Google w prezentowanych wynikach wyszukiwania, dba o to, aby ich rezultaty były jak najbardziej zbliżone do intencji oraz oczekiwań samych użytkowników. Przykładem takiego działania jest chociażby dopasowanie języka, kontekstu, a także lokalizacji, w której znajduje się dany odbiorca.

W tym artykule skupimy się właśnie na tym ostatnim aspekcie, czyli lokalnych wynikach wyszukiwania, a konkretniej – definicji lokalnego SEO i jego przeznaczeniu. Podpowiemy także, co zrobić, aby działania pozycjonerskie w danym regionie przynosiły Ci konkretne wyniki.

Czym jest lokalne SEO?

Żeby było prościej – zaczniemy od prostego przykładu. Mianowicie, musisz zdawać sobie sprawę, że nie każdy widzi dokładnie te same wyniki wyszukiwania.

  • Osoba znajdująca się np. w Warszawie i wpisująca w wyszukiwarkę słowo “lekarz” – z dużym prawdopodobieństwem otrzyma wyniki powiązane z daną lokalizacją. Czyli dane lekarzy działających w stolicy.
  • Inny użytkownik, znajdujący się w tym czasie chociażby w Gdańsku, otrzyma już zupełnie inne wyniki. Jak pewnie się domyślasz – będą to lekarze na co dzień funkcjonujący właśnie w Trójmieście.

Nawiązując do powyższych informacji – pozycjonowanie lokalne to działanie mające na celu “przekonanie” wyszukiwarki, że Twoja firma działa w danej lokalizacji. Składa się na to szereg zabiegów, do których zaliczamy pracę nad treścią, linkami oraz to, co liczy się przy każdym rodzaju pozycjonowania, czyli aspektami technicznymi.

Kto powinien postawić na pozycjonowanie lokalne?

Jak sama nazwa wskazuje, regionalne SEO dotyczy tych wyników wyszukiwania, które są powiązane z konkretnym miejscem. W powyższym przykładzie wskazaliśmy miasto, ale z powodzeniem może to być także ulica, dzielnica, województwo, a nawet cały region. Wszystko zależy od specyfiki danej branży, działającej w niej konkurencji, a także zachowań samych użytkowników.

Zatem, czy lokalne SEO jest dla każdego?

Nie do końca, albowiem z uwagi na swój charakter, lokalne pozycjonowanie sprawdza się w dziedzinach, których użytkownicy faktycznie poszukują w swojej najbliższej okolicy. Mamy tu na myśli przede wszystkim usługi takie, jak: naprawa samochodów, księgowość, remonty, korepetycje i szereg innych.

W takiej definicji, regionalne SEO powinno być obszarem dedykowanym małym, lokalnym biznesom – i tu kolejne zaskoczenie 😊. Bowiem, z zalet takiego sposobu promocji korzystają także duże, nawet międzynarodowe firmy – wykorzystujące do tego swoje oddziały, salony, biura lub inne obiekty – działające w konkretnych lokalizacjach.

Omówienie definicji lokalnego pozycjonowania już za nami. Dlatego teraz pora przejść do konkretów i wskazania 3 obszarów, dzięki którym Twoja widoczność w regionie będzie znacznie lepsza. No to zaczynamy!

Po pierwsze – zadbaj o treść i funkcjonowanie swojej strony internetowej

Aspekty techniczne są tak samo istotne w SEO lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym. Dlatego dopilnuj, aby Twój serwis ładował się i działał płynnie, był wolny od błędów, a także funkcjonował zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych.

Następnie “pochyl się” nad treścią, która ma być merytoryczna i zoptymalizowana pod kątem SEO. Oczywiście, w celu wsparcia pozycjonowania o zasięgu lokalnym – nie zapomnij o używaniu słów powiązanych z Twoim miejscem.

Google maps

Po drugie – zaistniej w Google Maps

Pewnie wiele razy zdarzyło Ci się korzystać z wyszukiwarki Google. Po wpisaniu danej frazy, zamiast wyników tekstowych, ukazywały Ci się pierwsze 3 rezultaty, ale pochodzące prosto z map Google. To właśnie jeden z przykładów lokalnych wyników wyszukiwania.

Aby Twoja firma mogła się w nich znaleźć – musisz zadbać o prezentację Twojej wizytówki. Załóż ją, uzupełnij najważniejsze informacje (dane kontaktowe, adres strony, godziny otwarcia itp.), a także dbaj o jej nieustanny rozwój.

Pomogą Ci w tym:

  • Opinie – poproś dotychczasowych klientów o wystawienie oceny oraz podzielenie się krótkim komentarzem na temat Twojej firmy. Oczywiście ważne, żeby był pozytywny 😉.
  • Grafiki – w mapach Googla ogromne znaczenie odgrywają zdjęcia prezentowanych lokalizacji. Dlatego zadbaj o regularne dostarczanie nowych materiałów, z którymi będą mogli zapoznać się Twoi potencjalni klienci. Mogą to być zdjęcia budynku z zewnątrz, jak i wewnątrz, fotografie pracowników, produktów lub innych elementów, które można zobaczyć w danym miejscu.
  • Aktualności – Twoja wizytówka w Google Maps może funkcjonować prawie jak firmowy blog, na którym zamieścisz ciekawe wpisy, nowości, jak i zwykłe informacje na temat bieżącej działalności.

Po trzecie – wzmocnij swoje SEO poprzez lokalny linkbuilding

Wspomniany linkbuilding to nic innego, jak pozyskiwanie wartościowych odnośników, które prowadzą bezpośrednio do Twojej strony internetowej. Ten w wydaniu lokalnym, dotyczy linków umieszczanych w serwisach internetowych związanych z Twoim miejscem.

Przykładami takich stron www mogą być: lokalne magazyny informacyjne (dzienniki lub gazety online), strony należące do firm działających w Twoim regionie, a także szereg platform związanych z urzędami, instytucjami, stowarzyszeniami itp. Ważne, aby wujek Google mógł dostrzec, że tak, jak Ty – działają one w konkretnej lokalizacji 😊.

Jak je pozyskać? W wielu przypadkach wystarczy kontakt z właścicielami stron, którzy w zamian za dobre słowo lub krótki artykuł, zgodzą się na publikację adresu URL prowadzącego do Twojej witryny. W najgorszym razie – poproszą Cię o wpłacenie niewielkiej sumy na ich konto 😉.

Pozycjonowanie lokalne – podsumowanie

Jak widzisz, sukces lokalnego SEO zależy od Twojego zaangażowania w proces optymalizacji strony internetowej, pozyskiwania wartościowych odnośników (linkbuilding) oraz regularnego prowadzenia wizytówki (Google Maps).

Jeśli jednak nie masz czasu, chęci lub po prostu umiejętności potrzebnych do zadbania o widoczność Twojej strony w regionie – postaw na współpracę z naszą agencją.

Oddaj pozycjonowanie swojej strony w ręce profesjonalistów – skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły, a także otrzymać całkowicie bezpłatną wycenę.

 

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń - bezpłatna infolinia:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna