Nadchodzący rok podobnie jak ten, z całą pewnością będzie dla Ciebie wspaniałą okazją do zwiększenia sprzedaży i rozwoju Twojej firmy. Oczywiście, poprzednie dwa lata pokazały, jak wszystko potrafi być nieprzewidywalne. Z pomocą tego kalendarza marketingowego, chcemy Ci pomóc przygotować się PR’owo na wszystkie ważne okazje. Pomoże Ci też zaplanować akcje marketingowe i przygotować tematyczne posty na Twoje social media z dużym wyprzedzeniem. Zapraszamy do lektury! Następny rok – 2022 – to nowe okazje do sprzedaży Poprzednie dwa lata potrafiły być bardzo ciężkie dla biznesu, a niestabilna sytuacja potrafiła sprawić, że media społecznościowe i kampanie Twojej firmy mogły nieco ucierpieć. Nie należy jednak utrzymywać takiego trendu. Rok jest wypełniony okazjami do sprzedaży. Oczywiście nie każdą da się wykorzystać dla każdej branży. W ciągu roku mamy dziesiątki dni pod różnym patronatem i wiele świąt, ale odnosząc się do niektórych z nich, można się narazić na śmieszność. Z tego powodu nie traktuj poniższego kalendarza marketingowego 2022 jako całokształtu, z którego wszystko dla Twojej branży będzie „must have”. Wykorzystaj swoje szanse i zwiększ sprzedaż wtedy, kiedy będzie to adekwatne dla Twojego wizerunku. Cały kalendarz jest podzielony na dwie sekcje. Pierwsza z nich to pojedyncze miesiące, z ich ogólną charakterystyką dla marketingu, jakie konkretnie dni mogą być w nich interesujące. Ostatnią częścią będzie krótkie podsunięcie pomysłów i tego, jakie branże najbardziej mogą skorzystać na danych wydarzeniach. Styczeń Pierwszy miesiąc roku, to przede wszystkim miesiąc wciąż silnych postanowień noworocznych. To też dla wielu miesiąc planowania przebiegu roku. Wiele osób zaczyna wtedy szukać miejsca na wakacje, czy zaczyna się zastanawiać nad większymi przedsięwzięciami, jak zmiana auta, remonty, czy zakup nowych sprzętów. To bardzo ogólne kategorie, ale daje Ci to duże pole do popisu. Święta i ciekawe dni 1. Nowy Rok 4. Dzień Spaghetti 6. Trzech Króli 10. Dzień obniżania kosztów energii 13. Dzień Polskiej Wódki 17. Dzień pizzy 19. Dzień Popcornu 21. Dzień Babci 22. Dzień Dziadka 23. Dzień bez opakowań foliowych Jakie są Twoje marketingowe możliwości? Możesz skorzystać z licznych ciekawych dni. Na pierwszy plan wysuwają się dzień Babci i Dziadka – to świetne okazje do sprzedania dowolnych usług i produktów, jako prezentów. Styczniowy czas postanowień noworocznych, to też dobra okazja, żeby zareklamować się, jeśli prowadzisz obiekty sportowe, catering dietetyczny czy księgarnie. Postanowienia dotyczące sportu, czy czytania są jednymi z najpopularniejszych. Daj swojemu klientowi do zrozumienia, że pomożesz mu spełnić postanowienia i uczynić rok lepszym. Jeśli prowadzisz sklep odzieżowy, to dobrym pomysłem są też nowe linie produktów, które będą hitem nadchodzącego sezonu ;). Jeśli dany dzień odpowiada tematycznie Twojej działalności, korzystaj bez oporów. Luty Najkrótszy miesiąc w roku jest świetną okazją do sprzedaży wielu produktów, dzięki temu, że znalazł się pod znakiem Walentynek – święta zakochanych. To też wiele pomniejszych okazji, jak tłusty czwartek, czy Chiński Nowy Rok. Nie wolno też zapominać o feriach! Święta i ciekawe dni 1. Dzień bez oleju palmowego 2. Dzień pozytywnego myślenia 11. Tłusty Czwartek 14. Walentynki 15. Dzień singla 26. Światowy dzień pistacji W Lutym Twoją główną bronią dla marketingu powinny być Walentynki, ale nie tylko bezpośrednio w ten dzień – w końcu prezent kupuje się z wyprzedzeniem. W zasadzie wszystko nim może być. Nie tylko przedmiot – ale także usługa. W Lutym też wiele rodzin planuje wyjazdy na ferie – warto reklamować wszelkiego rodzaju ośrodki wypoczynkowe. Z kolei Tłusty Czwartek to okazja dla gastronomii. A dzień singla? Tutaj potrzeba nieco więcej kreatywności, ale warto go wykorzystać. Marzec Trzeci miesiąc występuje pod znakiem Dnia Kobiet. To kolejna rewelacyjna okazja, do tego, żeby zareklamować produkty i usługi. To też okazja, żeby budować wizerunek swojej firmy, podkreślając w nim rolę pań. Z całą pewnością taki przekaz może być dla niektórych atrakcyjny. Święta i ciekawe dni 3. Dzień pisarzy 5. Dzień teściowej 8. Dzień kobiet 10. Dzień mężczyzn 14. Dzień liczby Pi 16. Dzień Pandy 20. Pierwszy dzień wiosny 23. Dzień przyjaźni Polsko-Węgierskiej 27. Dzień teatru 29. Dzień metalowca Marzec to dobra okazja, żeby sprzedać dziesiątki produktów. Szczególnie skorzysta tutaj branża beauty i odzieżowa. Macie to, na co w pierwszej kolejności wpadną panowie, wymyślając prezent dla swoich wybranek. Warto się reklamować właśnie w tę stronę – czyli nie kobietom, ale mężczyznom, którzy kupią prezenty w waszym sklepie. Marzec to też czas, w którym śmiało, można wprowadzać kolekcje przejściowe, czy zacząć wyprzedawać zimowe ubrania. Każda okazja na promocję jest dobra. Kwiecień Kwiecień to początek sezonu ślubnego, to też prawdziwy początek wiosny, gdzie temperatury szybko rosną, choć wielkanocny bałwan nie powinien nikogo już dziwić. No właśnie, Wielkanoc, w 2022 roku przypada 17 Kwietnia. To okres, który bardzo łatwo można wykorzystać do skrócenia dystansu między Tobą a Twoim klientem. Tematyczne świąteczne posty prawie zawsze są dobrym pomysłem. Święta i ciekawe dni 1. Prima Aprilis 6. Światowy dzień sportu 7. Światowy dzień zdrowia 10. Dzień rodzeństwa 12. Dzień czekolady 17. Wielkanoc 18. Drugi dzień świąt wielkanocnych 19. Dzień rowerowy 22. Dzień Ziemi 24. Dzień książki W Kwietniu planuje się komunie i zmienia sporo garderoby, ze względu na wzrosty temperatury. 1 kwietnia warto wykorzystać dla marketingu – mało co działa tak dobrze na sprzedaż, jak dobre poczucie humoru. Inne dni miesiąca również świetnie się nadadzą dla wielu różnych branż. Dzień Ziemi jest za to dobrym dniem, żeby dać znać o tym, że Twoja firma jest ekologiczna (ale lepiej tego nie robić jeśli nie jest…). Maj Skoro Maj – to Majówka. Wykorzystaj okres ostatniego tygodnia Kwietnia i podpowiadaj jak spędzić Majówkę. To bardzo dobry czas, żeby reklamować swoje usługi związane z aktywnym wypoczynkiem. Maj to też ostatni dzwonek na poprawę swojej kondycji przed wakacjami – przypomnij o tym ;). Święta i ciekawe dni 1-3. Majówka 5. Dzień bez makijażu 10. Dzień kierowcy zawodowego 17. Dzień telekomunikacji 18. Dzień pieczenia 26. Dzień matki 28. Dzień hamburgera W Maju warto skupić się na aktywności i zdrowiu, ładna atmosfera na dworze na pewno będzie sprzyjać Twojej sprzedaży. Dzień matki to też bardzo dobra okazja, żeby raz – zbliżyć się do klientek i dwa, żeby sprzedać usługi i produkty. To dzień z potencjałem większym nawet niż walentynki – nie zmarnuj go! Czerwiec Czerwiec to miesiąc pod znakiem najmłodszych – mamy tutaj dzień dziecka i początek wakacji. Prezenty dla dzieci, czy też wydarzenia dla całych rodzin są w tym miesiącu hitem. Warto też pamiętać o sezonie grillowym, który w Czerwcu jest na samym szczycie. To też czas pierwszych wyjazdów wakacyjnych. Święta i ciekawe dni 1. Dzień Dziecka 5. Dzień ochrony środowiska 9. Dzień przyjaciela 12. Dzień stylistki paznokci 13. Światowy dzień wellness 14. Światowy dzień krwiodawstwa 18. Międzynarodowy dzień sushi 21. Dzień Jogi 23. Dzień ojca 30. Dzień asteroid W Czerwcu warto się skupić na najmłodszych i rozrywkach dla nich, to świetny sposób na poprawienie sprzedaży. Nie wolno też zapominać o dniu ojca, czy innych drobnych tematycznych okazjach. Posty w social media, związane z tego typu okazjami są skuteczne, bo pozwalają zaskoczyć Ci internautę. Zwrócić jego uwagę i skłonić do reakcji, która zwiększy Twoje zasięgi. To ich ważna cecha. Lipiec Lipiec, czyli wakacje w pełnej krasie – to czas, w którym ostatnie decyzje o wyjazdach są podejmowane, a to oznacza, że opcje bywają bardziej ograniczone. Możesz to wykorzystać i wypromować swoją ofertę. Lipiec to też czas zakupów, a jakże – w końcu na plaży warto mieć cały pakiet nowych akcesoriów. W Lipcu mamy również mnóstwo ślubów i sesji zdjęciowych. W tym czasie odbywa się także wiele imprez, festiwali, koncertów. Święta i ciekawe dni 1. Dzień Architektury i Dzień owoców 2. Dzień UFO 4. Święto Hot Doga 6. Dzień pocałunku 7. Światowy dzień czekolady 15. Dzień bez telefonu komórkowego 17. Dzień emoji 20. Dzień szachów 26. Dzień administratora 27. Dzień samotnych 28. Dzień Kultu Masy Mięśniowej 30. Dzień przyjaźni Dużo zróżnicowanych wydarzeń, to szansa na świetne hasła marketingowe – nie można zapominać o tym aspekcie w kalendarzu marketingowym 2022. Dni takie, jak dzień Ufo, które nie mają w rzeczywistości wiele wspólnego ze sprzedażą, można dobrze wykorzystywać. „Dzisiaj jest dzień UFO i z tej okazji u nas ceny nie z tej Ziemi”. Jak zwykle jedyne co Cię może ograniczać to kreatywność. Sierpień W Sierpniu nie zwalniamy wakacyjnego tempa – dalej reklamowanie usług związanych z wypoczynkiem jest na topie, tym razem jednak, szczególnie pod koniec miesiąca, warto szykować oferty back to school. To dobra okazja na sprzedaż wielu różnych produktów. Święta i ciekawe dni 2. Dzień Piwa 8. Dzień pszczół i dzień kota 10. Dzień przewodnika 12. Dzień młodzieży 13. Dzień leworęcznych 19. Dzień pomocy humanitarnej 20. Dzień wyznawania miłości 24. Dzień Windowsa 31. Dzień blogów Kolejne luźne okazje bez większych poważnych świąt. W dalszym ciągu sprzyja Ci wakacyjne rozluźnienie atmosfery – nie jest ciężko o rozrzutność. Wrzesień Powrót do szkoły, powrót na uczelnie, koniec wakacji – w skrócie – powrót do rzeczywistości. W tym miesiącu najlepiej sprawdzą się wszelkie oferty związane z edukacją, czy też powrotem do niej. Ponadto tutaj pojawiają się ostatnie wakacyjne wyjazdu i outdoorowe eventy (nie licząc zimowych sportów). Święta i ciekawe dni 2. Dzień dużych rozmiarów 3. Dzień wieżowców 5. Dzień Dobroczynności 9. Dzień urody 20. Dzień przedszkolaka 26. Dzień języków 30. Dzień chłopaka We wrześniu mamy sporo drobnych okazji, które pozwolą w naturalny sposób się reklamować. Właśnie naturalność powinna być celem w tworzeniu tego typów – nie chcemy, żeby Twoje działania wydawały się wysilone, zawsze o to dbaj. Październik W Październiku zaczyna się nowy rok akademicki – to świetna szansa, żeby powiadomić studentów, o tym, że Twoja oferta jest dla nich korzystna. W tym czasie warto się również zastanowić nad przygotowaniem solidnego zaplecza przed największym okresem sprzedażowym. Czyli świętami i poprzedzającymi je Black Friday czy Cyber Monday. Lepiej nie przespać tego momentu. To też prawdopodbne miejsce rozkiwtu rozrywek takich jak kino, czy w klubach. Dlaczego? Na dworze już nie jest tak pięknie, a trzeba coś robić ;). Święta i ciekawe dni 1. Dzień Muzyki 5. Dzień Nauczyciela 9. Dzień listów 13. Dzień dawcy szpiku 16. Dzień szefa 20. Dzień szefa kuchni 25. Dzień makaronu 31. Halloween Szczególnie dużo okazji do reklam gastronomicznych, warto to wykorzystać. Ponadto mamy tutaj Halloween, które zdobywa bardzo dużą popularność, czemu tego nie wykorzystać w swoim przekazie reklamowym? Listopad W listopadzie dalej pozostaje w okresie przygotowania do świąt. Innymi charakterystycznymi cechami Listopada jest szał na zmianę i zakupy opon ziomowych, kiedy pojawiają się pierwsze śniegi. To też okres, w którym wiele osób decyduje się na zakup odzieży z myślą o zimie. Święta i ciekawe dni 1. Wszystkich Świętych 5. Dzień postaci z bajek 10. Dzień Jeża 11. Święto Niepodległości 17. Dzień studenta 25. Dzień kolejarza 26. Black Friday 29. Andrzejki Black Friday to świetna okazja na znaczne wypromowanie swojej oferty i swoich produktów. Wydarzenie ma coraz większe znaczenie od kilku lat w Polsce, wykorzystaj to. Z kolei Andrzejki to dobra okazja do promocji imprez, sal, czy hoteli. Grudzień Grudzień, Grudzień, Grudzień… Największa perspektywa na dużą sprzedaż, przy odpowiednim marketingu. Przygotuj się na dużą sprzedaż, jeśli odpowiednio zareklamujesz swoje produkty. Ważne jest podtrzymywanie świątecznego klimatu. Reklamy odnoszące się do rodziny są tutaj zdecydowanie najbardziej skuteczne. To też okres sportów zimowych, a także refleksji nad całym rokiem – nie ukrywamy, że to najbardziej otwarty temat – kto wie co się stanie? Święta i ciekawe dni 5. Dzień wolontariusza 6. Mikołajki 15. Dzień tanga 24. Wigilia Bożego Narodzenia 25. Boże Narodzenie 26. Drugi dzień świąt 31. Sylwester Punktami kulminacyjnymi są Mikołajki i Boże Narodzenie – nie chodzi tylko o to, że kupujemy prezenty dla bliskich. Co raz częściej robimy prezentem samemu sobie 😉 być może właśnie to powinno stać się hasłem reklamowym przyszłego Grudnia – prezent dla samego siebie. No cóż, na tę refleksję mamy cały rok. Inne wydarzenia w 2022 roku W 2022 roku będziemy mieli doczynienia z całką sporą dawką mistrzostw sportowych, które są idealną okazją do Live Marketingu. Podamy kilka głównych z nich. 2.01-12.01 – Rajd Dakar 13.01-30.01 – Mistrzostwa Świata w Piłce Ręcznej na Węgrzech 4.02.-20.02 – Zimowe Igrzyska Olimipijskie w Pekinie 21.11-18.12 – Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze To świetne okazje do marketingu, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, jak bardzo zapalczywymi fanami sportu jesteśmy. Warto wziąć pod uwagę, że to dobra okazja do zmniejszenia dystansu pomiędzy Tobą a klientem – sklep, czy firma przeżywa te same emocje co oni i prawdopodobnie kibicuje tej samej drużynie. Podsumowanie Jak widać, w ciągu roku mamy wiele okazji, że tak naprawdę każda Twoja promocja może być związana z konkretną okazją. Pamiętajmy jednak, żeby nie przesadzać – nie musisz tworzyć posta na każdą z tych okazji – staraj się uniknąć sztuczności. Kalendarz Marketingowy 2022 zawiera wybrane przez nas ciekawe okazje, nie oznacza to jednak, że nie ma jeszcze innych. Staraliśmy się jednak pominąć te, które ciężko monetyzować, z szacunku do Twojego czasu. Chcesz poznać jeszcze więcej sposobów na jeszcze większa sprzedaż w Twoim sklepie internetowym? Zapoznaj się z innymi wpisami z naszego bloga. Nie pozostaje nam podsumować tego inaczej, niż mówiąc wesołych świąt – wszystkich. Przeczytaj też: Opisy produktów i usług – jak je tworzyć?