Renderowanie witryny

Samo renderowanie może nam kojarzyć się przede wszystkim z projektami graficznymi. Szczególnie popularne to sformułowanie jest w kontekście tworzenia animacji, czy gier. Jednak określenie to, może dotyczyć również wczytywania naszej strony. Odbywa się to w taki sposób, że otrzymując dany kod JavaScript, na jego podstawie strona internetowa przedstawia odpowiednie graficzne rozwiązanie.

Renderowanie po stronie serwera

Renderowanie w stronach internetowych to dość szerokie zagadnienie. Wpływa ono na szereg aspektów takich jak:

  • Funkcjonowanie strony
  • Szybkość jej działania
  • Pozycjonowanie SEO

Renderowanie strony może się odbywać zarówno od strony klienta, jak i serwera. Renderowanie po stronie serwera, czyli SSR (server-side rendering), daje większą pewność, że wszystkie dane zostaną wczytane i zaprezentowane prawidłowo. Jeżeli naszym głównym celem jest to, aby prezentowana strona wyświetliła się każdemu, bez względu na to, z jakiego urządzenia i jakiej przeglądarki korzysta. To wczytywanie po stronie serwera jest idealnym rozwiązaniem.

Mankamentem tej metody może być to, że taka procedura jest znacznie bardziej obciążająca i w przypadku, gdy wielu użytkowników naraz będzie próbowało wczytać daną stronę, ta straci na płynności swojego działania. Nie tylko użytkownicy, ale również boty Google, które analizują zawartość danej strony, mogą się przyczynić do wzmożonego ruchu.

Renderowanie po stronie klienta

Istnieje również opcja, by cały ciężar renderowania przenieść na użytkownika i jego urządzenie. Klient samodzielnie renderując dane witryny, znacznie mniej obciąża serwer, CSR, czyli client-side rendering.

Tutaj kod html jest podmieniany na bieżąco przez naszą przeglądarkę. Do wyświetlania konkretnych treści wymagana jest to, aby klient posiadał JavaScript służący do odczytywania prezentowanych informacji w formie graficznej. Może to być szczególnie problematyczne dla botów Google, które mogą nie wyświetlać tego kodu. W przypadku przeglądarek powinny one domyślnie pokazywać dane informacje, gdyż nawet starsze wersje posiadają narzędzie do odczytywania kodu JavaScript.

Doskonale takie rozwiązanie sprawdzi się w momencie, gdy nasza strona posiada szereg możliwości i interakcji, które możemy na niej wykonać. Przydatne może to również będzie w przypadku oferowania odpowiednich aplikacji, które możemy zainstalować na naszym urządzeniu mobilnym.

Połączenie renderowania po stronie klienta i serwera

Co prawda takie rozwiązanie na pewno jest dużo droższe i wymaga większego nakładu pracy, jednak jego skuteczność z łatwością wszystko rekompensuje.

Możemy też w przypadku renderowania witryny po stronie klienta mówić o tzw. PWA, czyli o progresywnych aplikacjach internetowych. Taką bowiem aplikację webową, można obsługiwać zarówno w sposób, w jaki obsługujemy zwykłą witrynę www, jak i aplikację mobilną. Stanowi ona swojego rodzaju hybrydę aplikacji i witryny. Przede wszystkim więc jest to strona internetowa, która posiada udogodnienia typowe dla aplikacji webowych. Wykorzystuje ona tu języki programowania takie jak JavaScript, CSS i HTML

Renderowanie witryny a pozycjonowanie SEO

Samo wczytywanie stron ma również odpowiedni wpływ na pozycjonowanie SEO. Strony prawidłowo i płynnie się wyświetlające są nie tylko bardziej przejrzyste dla użytkowników, ale również robotów Google’a. Strona bowiem aby została umieszczona w wynikach wyszukiwania, musi być najpierw odpowiednio zindeksowana, jeżeli nie ma możliwości poprawnego jej wczytania, nie zostanie ona zindeksowana.

Przydatne tu może być renderowanie witryny na urządzeniach mobilnych, jeżeli istnieje jakiś problem na urządzeniach przenośnych, prawdopodobnie tak samo będzie to działało na komputerach. Tutaj więc możemy użyć testu wersji mobilnej w Google.

Aby sprawdzić, czy nasza witryna odpowiednio się renderuje przydatna może okazać się tu wtyczka View Rendered Source. Do określenia czy wszystkie elementy strony zostały prawidłowo zrenderowane, mogą nam posłużyć popularne narzędzie do analizy tzw. crawlery jak, chociażby popularny Screaming Frog SEO spider.

  • Z pewnością już wiesz, jak renderowanie wpływa na odpowiednią pozycję strony i komfort jej użytkowania.

Chcąc jednak jak najlepiej wypaść na tle konkurencji, powinniśmy wdrożyć całą strategię mającą na celu podniesienie naszej pozycji w wyszukiwarce Google. To zadanie możemy powierzyć profesjonalnym pozycjonerom, którzy specjalizują się w tym zagadnieniu.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Bartosz Madej