Pewnie nie raz słyszałeś takie pojęcia jak SEM lub SEO i zastanawiasz się, czym one są, czym się różnią i jakie znaczenie mają w marketingu internetowym? Poniżej postaram się przybliżyć Ci oba te terminy, abyś zrozumiał, jakie korzyści mogą przynieść Twojej firmie. Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy, sam zdecyduj, które rozwiązanie jest dla Ciebie lepsze.

SEO – optymalizacja strony dla wyszukiwarek

SEO (Search Engine Optimization) to szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności Twojej firmy w Internecie oraz mają wspomóc w budowaniu silnej i rozpoznawalnej marki. SEO ma na celu umieszczenie Twojej strony internetowej wysoko w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google. Specjalista SEO będzie dążył do tego, że po wpisaniu frazy związanej z Twoją działalnością to właśnie Twoja strona wyświetli się jako jedna z pierwszych. Optymalizacja SEO to także wprowadzenie zmian mających na celu poprawę jej szybkości, responsywności oraz stworzenie profilu linków. Te wszystkie powyższe czynniki brane są pod uwagę przez roboty wykonujące indeksację strony internetowej. Bardzo ważne są również wszelkie treści, które znajdują się na Twojej witrynie. Muszą one być napisane przede wszystkim dla użytkowników, którzy odwiedzą Twoją stroną i zachęcać ich do zakupów właśnie u Ciebie. Należy jednak pamiętać, że muszą być stworzone zgodnie z zasadami SEO, czyli z użyciem odpowiednich słów kluczowych wybranych przez specjalistę.

SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych

SEM (ang. Search Engine Marketing) to nic innego jak marketing w wyszukiwarkach internetowych. Wielu specjalistów określa SEM jako połączenie SEO oraz PPC. Stosując SEM, możesz skutecznie zwiększyć ruch na Twojej witrynie za pomocą pozycjonowania, jak i płatnych reklam (np Google Ads). Można powiedzieć, że te dwa działania przenikają się wzajemnie i uzupełniają.

SEO – optymalizacja strony dla wyszukiwarek

Różnice pomiędzy SEO, a SEM

Zarówno SEO, jak i SEM mają na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych usług i produktów. Jednak te działania różnią się od siebie. Poniżej przedstawiam najważniejsze różnice.

Czas działania

W przypadku działań związanych z SEO na efekty trzeba poczekać kilka miesięcy. Jeżeli chodzi o SEM są one szybciej zauważalne ze względu na to, że stosowane tu są dodatkowo płatne reklamy, które mogą przyczynić się do zwiększenia liczby wyświetleń.

Koszty

Można by powiedzieć, że SEO jest bezpłatne, jednak jest tak tylko w wypadku, gdy wszelkie działania przeprowadzisz sam. Niezbędna będzie tutaj wiedza z zakresu programowania, pozyskiwania przyjaznych linków czy wyszukiwania odpowiednich słów kluczowych. Jeśli nie czujesz się na siłach, to warto zatrudnić profesjonalną agencję marketingową, która wykona te działania za Ciebie. W przypadku SEM kampanie reklamowe są płatne, bez znaczenia czy przeprowadzisz je sam, czy zatrudnisz do tego profesjonalną firmę (więc nawet jeśli wykonasz działania związane z SEO samodzielnie, to za reklamy będziesz musiał zapłacić). Pamiętaj jednak, że aby działania związane z SEO, jak i SEM przyniosły zamierzony rezultat, to powinny być przeprowadzone zgodnie z wcześniej stworzonym planem marketingowym. Dodanie nieadekwatnej reklamy, z kiepską treścią nie zwiększy ilości Twoich Klientów.

SEM – kampanie reklamowe

Co lepsze SEM czy SEO?

Trudno określić co jest lepsze – SEM czy SEO. Wszystko zależy od tego, jaki budżet planujesz przeznaczyć na promocję firmy oraz jak szybko chciałbyś uzyskać satysfakcjonujące wyniki. Jeśli zależy Ci na tym, aby za pomocą reklam trafić do osób zainteresowanych Twoją usługą lub produktem, to lepiej zdecydować się na działania związane z SEM. Takie osoby odpowiednio zachęcone mogą zostać wiernymi klientami Twojej firmy. Dodatkowo będzie to działanie, które natychmiastowo przyniesie zwiększenie ruchu na Twojej witrynie. Inaczej jest, jeśli będziesz korzystał tylko z działań związanych z SEO, w tym wypadku na zwiększenie konwersji będzie trzeba poczekać kilka miesięcy. SEM szczególnie może się przydać podczas sezonowych promocji. Jeśli prowadzisz kwiaciarnię, to stworzenie reklamy Google Ads w okresie walentynek lub dnia Matki może być świetną okazją do przyciągnięcia większej ilości Klientów do Twojego sklepu czy to stacjonarnego, czy internetowego.

Jeśli nie wiesz jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie lepsze, to skontaktuj się z naszym działem sprzedaży. Nasi specjaliści przeanalizują Twoją stronę oraz jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, a następnie przedstawią przygotowaną specjalnie dla Ciebie strategię marketingową, która zostanie wdrożona, aby poprawić wyniki Twojej witryny, a co za tym idzie zwiększyć sprzedaż.

Wróć do bazy wiedzy

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Marta Sznapka