanie jest zwykle procesem długofalowym.

By odpowiednio przeprowadzić testy A/B możemy zwrócić się z tym zadaniem do profesjonalistów. Nasza firma specjalizuje się we wdrażaniu odpowiednich rozwiązań na twoją stronę internetową.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Bartosz Madej