UX writing, User Experience writing, UX copy. Każdy może nazywać je inaczej, jednak to podejście do tworzenia contentu zawsze sprowadza się do jednego. Jest to bowiem pisanie i prezentowanie treści w taki sposób, aby były one proste i zrozumiałe dla przeciętnego użytkownika. Ułatwiały mu przyswajanie informacji, jak również prowadziły prosto do założonego celu – subskrypcji, pozostawienia danych kontaktowych, a nawet dokonania zakupu.

Definicja UX writingu już za Tobą. W dalszej części tego artykułu dowiesz się zatem, po czym poznasz dobre UX copy, a także poznasz jego zastosowanie.

Cechy, czyli czym charakteryzuje się dobry UX writing

Treści tworzone w duchu UX writingu muszą dotykać dwóch głównych płaszczyzn komunikacji:

  • Po pierwsze – prostego przekazu. Celem takiego działania jest sprawianie, że konsumpcja danej treści staje się łatwiejsza. Cały czas prowadzi użytkownika “za rękę” i nie wymaga zastanawiania się “co autor miał na myśli”.

W tym miejscu za przykład możemy wziąć prosty przycisk kierujący odbioru darmowego poradnika. Zamiast pisać na nim “Wyślij” (odnoszące się do konieczności wysłania danych), możesz użyć “Odbierz darmowy poradnik” (które jasno zakomunikuje Twojemu odbiorcy, co na niego czeka).

  • Po drugie – jasnej i intuicyjnej prezentacji treści. UX writing to nie tylko “co”, ale także “w jaki sposób” jest pokazywane. Nawet najbardziej prosty i zrozumiały tekst nie będzie w stanie się obronić, jeśli zostanie zaprezentowany w nieodpowiedni sposób.

Pamiętaj, że nawet najdłuższy i najmniej czytelny komunikat może stać się przyjemny dla oka, gdy w miejsce “ściany tekstu” wstawisz akapity, nagłówki, wypunktowania, pogrubisz wybrane fragmenty, a całość wzbogacisz atrakcyjnymi grafikami.

Przeczytaj też: Jak zwiększyć konwersję w swojej witrynie? Poznaj skuteczne sposoby!

Zastosowanie, czyli gdzie UX writing sprawdza się najlepiej

User Experience copywriting może przyjąć postać statycznego tekstu na stronie, zawartości przycisku (CTA), komunikatu systemowego, treści mailingu oraz wielu, naprawdę wielu innych nośników. Najpopularniejszymi przykładami jego użycia są:

  • Strony internetowe (w tym klasyczne serwisy, e-sklepy, blogi, a nawet landing page), w których dobrze zaprezentowana treść odpowiada zarówno za angażowanie klientów, jak i przekonanie ich do skorzystania z danej oferty.
  • Formularze zapisu (czy bardziej rozbudowane formularze procesów), w których to od odpowiednio skonstruowanej treści zależy, czy użytkownikowi uda się osiągnąć zamierzony cel.
  • Inne nośniki (np. komunikaty systemowe, o błędach, tzw. tooltipy i wiele więcej), w których ma za zadanie jasne przekazywanie informacji.

Jedno jest zatem pewne. O UX writing musisz dbać zawsze – bez względu formę czy miejsce publikacji Twojego tekstu.

Więcej sprawdzonej i fachowej wiedzy – tylko na naszym blogu!

Chcesz poszerzać swoje marketingowe horyzonty i regularnie podnosić swoje umiejętności? Koniecznie odwiedź blog Ministerstwa Reklamy, na którym czekają na Ciebie dziesiątki merytorycznych i bardzo praktycznych artykułów. Tematyka UX writingu zainteresowała Cię na tyle, że chcesz pogłębiać swoją wiedzę w tym obszarze? Zatem koniecznie sprawdź artykuł pt. Czym jest UX writing? Co musisz o nim wiedzieć?

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Mateusz Winkler