Wyszukiwarka internetowa Google to nie tylko wyszukiwarka stron i linków. Pozwala też szukać wideo, obrazów, produktów i innych. Zasadom pozycjonowania podlegają nie tylko linki. Nie wszystkie strony korzystają z faktu, że także obrazy podlegają pozycjonowaniu. I nie chodzi bynajmniej o pozycję strony w SERP (choć na to obrazy też wpływają), a o pozycję w wynikach wyszukiwania graficznego. Również tam łatwo znaleźć klientów. W końcu obraz przemawia bardziej do wyobraźni niż meta-opis linku w Google. Dowiedz się jak poprawić SEO obrazów.

Dlaczego warto pozycjonować obrazy?

Choć początkowo sam pomysł może się wydawać nieco niepraktyczny, to jest to złudne wrażenie. SEO obrazów ma sens, ludzie nie szukają informacji, tylko i wyłącznie na stronach internetowych. Oczywiście to dominująca metoda, ale w przypadku wielu rzeczy, graficzna prezentacja jest bardziej atrakcyjna niż gołe treści na jakimś blogu.

To właśnie wizualnych rzeczy użytkownicy szukają przy pomocy grafiki. Przykładów można wymienić całkiem sporo. Na przykład zapytanie „jak użyć kleju na gorąco” często będzie mieć odpowiedź w grafice. A co w przypadku ubrań?

Jeśli szukasz ubrania w konkretny wzór, np. „satynowej koszuli w kropki” również często pokierujesz się wprost do grafiki, tak aby nie marnować czasu na produkty, które cię nie interesują. Przykładów można mnożyć jeszcze więcej — praktycznie każdy temat można wyposażyć w infografikę, użytkownicy też o tym wiedzą i ich szukają.

Innymi słowy, pozycjonując obrazy, łatwo możesz pozyskiwać nowych klientów, zwłaszcza że duża część branży w dalszym ciągu całkowicie ignoruje ten aspekt, a ich obrazy znajdujące się na pierwszych pozycjach grafiki, są tam przez przypadek, a nie w wyniku celowego działania.

Teraz przejdziemy do kilku wskazówek, które podpowiedzą, jak pozycjonować obrazy w Google Grafika. Wiele elementów będzie bez zaskoczenia pokrywać się z pozycjonowaniem/SEO całych stron internetowych.

8 sposobów na pozycjonowanie obrazów w Google Grafika

#1 Zadbaj o oryginalność obrazów

Pierwszym czynnikiem, który wpływa w znacznym stopniu na to, jaką pozycję w grafice osiągnie Twój obraz, jest jego oryginalność. Pierwszą rzeczą, którą trzeba zrozumieć, że stosując obraz z darmowego stocku, użyty już kilkanaście tysięcy razy, w różnych kontekstach. Z jego pomocą nie osiągniesz z jego pomocą fenomenalnej pozycji. A jeśli to Ci się uda, to najpewniej obok będzie kilka bardzo podobnych zdjęć, a to, który wybierze użytkownik, będzie mocno losowe.

Zdecydowanie lepsze efekty zapewnią płatne obrazy, ale również w ich przypadku najprawdopodobniej nie będą one w pełni unikatowe. Jedyną w pełni poprawną metodą jest oczywiście tworzenie zdjęć i obrazów na własną rękę bądź przy pomocy grafika. Niestety, ale jest to dość czasochłonne. Mimo wszystko jednak obecnie istnieje wiele narzędzi takich jak Canva, czy Figma, z których pomocą bardzo łatwo i szybko można stworzyć unikatowe obrazy,  które będą się świetnie pozycjonować w grafice.

W przypadku zdjęć również tak naprawdę masz już narzędzie, które pozwoli Ci stworzyć wiele oryginalnych zdjęć. Telefony robią naprawdę dobre fotografie i z ich pomocą zamiast powtarzalnych zdjęć ze stocku możesz pokazać coś nowego i interesującego.

Dzięki aparatowi telefonu nie musisz już wszędzie wrzucać zdjęć biznesmenów ze stocku, zrób zdjęcie sobie, swoim pracownikom. Nowe i wyjątkowe zdjęcia na prawdę się wyróżniają spośród setek stockowych, a nie wymaga to wbrew pozorom aż tak dużo pracy.

Oczywiście, jeśli masz odpowiednie środki możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego grafika, bądź agencji reklamowej przygotowującej grafiki reklamowe, a nawet całą identyfikację wizualną, nawet w postaci szablonu do Canvy, czy Figmy, co pozwoli Ci jeszcze łatwiej tworzyć takie obrazy samemu(sama).

#2 Pamiętaj o prawach autorskich

To tak naprawdę dodatek do poprzedniego punktu. Nie próbuj usuwać znaków wodnych ze stockowych zdjęć, jeśli nie masz do nich praw. To fakt, sam Google Cię nie ukarze za złamanie praw autorskich, ale autor obrazu dochodzący się swoich praw może cię narazić na poważne kary pieniężnie — nawet jeśli zastosowanie danego zdjęcia nie przyniesie ci dosłownie żadnego zysku.

Dlatego zawsze upewniaj się, że darmowe zdjęcie, którego używasz, faktycznie jest darmowe, także do użytku komercyjnego.

#3 Optymalizuj obrazy, tak aby Twoja strona ładowała się szybciej

Prędkość ładowania się strony jest jednym z głównych czynników wpływających na pozycjonowanie Twojej strony. Z kolei dobra jakość obrazów jest warunkiem, żeby osiągały one wysokie pozycje w Google grafika. Wysoka jakość to duży ciężar obrazu, a to z kolei wolniejsze ładowanie obrazu. Trafiamy na pewnie konflikt.

Jak zatem optymalizować obrazy tak, aby strona szybko się ładowała, a jakość grafik aż tak bardzo nie cierpiała?

  • Zmniejsz wielkość obrazu

Najbardziej podstawowy krok, obrazy przygotowane w programach graficznych często mają abstrakcyjne rozmiary. Podobnie zdjęcia stockowe — rozdzielczość zdjęcia w powyżej 5k pixeli na 5k pixeli nie będzie niczym nowym. Zdjęcie na Twojej stronie nie musi mieć zazwyczaj nawet 1/5 tego rozmiaru. Zmniejszenie rozmiaru o tyle będzie miało znaczny wpływ na prędkość ładowania strony, jego rozmiar zmieni się nawet o kilkadziesiąt megabajtów danych.

  • Dostosuj szerokość i wysokość obrazu do kontekstu, w którym się znajdzie

Kolejny sposób na zaoszczędzenie kilku megabajtów rozmiaru obrazu, to dostosowanie go. Jeśli część obrazu będzie przykryta elementami strony, to jej nie potrzebujesz. Można ją bezpiecznie usunąć.

  • Wybierz odpowiedni format obrazu

Najpopularniejszym formatem obrazu jest JPEG, nie bez powodu, jest lekkie i dobrze oddaje kolory zdjęć. Nie jest jednak najlepsze w każdym konkteście. Również zdjęcia w formacie PNG mają swoje zastosowania na stronach internetowych. Loga i symbole powinny być zapisywanie w jeszcze innych formatach. Dobór odpowiedniego formatu wpłynie pozytywnie na prędkość ładowania zdjęcia, na jego pozycję w Google Grafika i na to, jak dobrze będą wyglądać te zdjęcia dla ludzkiego oka. Decyzję o formacie zdjęcia mogą za Ciebie podjąć gotowe programy do optymalizacji zdjęć. Ostrzegamy, nie są zazwyczaj darmowe.

  • Stosuj kompresje obrazów

Skompresowany obraz jest lżejszy, szybciej się ładuje i podobnie szybciej ładuje się strona. Istnieje wiele form kompresji, które pozwalają na stosunkowo małą stratę jakości. Warto je stosować.

  • Zastosuj leniwe ładowanie obrazów

Leniwe ładowanie obrazu to atrybut kodu html, który sprawia, że przeglądarka internetowa priorytetowo ładuje elementy, które są widoczne w danym momencie dla użytkownika. Stosując ten parametr, Twoja strona zachowa większą płynność nawet wtedy, gdy zastosowane na niej zdjęcia mają dość dużą rozdzielczość.

#4 Obrazy ładujące się poprawnie na wszystkich stronach

Jeśli chcesz dobrych wyników, zarówno pozycjonowania Twojej strony internetowej, jak i grafik, to musisz zadbać, żeby obrazy ładowały się poprawnie na każdym urządzeniu. Użytkownicy desktopowi nie stanowią większości, z tego powodu urządzenia mobilne powinny być priorytetem. Podstawowym przygotowaniem strony jest ustawienie parametrów CSS obrazów, które zapewnią poprawne skalowanie grafiki.

Najbardziej podstawowa optymalizacja to ustawienie parametru szerokość na 100% i wysokości na automatyczną, dzięki temu grafika zawsze będzie ładnie wypełniać ekran. Z kolei parametr max-width warto ustawić na 100%, tak, aby nigdy nie dochodziło do rozszerzania fotografii ponad jej standardowy rozmiar (co mogłoby powodować utratę jakości).

#5 Nazwy obrazków, alt-texts i słowa kluczowe

Tutaj dochodzimy do chyba najważniejszego elementu SEO obrazów w Google grafika. Oprócz bycia atrakcyjnym wizualnie i odpowiedniego rozmiaru dobre obrazy muszą być łatwo indeksowane przez roboty wyszukiwarki. Ich optymalizacja jest zdecydowanie najważniejsza. Na czym ona polega? Przede wszystkim na użyciu najważniejszego elementu SEO — czyli dobrze dobranych słów kluczowych.

  • Dobra nazwa pliku

Stosowanie nazw składających się z ciągu cyfr, z losowych liter wystukanych w akcie gniewu na klawiaturze, to bardzo kiepska opcja, chyba że nie chcesz, aby Twój obrazek pokazał się kiedykolwiek w wynikach wyszukiwania. Najlepiej stosować konkretne nazwy, odpowiadające temu, co znajduje się na obrazku, bądź nawet tytułowi artykułu, jeśli mówimy o wpisie na bloga. Przykład „infografika_sprzedaz_w_swieta”, to dobra nazwa pliku. Wyszukiwarka dokładnie wie, co się pod nim kryje. Pamiętajmy o niestosowaniu spacji.

  • Tekst okalający obrazek

Nie będzie zaskoczeniem, jeśli powiemy, że obrazek powinien mieć coś wspólnego z tekstem, który się obok niego pojawia. To, że obraz powinien pasować do tekstu też jest oczywiste. Zawsze umieszczaj obraz tam, gdzie ma to sens, jeśli infografika dotyczy danego fragmentu tekstu, to niech tam się znajdzie.

Pomoże to robotom Google dobrze zrozumieć, o co chodzi w danym obrazku i jakim zapytaniom będzie on odpowiadać w Google Grafika. Warto też, żeby nazwy tych zdjęć nie były przesadnie ogólne, jeśli np. sprzedajesz ubrania i zdjęcia będą się nazywać „ubranie1, ubranie2” itd. to nie uda Ci się osiągnać w ten sposób wysokich pozycji. Im bardziej opisowo tym lepiej.

  • Ścieżka obrazu

Oprócz brania pod uwagę tego nazwy obrazu, roboty Google biorą pod uwagę także ścieżkę prowadzącą do zdjęcia. Ścieżka, to to, w jakich folderach na Twoim filmowym dysku po kolei znajduje się Twoje zdjęcie. Przykład ścieżki: media/obrazy/produkty/nazwa_produktu.jpg. Nie jest to jednak dobry przykład. Dlaczego? Crawlery Google i innych wyszukiwarek biorą pod uwagę ścieżkę pliku, aby lepiej określić, czego dotyczy dokładnie dany obraz. Z tego powodu warto wykorzystać możliwość daniach tych dodatkowych informacji.

Jeśli masz na przykład sklep, to możesz stworzyć podfolder ze zdjęciami dla całej kategorii produktów. W przypadku bloga możesz podzielić zdjęcia ich tematyką. Możliwości jest wiele i podpowiadamy, że robiąc to, już wyprzedzasz znaczną część konkurencji, która myśli, że zdjęcia nie mają znaczenia, a ich nazwy i nazwy folderów tym bardziej.

  • Uzupełnienie ALT textów

ALT texty pokazują się tam, gdzie nie mogą się poprawnie załadować obrazki. Alt text to po prostu opis danego obrazu, dość szczegółowy, który ma zastapić ten sam obraz. Aby obraz mógł być dobrze pozycjonowany należy przygotować alt text. Popularną praktyką jest napisanie 2-3 słów kluczowych w alt tekscie, ale to także błąd. Konieczny jest krótki, w miare szczegółowy opis.

A dlaczego Google tak zależy na tym elemencie? Bo priorytetem Google jest przystepność treści, również dla osób, które w danym czasie nie widzą i muszą korzystać z czytników stron, które odczytują strony na głos. Jak łatwo się domyśleć osoba niewidząca bez alt-textu nie dowie się niczego. Niestety.

Inna sprawa, bardziej oczywista, to to, że opis zdjęcia w postaci alt textu, pozwoli nam, próbującym pozycjonować obraz w Google grafika, jeszcze lepiej dać zrozumieć robotom indeksującym, co znajduję się na obrazku.

Z tego powodu nie zapominajmy o alt textach, szczególnie na ważnych elementach. Dopiero wtedy możemy liczyć na dobre SEO obrazów. Ponadto alt texty to jeden z elementów audytów SEO. Google wielokrotnie zaznaczało, jak duże znaczenie mają one dla pozycjonowania całej strony internetowej, nie tylko obrazów. Przy tym należy zawsze unikać upychania słów kluczowych w alt-textach, to błąd.

#6 Umieść zdjęcia w site-mapie

Jeśli korzystasz z jednej z licznych wtyczek, które pozwalają na tworzenie map strony dla robotów wyszukiwarek, to koniecznie umieść zdjęcia w site-mapie. Przynajmniej te, które są priorytetowe dla pozyskiwania dodatkowych klientów przy pomocy Google Grafiki.

#7 Wykorzystaj structured data

To chyba najbardziej programistyczny z poruszanych dzisiaj tematów. Structured data to dodatkowy opis strony, który przedstawia dane w sposób zorganizowany, co pozwala, a jakże, po raz kolejny lepiej zrozumieć to o czym jest strona robotom Google. Structured data jest niezbędne, jeśli zależy Ci na tym, aby Twoja strona mogła prezentować się w formie bogatych wyników w Google. Czyli na przykład oprócz linku obrazki, którym poświęcamy dzisiejszy artykuł.

Structured data pozwala wyświetlać także więcej danych w grafice Google. Przykładowo w ramach grafiki pod zdjęciem może dodatkowo być wyświetlana informacja o jego cenie, bądź o dostępności.

Zorganizowane dane można generować przy pomocy gotowych skryptów ich implementacja także nie należy do najtrudniejszych, ale z całą pewnością ciężko dokonać tego w jedno popołudnie.

Mimo wszystko, jeśli traktujesz SEO poważnie i chcesz zdobywać klientów dzięki stronie internetowej i obrazom wysokiej jakości, to koniecznie musisz zainteresować się tematem structured data.

Ponadto Google ma wbudowane narzędzi do przygotowywania structured data. Jest na prawdę intuicyjne, jedyne co będzie Ci potrzebne to odrobina czasu.

#8 Tytuł strony i meta description 

Teraz pewna ciekawostka, czy też element układanki pozycjonowania obrazków w Google. Algorytm odpowiedzialny za obrazy bierze pod uwagę także tytuł całej strony i jej meta opis. Nie powinno być to żadnym zaskoczeniem, ale będzie pewną odpowiedzią. Jeśli obraz i jego tytuł jest mało związany z treścią całej strony, to najpewniej będzie kiepsko pozycjonowany. Niech zatem obrazy odpowiadają temu co znajduje się na całej stronie.

Podsumowanie

Pozycjonowanie obrazów w Google grafika nie jest szczególnie trudne, pod warunkiem, że działamy regularnie. Jeśli do tej pory na Twojej stronie nie stosowano zasad SEO dla obrazów, to niestety, ale konieczne będzie dość sporo poprawek. Całe szczeście nowe obrazy mogą być od razu dodawane w sposób, który pozwoli im być na wysokich pozycjach w grafice. 

Odpowiednie zoptymalizowanie całej strony to początek całego procesu, ale potem jest już łatwiej. Zawsze zwracaj szczególną uwagę na to, aby obraz był sensowny w danym kontekście i decyduj się przede wszystkim na oryginalne, a nie stockowe obrazy – nawet jeśli ma Cię to kosztować nieco więcej czasu. Oprócz tego pamiętaj o optymalizacji obrazów i ich odpowiednim dostosowaniu. 

Dobrze zoptymalizowany rozmiar obrazu, format i tak dalej, pozwolą nie tylko na osiąganie wysokich pozycji w graficę, ale poprawią SEO strony internetowej w całości

Ostatnie ważne elementy to faktyczne optymalizacje dla SEO, którą mają sprawić, że boty Google będą wiedzieć, co prezentują Twoje obrazki. To przy pomocy structured data, meta danych, alt textów i całej reszty z punktu piątego uda Ci się wynieść pozycjonowanie obrazków na wyższy poziom. Image SEO jest na prawdę ważne i z jego pomocą z łatwością znajdziesz dodatkowych klientów i zwiększysz swoją rzetelność. 

Dziękujemy za lekturę artykułu, a jeśli sądzisz, że przydadzą Ci się specjaliści SEO, którzy znają się nie tylko na obrazkach to zapraszamy do pola kontaktowego. Zostawiamy też numer naszego doradcy: tel:+48791493287.

 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Wiktor Madej