Protokół http a https – co je różni?

Wchodząc na daną stronę, możemy zauważyć jeden z dwóch rodzajów skrótów przed nazwą strony. Dzisiaj postaramy się wytłumaczyć, co oznaczają skróty http i https. Wskażemy też główną różnicę, która oddziela od siebie te dwa sposoby szyfrowania danych.

HTTP (Hypertext Transfer Protocol)

  • Opis: Http, czyli hypertext transfer protocol był to pierwszy rodzaj protokołu, który służył przesyłaniu treści w internecie.
  • Historia: Wprowadzony pierwotnie w roku 1990 do dzisiaj nieprzerwanie służy do przesyłania informacji.
  • Charakterystyka: Http nie przechowuje w sobie danych, więc każdorazowo musi je pobierać, do czego przydać się mu mogą pliki cookies. Mimo że działają szybciej, niż https, to pozbawione są również kodu szyfrującego, a tym samym narażone na przechwycenie wrażliwych danych.

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure)

  • Opis: Https hypertext transfer protocol secure, z kolei różni się tym od poprzednika, że posiada certyfikat SSL.
  • Zabezpieczenia: Strony https oprócz tego, że są wyżej pozycjonowane to również posiadanie certyfikatu SSL, czyli secure socket layer sprawia, że ludzie chętniej odwiedzają daną witrynę, wiedząc, że ta jest bezpieczna.
  • Symbol kłódki: Obecnie w celu zakomunikowania, że dana strona internetowa wykorzystuje ten tryb szyfrowania, służy symbol kłódki przed adresem witryny.

Tym samym piętnowane są witryny http, obok nich pojawia się otwarta kłódka co może wśród odbiorców wzbudzić niepewność. Najczęściej jest to połączone z komunikatem tekstowym, który pojawia się przed wejściem na daną stronę. Ludzie chcą mieć zapewnione, że uzupełnione przez nich dane zostaną bezpieczne. Szczególnie tego typu zabezpieczenia potrzebne są w bankach i urzędach, gdzie obraca się milionami danych osobowych.

Htpps i jego wpływ na pozycjonowanie strony

Https jest to dominujący typ szyfrowania, co również wpływa na pozycjonowanie stron internetowych. W 2014 do wiadomości publicznej została podana informacja, że witryny, które są szyfrowane za pomocą https znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania.

  • Nagroda od Google: Google chce nagrodzić tym samym strony, które dbają o bezpieczeństwo swoje i użytkowników.
  • Wpływ na pozycję: Samo wdrożenie tego nie sprawi, że strona automatycznie stanie na wyższej pozycji, by kompleksowo zadbać o pozycję konieczne będzie wdrożenie zasad pozycjonowania SEO.
  • Korzyści dla użytkownika: Szyfrowanie za pomocą https pomaga zapewnić lepsze wrażenia odwiedzającym, jest to rozwiązanie bardziej user-friendly. Dzięki temu użytkownik czuje się bezpieczniej, a tym samym, przez dłuższy czas może pozostać na naszej stronie.
  • Nowe technologie: Szyfrowanie https może być też przydante przy wprowadzniu nowej technologii na naszej witrynie.

Przejście z HTTP na HTTPS

Zauważając, że jest to warunek konieczny, duża część osób posiadających jeszcze strony w oparciu o model http chce to zmienić na ten nowocześniejszy.

  • Przejście na https: Jeżeli twoja strona była opatrzona http, to jest możliwość przejścia na https.
  • Przekierowanie: Po aktywowaniu certyfikatu SSL musimy ustawić naszą poprzednią stronę w http, aby automatycznie przekierowywała na https.
  • Multimedia: Jeżeli nasza witryna posiada multimedia, należy je odpowiednio skonfigurować, aby były wyświetlane na stronie posiadającej nowy typ szyfrowania.

Podsumowanie: Aby utrzymać swoich klientów, jak i pozyskać nowych odwiedzających, warto rozważyć zabezpieczenie swojej strony certyfikatem SSL.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Bartosz Madej