Budowanie marki z pomocą marketingu internetowego potrafi być kosztowne, nie powinno Cię to jednak zniechęcać. Nawet stosunkowo niewielki budżet wykorzystany w odpowiedni sposób pozwoli Twojej działalności wejść na wyższe obroty. W ramach tego artykułu przyjrzymy się kampaniom Google Ads, które przy odpowiedniej optymalizacji działają świetnie nawet przy niewielkim budżecie.

Jaki budżet Google Ads można nazwać niewielkim?

Mały budżet Google Ads to niestety niekonkretne określenie. To, jak wiele kosztuje reklama w Google Ads zależy od popularności danych słów kluczowych, czyli jeszcze inaczej mówiąc od tego, co chcesz reklamować. Prawda jest taka, że ciężko znaleźć całkowicie unikatowy produkt i zawsze znajdzie się konkurencja, z którą o dane słowa będziesz musieć się licytować.

Nie powinno Cię to jednak zniechęcać. Klientów jest tak wielu, że z pewnością kogoś przekona akurat Twoja reklama.

Wracając jednak do sedna sprawy, jaki budżet Google Ads jest niewielki?

Oceniać to można tylko w kontekście tych czynników:

  • zasięg kampanii Google Ads

Czy reklamujesz się lokalnie, czy ogólnopolsko? To podstawowe pytanie. Reklamy na małym obszarze pozwalają skupić Twój budżet tam, gdzie może przynieść Ci konwersje. Ogólnopolskie kampanie wymagają większego budżetu, konkurujesz w końcu z setkami innych firm, które działają w całej Polsce. Najważniejsze jest to, aby kierować budżet reklamowy tam, gdzie będzie przynosić zysk.

  • branża, której dotyczy reklama

Największy koszt reklam PPC napotkasz tam, gdzie potencjalny zysk z kliknięcia jest największy. Nie powinno więc dziwić, że koszty reklam, chociażby usług prawniczych należą do najwyższych. Również reklamy kierowane do klientów biznesowych (czyli z branży B2B) są znacznie większe.

Zakładając hipotetyczny budżet 1000 złotych miesięcznie, może być on wystarczający, jeśli chcesz reklamować się w niszowej branży, gdzie koszt kliknięcia sięga najwyżej kilku złotych. Co innego w przypadku najdroższych haseł, jak „prawnik + nazwa_miasta”, gdzie kilkanaście kliknięć pozbawi Cię całego budżetu. 

  • rodzaj reklamy Google Ads

Rodzaj reklamy także ma znaczny wpływ na to, co możesz nazwać małym budżetem. Najczęściej wybierane reklamy, czyli te, które bezpośrednio prowadzą do konwersji,  często bywają droższe, niż te mniej konkretne — na przykład takie, które mają na celu zwiększyć ruch, bądź świadomość marki. Warto także wspomnieć o tym, że jeśli chcesz przygotować unikatowe zdjęcia produktowe, czy banery, to także przyjdzie Ci zapłacić specjalistom, którzy się tym rzetelnie zajmą.

  • na jaki wzrost zysku liczysz

Kolejne czynnik niezbędny przy ocenie wielkości budżetu. Niestety, ale jeśli chcesz zwiększyć zyski o wiele procent, to konieczne będzie zapłacenie odpowiednio wysokiej sumy. Czasami bezpieczniej jest zwiększać budżet stopniowo, a nie zaczynać od razu z bardzo wysokiego pułapu. To bezpieczniejsza taktyka.

Jak wykorzystać maksymalnie budżet Google Ads?

Optymalizacja to słowo klucz, jeśli chcesz osiągać efekty. Zaczynając od zera, nie wolno zapominać o drobnych detalach, które pozwolą Ci od razu mnożyć zyski. Dobrze skonfigurowana kampania na początku, pozwoli Ci także uniknąć późniejszej konieczności naprawiania jej, gdy błędy będą przynosić większe straty.

W kilku następnych punktach poruszymy sprawy, które musisz koniecznie sprawdzić, jeśli chcesz osiągnąć sukces z małym budżetem reklamowym Google Ads.

#1 Zacznij od jednego typu reklamy

Jeśli masz mały budżet, to nie ma powodów, żeby od razu próbować swoich sił z kilkoma różnymi typami reklamy. Zdecydowanie skuteczniejsze jest wykorzystanie budżetu w jeden sensowny sposób. Optymalizacja jednej kampanii reklamowej Google Ads jest znacznie mniej czasochłonna niż kilku jednocześnie. To dobra wiadomość, niezależnie od tego, czy chcesz ją prowadzić na własną rękę, czy przy pomocy agencji reklamowej.

Dopracowanie jej do perfekcji będzie łatwiejsze niż kilku i pozwoli Ci uniknąć marnowania budżetu na nieskuteczne reklamy, które będzie Ci zwyczajnie łatwo przeoczyć. Zacznij od jednej i nabierz doświadczenia. Doprowadzając jedną kampanię do perfekcji, osiągniesz zyski szybciej, niż prowadząc kilka kiepskich naraz.

Kolejne kampanie możesz w końcu zbudować z czasem, gdy Twój budżet już wzrośnie.

#2 Określ budżet miesięczny i budżet dzienny

Budżet miesięczny to parametr kampanii, który ustalasz sam. Określa on, jakiej wartości pieniężnej system Google Ads nie będzie mógł przekroczyć.

Drugi parametr to budżet dzienny, który pozwoli Ci rozłożyć to, jak ma być on wykorzystany w ciągu całego miesiąca. Bez jego ustalenia, może się zdarzyć, że zostanie on pochłonięty w całości w ciągu tygodnia czy dwóch. To niekorzystne, bo kampanie przynoszą najlepsze efekty, gdy ich działanie jest rozłożone w czasie.

Szczególnie duże znaczenie ma to w przypadku lokalnych salonów usług. Jeśli reklama będzie skuteczna, ale nie będzie limitu dziennego, to może się zdarzyć, że wygenerowane kliknięcia nie wygenerują zysku. A dlaczego? Możliwe jest to, że chociażby nie będziesz mieć już żadnych dostępnych terminów, a zatem pozyskany klient (za którego kliknięcie i tak zapłacisz) nie przyniesie ci zysku.

Podobnie jest w przypadku sklepów internetowych, zbyt duże zainteresowanie w krótkim czasie, może sprawić, że zabraknie ci danych towarów. Innymi słowy, po raz kolejny kliknięcia będą pustym wydatkiem. Warto też wspomnieć, że jeśli wiesz, że danego asortymentu nie będziesz mieć w danym czasie, to warto wyłączyć reklamy, które są z nim związane. W końcu nie będziesz mógł(mogła) sprzedać towaru, a za reklamę i tak będzie trzeba zapłacić.

Innymi słowy, kontroluj to, czy system reklamowy może Ci przynieść zyski, jeśli uda mu się pozyskać kliknięcia.

#3 Wybieraj słowa kluczowe na podstawie danych, a nie przypuszczeń

Jeśli chcesz sprzedawać dzięki Google Ads, to musisz wiedzieć, w jaki sposób klienci szukają Twojej oferty (albo podobnej). Niestety, ale fakty są takie, że rzadko kiedy uda się zgadnąć, w jaki dokładnie sposób ktoś może szukać takich produktów, jakie oferujesz.

Służą do tego liczne narzędzia, takie jak Google Keyword Planner, Senuto, Semstorm, czy Askthepublic. Za ich pośrednictwem możesz zbadać, jak i gdzie ludzie szukają produktów, które masz w swojej ofercie.

Zwracaj także uwagę na to, czy znalezione słowa kluczowe, które są bardzo tanie, faktycznie prowadzą do konwersji, która jest Twoim nadrzędnym celem. Mnóstwo słów kluczowych jest zwyczajnym poszukiwaniem informacji, a nie koniecznie wynika z potrzeby zakupu. Zawsze miej to na swojej uwadze.

Warto także zwrócić uwagę na to, jak działa Twoja konkurencja. Takie „podglądanie” często pozwoli Ci zacząć działania szybciej i skuteczniej niż gdybyś miał za zadanie przeprowadzać analizę od zera.

Przydatnym narzędziem jest też Google Trends, które pozwoli zaobserwować, w jaki sposób w czasie zmienia się zainteresowanie danymi słowami kluczowymi. To dobra metoda, która pozwoli Ci zachować budżet na miesiące, w których możesz zarobić więcej, bądź trafić na faktyczne słowa kluczowe-okazje.

#4 Słowa kluczowe z długim ogonem i wykluczenia

Opieranie kampanii Google Ads o małym budżecie na słowach kluczowych długiego ogona to jedna z lepszych optymalizacji. Dzięki ich stosowaniu zdecydowanie łatwiej odpowiednio wykorzystać budżet. Odpowiednio, czyli tam, gdzie będzie przynosić konwersje, a nie generować puste kliknięcia.

Słowa kluczowe długiego ogona są wyszukiwane rzadziej, niż te bardziej ogólnikowe. Mniejsza ilość wyszukiwań może brzmieć niekorzystnie, ale jest odwrotnie. Dzięki temu Twoje reklamy będą trafiać do bardziej zdecydowanych użytkowników, a nie do wszystkich, czyli też takich, którzy nie są zdecydowani na zakup.

To skuteczny sposób, który oszczędzi budżet małej kampanii Google Ads. Działa też dobrze przy tych dużych, pozwalając zwiększyć znacznie ROAS. Pisaliśmy o długim ogonie już wiele razy, ale podam jeszcze raz klasyczny przykład.

  • wakacje Tunezja

Powyżej wymienione hasło z pewnością nie jest hasłem długiego ogona. Dlaczego?

Przede wszystkim zapytanie skierowane do wyszukiwarki w ten sposób nie wskazuje jasno intencji użytkownika. Być może ten użytkownik nie szuka oferty biura podróży, a ogólny informacji na temat takiej wycieczki, czy atrakcji w tym kraju. Nawet jeśli szuka oferty, to nie wiadomo, czy szuka oferty dla dwojga, czy może dla rodziny z dziećmi.

Jeśli Twoja oferta byłaby ograniczona i oferowałbyś jedynie wyjazdy dla zorganizowanych grup, a Twoja reklama wyskoczy indywidualnym klientom również szansa na konwersje jest zerowa.

  • wakacje w Tunezji dla rodziny cena 

W tym przypadku już mamy do czynienia z hasłem długiego ogona. Typ oferty jest sprecyzowany. Dodatkowo zapytanie o cenę sugeruję, że ktoś już szuka konkretnych ofert. Pokazanie Twojej reklamy na to hasło będzie zdecydowanie korzystniejsze niż na to wcześniejsze i da większą szansę konwersji.

Wykluczanie określonych słów

Wykluczanie pewnych słów to kolejny sposób, który pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze i zwiększy ilość konwersji w Google Ads. Pozwala sprawić, że pewne modyfikacje treści zapytania np. dodanie hasła „za darmo” sprawi, że Twoja reklama się nie pojawi. To sposób, dzięki któremu od razu odfiltrujesz użytkowników, którzy na pewno nie dokonają konwersji.

Wracając do poprzedniego przykładu hasła, jeśli reklamujesz się na hasło „wakacje Tunezja dla 2 osób” to nie interesuje Cię modyfikacja „dla rodziny z dziećmi”. Pokazanie Twojej reklamy na takie zapytanie ma bardzo nikłe szanse na konwersje.

#5 Zwracaj uwagę na czas reklamy — harmonogram reklam

Jeśli chcesz żeby Twoja kampania Google Ads z małym budżetem odniosła sukces to musisz optymalizować wszędzie, gdzie to możliwe. Harmonogram reklam Google Ads to kolejne możliwości mikrooptymalizacji. Dzięki harmonogramowi reklam zadecydujesz, w jakie dni i o jakich godzinach mają się wyświetlać Twoje reklamy.

Na przykład, jeśli Twoje biuro pracuje od 9-17 nie warto wyświetlać reklam, które mają zachęcić do kontaktu poza tymi godzinami. Podobnie w weekendy, czy święta. Oczywiście wtedy też istnieje szansa na konwersje, ale nie warto ryzykować utraty i tak już drobnego budżetu.

Harmonogram reklam pozwoli Ci też oszczędzić fundusze na wtedy, gdy będziesz móc je lepiej wykorzystać. Chociażby wszelkiego rodzaju kluby i bary zdobywają najwięcej klientów w weekendy. Reklamowanie tego typu biznesów w poniedziałek rano niekoniecznie musi mieć sens ;).

#6 Nie reklamuj wszystkich produktów 

Jeśli posiadasz w swoim asortymencie setki produktów, to kuszące może być ustawienie równie dużej ilości reklam. Niestety, ale może być to poważny błąd dla Twojej kampanii Google Ads. Dysponując niskim budżetem zdecydowanie lepiej zdecydować się na niższą ilość reklam. 

Warto reklamować te produkty, na których uzyskasz największą różnicę, pomiędzy zyskiem ze sprzedaży produktu, a ceną reklamy. Często będą to produkty, na których masz najwyższą marżę. 

Konieczne jest też zwrócenie uwagi na to, żeby słowa kluczowe na które chcesz reklamować tą ograniczoną ilość produktów, były jak najbardziej dopasowane do tego, co faktycznie chcesz sprzedać. Może to czasami wymagać utworzenia znacznie większej liczby reklam, niż gdyby zdecydować się na grupy reklamowe z większą ilością słów kluczowych, ale to optymalziacja warta świeczki przy małym budżecie Google Ads. 

# 7 Remarketing

Remarketing to typ reklamy, który pozwoli Ci zmaksymalizować skuteczność Twoich reklam. Dzięki remarketingowi Google Ads użytkownicy, którzy już wcześniej weszli w Twoje reklamy, ale nie dokonali konwersji ponownie trafią na Twoje komunikaty marketingowe. 

To bardzo skuteczna metoda, która wielokrotnie zwiększa szanse sprzedaży. Kampanie remarketingowe Google Ads pozwolą Ci na przykład zaoferować produkt w obniżonej cenie użyukownikowi, który wcześniej kliknął reklamę i dodał produkt do koszyka. Ponadto pokazywanie reklamy w wielu miejscach, na co pozwala Google Ads, jeszcze bardziej zwiększają szansę konwersji  – nawet przy ograniczonym budżecie. 

Podsumowanie

Jest bardzo wiele sposobów na optymalizację kampanii Google Ads z niskim budżetem. Mamy nadzieję, że przedstawione we wpisie wskazówki uproszą rozwój waszej firmy. Chcemy też zaznaczyć tym artykułem, że nawet kampania o ograniczonym budżecie ma szansę na sukces. Szybko zwiększające się zyski z kolei pozwolą zwiększyć budżet i skrzydła Twoja kampanii nie będą już ograniczane niskim budżetem.

Z kolei jeśli wolisz zlecić swoją kampanię Google Ads specjalistą, to jesteś we właściwym miejscu. MinisterstwoReklamy przeprowadzi Twoją kampanię sprawnie i skutecznie – nawet jeśli dysponujesz niskim budżetem. Zadzwoń do naszego konsultanta. 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Wiktor Madej