Pozycjonowanie stron internetowych to działanie wieloetapowe, często bardzo zawiłe. Mimo to prawie zawsze trzeba zacząć od jednego i tego samego. Czyli optymalizacji strony internetowej. Nie tylko części technicznej — treści też muszą być adekwatnej jakości. Poznaj najważniejsze rzeczy do sprawdzenia, jeśli chcesz mieć wysoką pozycję w Google.

On-site SEO co to i dlaczego jest tak ważne?

On-site SEO to w największym skrócie działania, które mają na celu poprawić pozycję Twojej strony, przeprowadzone w jej obrębie. Takimi działaniami jest tworzenie treści, optymalizacja działania strony internetowej, tworzenie przekierowań, czy redukcja czasów ładowania.

Link-building to z kolei już działanie off-site, których w tym artykule nie będziemy poruszać.

Warto też dodać, że działania on-site, są jedynymi… które zaleca sam Google. Ich zdaniem to jedyne metody, które są zgodne z ich standardami. To z kolei oznacza też, że przy ich stosowaniu strona na pewno nie zostanie zablokowana w wyszukiwarce.

On-site SEO to przede wszystkim:

  • dbanie o treści — najlepiej długie i wysokiej jakości
  • dbanie o szybkość ładowania — szybki hosting, dobrze zoptymalizowany kod strony
  • bezpieczeństwo, czyli certyfikat SSL
  • UX — zaangażowanie użytkownika treściami, niski bounce rate i dużo przejrzanych podstron
  • optymalizacja dla urządzeń mobilnych
  • techniczne SEO — linkowania wewnętrzne, przekierowania, mapy strony

Jak widać, trochę tego jest. Mimo wszystko, jeśli uda Ci się zadbać o powyższe czynniki, to nawet bez dodatkowego zewnętrznego linkowania, najpewniej przegonisz pozycją większą część swojej konkurencji, która niekoniecznie prowadzi jakiekolwiek działania SEO.

Po prostu pozycjonowanie on-site to podstawa. Działania off-site warto podejmować dopiero wtedy, gdy zajemiemy się samą stroną na stronie. Bez podstawy ciężko budować dalej, dlatego najczęściej na początku warto zdecydować się na coś w rodzaju audytu SEO, który zweryfikuje, co jest jeszcze do poprawy.

Treści są kluczowe dla on-side SEO

Treści to główny element, który wpływa na pozycjonowanie strony internetowej. Jeśli algorytm Google nie wie, o czym jest dana strona (a stwierdza to na podstawie treści) to na pewno nie będzie jej pozycjonować wysoko.

Jakiekolwiek treści to niekoniecznie dobre treści. Treści słabej jakości mogą mieć nawet efekt odwrotny do zamierzonego. Duża większość stron nie generuje ruchu przy pomocy tekstów, a to dlatego, że  są krótkie, bądź zwyczajnie kiepskie. Problemem bywa też nieodpowiedni dobór słów kluczowych.

Treści dopasowane do intencji użytkownika

Jak osiągnąć wysoką pozycję w Google? Postawić na treści dopasowane do użytkownika i jego intencji. A na czym polega taka optymalizacja tekstów?

Przede wszystkim zamiast doboru pojedynczych słów kluczowych, na których będzie oparty dany tekst strony, warto wybrać cały zestaw podobnych słów kluczowych. Podobnych nie według własnego wrażenia, a według tego, co sam Google wydaje się uznawać za powiązane słowa kluczowe.

W pierwszej kolejności warto spojrzeć na treści konkurencji, aby sprawdzić, jak wyglądają podstrony, które osiągają już wysokie pozycje dla danych słów kluczowych. Mogą to oczywiście zrobić narzędzia takie jak Semstorm, czy Senuto.

Stworzenie takiego zestawu powiązanych słów dla danej intencji pozwala tworzyć artykuły, czy opisy stron, które osiągają wyższe pozycje.

Treści dopasowane do intencji użytkowników to też treści, które nie są mylące. Jeśli słowa kluczowe nie będą powiązane z ogółem treści, to może dojść do tego, że użytkownik natychmiast odbije się od strony, na która trafił, bo nie dostał tego, czego szukał. To powoduje wysoki bounce rate — współczynnik odbić, który pogrąża pozycje strony.

Nie warto także ukrywać, nawet niechcący, najważniejszych informacji. Powinny być widoczne od razu, po raz kolejny tak, aby nie spłoszyć użytkownika.

Pozycjonowanie strony przy pomocy contentu, to także zadbanie o to, aby użytkownik był zaangażowany. A czym to zaangażowanie miałoby się objawiać?

Przede wszystkim przejściem przez kilka podstron, pozostaniem na stronie na dłużej. Google monitoruje, jak długo użytkownik pozostaje na stronie, przed powróceniem do okna wyszukiwań. Jeśli ten czas jest długi, to automatycznie rośnie pozycja danej strony.

Z tego powodu teksty powinny być ciekawe, żeby użytkownik je faktycznie przeczytał i warto żeby w ciekawy sposób prowadziły do następnych treści. 

Treści o odpowiedniej długości

Treści powinny być odpowiednio długie. Nie za krótkie, nie za długie. Czyli jakie?

Po raz kolejny warto skorzystać z narzędzi, bądź samemu sprawdzić teksty topowo pozycjonowanych stron internetowych. Najczęściej bezpiecznym rozwiązaniem jest postawić na długość treści gdzieś w środku stawki.

Konieczne jest też zwrócenie uwagi na rodzaj treści, którą mamy pozycjonować. Inną długość powinien mieć artykuł, a inną opis kategorii w sklepie. Pamiętajmy też, że czynników rankingowych jest na tyle dużo, że sama długość treści nie jest decydująca.

Są krótkie teksty, które mają świetne SEO i długie, które siedzą na szarym końcu SERP.

Długi tekst pozwala po prostu upchnąć więcej słów kluczowych, które pomogą zrozumieć algorytmowi, o czym mówi Twoja strona. Ponadto umożliwia zrobienie tego w sposób naturalny. Oprócz tego dłuższe treści mogą pozwolić zwyczajnie stworzyć bardziej merytoryczny przekaz, który przyciągnie użytkownika.

Uporządkowane treści

Jeśli chcesz wysokich pozycji, Twoje treści muszą być poukładane. Odpowiednia struktura nagłówków, stosowanie meta tagów i pisanie na temat. To konieczne, bo zwiększa to czytelność treści zarówno dla żywego użytkownika, jak i robotów wyszukiwarki.

Dotyczy to nie tylko zwykłych artykułów, a także dokumentów wrzucanych na strony, które co ciekawe też podlegają pozycjonowaniu. Warto wziąć także pod uwagę sposób czytania treści.

Skanowanie treści w kształcie litery F. Wszyscy to robimy. Czytamy treści od lewej do prawej, skupiając się na początku linijek.

Wzrok zatrzymuje się jedynie co kilka linijek, co szczególnie ma miejsce w przypadku dłuższych fragmentów nie oddzielonych od siebie znakiem enter.

Szczególną uwagę ludzie przykładają nagłówkom sekcji i pierwszym linijkom pod nimi. Właśnie tam umieszczaj najważniejsze informacje. Albo zastosuj pogrubienie. To też działa.

Choć roz-enterowanie treści nie wpłynie na pozycję strony bezpośrednio, to większa czytelność na pewno przełoży się na niższy bounce rate.

CTR, czy użytkownicy klikają Twój adres?

CTR to inaczej click-through rate. Czyli współczynnik kliknięć po zobaczeniu Twojego adresu w oknie wyszukiwarki. CTR odnosi się też do reklam, ale dzisiaj skupiamy się na SEO i content marketingu.

Im wyższy CTR, tym lepiej. Oznacza on mniej więcej tyle, że Twoja strona odnosi się do potrzeb użytkownika (który przecież nie wchodzi do wyszukiwarki hobbystycznie).

Google chce prezentować w swoich wynikach strony, które odnoszą się do potrzeb użytkownika. Z tego też powodu CTR to jeden z najważniejszych czynników w pozycjonowaniu stron internetowych.

Jeśli Twoja strona osiąga niski CTR mimo bycia na wysokich pozycjach SERP to czeka ją szybki spadek w dół.

Jak zatem zachęcić użytkowników wyszukiwarki do klikania akurat Twojego linku? Metod jest kilka.

Pierwszą, która niestety nie zawsze możemy zastosować, jest nazwa strony wzbudzająca zaufanie. Jeśli nazwa strony sugeruje, że jesteś ekspertem, to użytkownik prędzej ją kliknie.

Kolejny sposób, a raczej konieczność, to zadbanie o odpowiedni meta opis strony, który będzie pojawiać się w wyszukiwarce. Meta opis to ten element, który pojawia się bezpośrednio pod adresem w wyszukiwarce.

Warto w nim zawrzeć dokładne informacje tego, co użytkownik znajdzie na stronie, ze szczególnym wyszczególnieniem możliwej do pozyskania korzyści. Np. poszukiwanej przez niego informacji.

Przy tym trzeba pamiętać, że Google często sam generuje meta opisy, które prezentuje w wyszukiwarce na podstawie treści z Twojej strony. Jeśli wśród treści będzie tzw. exact match — czyli to słowo kluczowe, którego szuka użytkownik, to najpewniej ono zostanie wyświetlone.

Z tego powodu również w treściach powinniśmy dokładnie planować, czego ma szukać użytkownik, który znajdzie akurat naszą stronę.

CTR zwiększają także znacznie inne rozszerzenia pojawiające się w wyszukiwarce, takie jak podstrony i kategorie w sklepach internetowych, dłuższy fragment artykułu, czy np. FAQ, bądź zdjęcie. Niestety o ich pojawieniu się decyduje algorytm, a nie my.

Optymalizacja dla urządzeń mobilnych

Aż 63% ruchu organicznego generowane przez wyszukiwarkę Google pochodzi z urządzeń mobilnych. Wyszukiwania lokalne pochodzą prawie tylko i wyłącznie z urządzeń mobilnych, a wyszukiwania związane np. z przepisami i drinkami to w ponad 70% urządzenia mobilne. 40% użytkowników Google wykorzystuje tylko i wyłącznie telefon do przeglądania internetu.

Co nam to wszystko mówi? Że absolutnie nie można zignorować urządzeń mobilnych, optymalizując stronę. Sam Google określa optymalizacje pod względem urządzeń mobilnych, jako jeden z głównych czynników wpływających na ranking strony internetowej.

Strona powinna ładować się szybko na urządzeniach mobilnych i powinna się wyświetlać prawidłowo na urządzeniach mobilnych.

Aby to osiągnąć, korzystaj z CMS-ów (systemów zarządzania treścią), które przewidują użytkowników mobilnych. Jeśli Twoja strona jest oparta na rozwiązaniu indywidualnym, to upewnij się, że treści są dostosowane dla telefonów.

Miej też na uwadzę, że korzystając z telefonów, nie zawsze można liczyć na stabilny internet, do których najczęściej podpięte są komputery. Z tego powodu warto zastosować techniki, które ograniczą ilość danych koniecznych do pobrania dla użytkownika mobilnego. Najczęściej kompresując zdjęcia i ograniczając pochłaniające zasoby wideo.

Jak ognia warto też unikać pop-up’ów, które nawet gdy użytkownik używa komputera, są skrajnie uciążliwe. Pop up w wersji mobilnej może praktycznie uniemożliwić korzystanie ze strony. W ten sposób zwiększając bounce rate, na czym po raz kolejny traci SEO Twojej strony internetowej.

Techniczne zaplecze Twojej strony

Pozycjonowanie stron internetowych to w dużej mierze dbanie o ich zaplecze techniczne. To podstawowy element on-site SEO. Składa się na nie wiele elementów, poruszymy najważniejsze z nich.

Prędkość i responsywność strony

To jedne z głównych czynników, które brane są pod uwagę przez algorytm Google pozycjonując strony w swoich wynikach. Strona powinna ładować się maksymalnie w kilka sekund. Powinna wczytywać się poprawnie i działać w 100%.

Z pewnością wiesz, jak irytujący potrafi być nieaktywny przycisk na stronie internetowej. Albo link prowadzący do strony z błędem 404. Szczególnie wtedy, gdy dotyczy to ważnych elementów strony.

Duże znaczenie ma też to, jak zbudowane zostało drzewo podstron, czy też nawigacja strony internetowej. Ważne aby wszystko było dostępne, zarówno dla użytkownika, jak i robotów wyszukiwarki.

Bezpieczeństwo

Twoja strona powinna być szyfrowana, nie tylko wtedy, gdy można na niej dokonywać płatności. Ludzie zawsze zwracają uwagę na kłódkę obok adresu danej strony. Ta kłódka to oczywiście certyfikat SSL. Jego pozyskanie jest tanie i na prawdę warto go mieć.

Szyfrowanie nie wpływa w żadnym stopniu negatywnie na funkcjonowanie strony. Ponadto popularne przeglądarki internetowe oznaczają często strony bez certyfikatu jako niebezpieczne.

Google także przyznaje, że certyfikat SSL jest elementem, który jest brany pod uwagę przy ustalaniu pozycji stron. Z tego powodu nigdy nie należy go porzucać poprawiając on-site SEO swojej strony.

Indeksowanie strony i podstron

Indeksowanie stron to czynność, która nieustannie wykonują roboty Google. Sprawdzają, jaka zawartość jest na Twojej stronie internetowej.

Na podstawie pozyskanych danych algorytm decyduje o tym, na jakiej pozycji będziesz się pojawiać w SERP.

Jednym z głównych celów technicznego SEO, jest umożliwienie robotom wyszukiwarki zaindeksowania Twojej strony, dokładnie tak, jakby tego można chcieć.

To znaczy, nie pomijając ważnych stron, czy dłuższych treści, które tworzysz po to, aby pozycjonować. Niezaindeksowane nie dadzą przecież efektu.

Aby indeksowanie mogło być skuteczne konieczne jest, aby robot indeksujący mógł dostać się do wszystkich twoich ważnych podstron zaczynając na stronie głównej. Jeśli robot nie może dostać się na podstronę za pomocą przycisków nawigacji, bądź przechodząc przez link z atrybutem dofollow, to nigdy na nią nie trafi. Czyli jej nie zaindeksuje. Czyli jej nie pokaże w wynikach wyszukiwań.

Jak łatwo się domyśleć Google nie ma nieograniczonych zasobów, które pozwoliłyby indeksować internet w czasie rzeczywistym. Z tego własnie powodu algorytm sprawdza dana stronę jedynie co jakiś czas i to niekoniecznie całą. Właściciel strony może zgłosić ją do ponownego indeksowania, ale najczęściej te procedury trwają raczej dni i tygodnie, niż minuty czy godziny.

Z tego właśnie powodu musimy podjąc odpowiednie działania, które pozwolą nam zaindeksować wszystko co potrzebne i pozycjonować strony skutecznie.

Mapa strony internetowej dla SEO

Pierwszy podstawowy krok ułatwienie algorytmowi indeksowania danej strony jest przygotowanie jej sitemapy. Pozwalają to zrobić wtyczki do różnych systemów CMS, można też zrobić to ręcznie, ale to raczej strata czasu.

Mapa witryny, czy też sitemap, jest szczególnie potrzebna wtedy, gdy posiadasz dużą stronę internetową. Przy jej pomocy możesz określić typy plików: obrazów, wideo na Twojej stronie, aby Google wiedział jak je analizować.

Ponadto, jeśli Twoja strona jest słabo połączona linkami, to przy pomocy sitemapy możesz się upewnić, że boty wyszukiwarki na pewno dojdą na ważne dla Ciebie podstrony. Mapą strony możesz także ograniczyć dostęp do niektórych obszarów strony, jeśli nie chcesz, żeby były indeksowane.

Odpowiednie linkowanie wewnętrzne

Interlinking pozwala upewnić się, że roboty Google będą szybko docierać do najważniejszych dla Ciebie obszarów do zaindekoswania. Jeśli na jakąś podstronę nie można dotrzeć klikając link na Twojej stronie, to robot Google nigdy na nią nie dotrze.

Dobre linkowanie wewnętrzne, to także unikanie przekierowań i wszelkiego rodzaju błędów, takich jak kod 404. Błędy i liczne przekierowania wpływają negatywnie na SEO.

Przy okazji tego podpunktu wspomnimy też o crawl budgetcie. Dana strona może być pozycjonowana przez algorytm w danym okresie czasu, tylko ograniczoną ilość razy. To, jak często można liczyć na indeksowanie zatem zależy w dużej mierze od ilości podstron. 

Crawl budget pochłaniają niestety także przekierowania 301, zatem optymalizując stronę internetową konieczne jest zadbanie o ich jak najmniejszą liczbę. 

Warto też przygotować co ma pokazywać podstrona z błędem 404, aby nawet ona prowadziła linkami do działających miejsc na Twojej stronie internetowej. 

Aby sprawdzić, to, jak wiele podstron jest zepsuta, bądź osamotniona można wykorzystać oprogramowanie, które oszczędza bardzo dużo pracy i jest skuteczniejsze niż ręczne szukanie. 

Wykorzystanie pliku robots.txt

Robots.txt opisuje to, na jakich zasadach boty wyszukiwarek (nie tylko Google), będą mogły przeglądać Twoją stronę. Przy jego pomocy możesz ograniczyć dostęp dla robotów do niektórych części Twojej strony – najczęściej tych, na których indekowaniu Ci nie zależy, np. regulaminem, bądź backendowej części dla pracowników (która i tak najpewniej jest ukryta za hasłem). 

Podsumowanie – zacznij od on-site SEO 

On-site SEO składa się z wielu elementów. Najpierw trzeba znaleźć problemy, a potem je naprawić, bądź zoptymalizować jeszcze bardziej. Przypominając: 

  • zadbaj o wysoką jakość treści: odpowiednią długość i odpowiadanie na potrzeby użytkownika
  • myśl zawsze o CTR i o bounce rate – wtedy podejmiesz lepsze decyzje
  • nie ignoruj aspektu technicznego strony – to on wpływa najbardziej na pozycję Twojej strony 
  • linkuj wewnętrznie i nie zapominaj o efektywnym wykorzystaniu crawl budgetu 

Jeśli zadbasz o wszystkie powyższe rzeczy, to z całą pewnością uda Ci się osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarce. Nawet bez drogie i czasochłonnego link buidlingu. Oczywiście, jeśli chcesz być na samym szczycie SERP to bez działań off-site się nie obędzie. Mimo wszystko to właśnie od tańszego i bardziej konkretnego on-site SEO warto zacząć przygodę z pozycjonowaniem. 

Jeśli potrzebujesz audytu SEO, bądź firmy, która przeprowadzi dla Ciebie działania on-site, jak i off-site, to jesteś we właściwym miejscu. Zostawiamy numer do naszego doradcy klient, on wyjaśni dokładnie co i za ile dla Ciebie zrobimy. Zadzwoń. 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Wiktor Madej