Czym jest Gray Hat SEO?

W życiu nic nie jest tylko białe i czarne. W przypadku SEO możemy również rozróżnić działania, które są kategorycznie zabronione przez algorytmy Google, czyli Black Hat SEO, jak i również White Hat SEO, które są dozwolone. Jednak pomiędzy nimi istnieje również coś na pograniczu legalności, czyli Gray Hat SEO, które wykorzystywane przez niektórych pozycjonerów. Czy warto jednak decydować się na działania „na pograniczu” legalności?

White Hat, Black Hat oraz Grey Hat SEO

Jeśli kiedykolwiek interesowałeś się pozycjonowaniem, to na pewno spotkałeś się z określaniami – White Hat oraz Black Hat SEO. Jednak niewiele osób słyszało o Grey Hat SEO, czyli o działaniach na krawędzi wytycznych Google. Duża ilość pozycjonerów przez lata wykorzystywała Black Hat SEO, aby szybko zwiększyć pozycję danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania, jednak obecne algorytmy Google bardzo szybko wyszukują takie strony i nakładają na nie kary. Przykładami Black Hat SEO są:

  • keyword stuffing, czyli przesycenie tekstu w sposób nienaturalny słowami kluczowymi. Pamiętajmy, że duża ilość nie zawsze jest dobra dla strony;
  • masowe pozyskiwanie linków, które są mało wartościowe;
  • cloaking, czyli ukrywanie słów kluczowych. Osoby zajmujące się pozycjonowaniem często wpisywali słowa kluczowe w tym samym kolorze co tło, co skutkowało tym, że użytkownicy ich nie widzieli, jednak Google już tak;
  • niskiej jakości content, czyli dużo, ale nie na temat i bez żadnej wartości dla użytkownika.

Najlepszym rozwiązaniem dla strony jest korzystanie z White Hat SEO, czyli działań, które są polecane i w pełni akceptowane przez algorytmy Google. Warto zadbać o intuicyjne i proste poruszanie się po stronie, content, który dostarczy użytkownikowi potrzebnych informacji oraz link building, który jest odpowiednio przemyślany i zaplanowany.

Jeśli już wiemy, co to jest Black oraz White Hat SEO to przyszła pora na dokładne wyjaśnienie tego, czym jest Grey Hat SEO. Najczęściej są to działania, które możemy umieścić pomiędzy w pełni legalnymi działaniami White Hat SEO, a bardzo ryzykownymi Black Hat SEO. Najczęściej przynoszą one szybkie rezultaty, ale trzeba tutaj zaznaczyć, że nie są wolne od ryzyka nałożenia na witrynę kary od Google. Ważne, aby podczas działań nie przekroczyć cienkiej linii pomiędzy tym, co w pełni legalne i akceptowalne przez Google a tym, co zabronione. Do działań z zakresu Grey Hat SEO możemy zaliczyć:

  • zakup artykułów sponsorowanych, które są niskiej jakości i nie dostarczają użytkownikom żadnej wartości merytorycznej;
  • przesadne pozyskiwanie linków zewnętrznych, czyli umieszczanie odnośników do strony byle gdzie byle by tylko był. Wykonując działania związane z linkowaniem zawsze lepiej umieszczać linki w wartościowych portalach, które są ściśle powiązane z naszą branżą;
  • automatyczne generowanie komentarzy, które mają poprawić pozycję danej strony. Dodawanie wartościowych opinii ściśle powiązanych z Twoją branżą może przynieść wiele korzyści, pamiętaj jednak, aby nie dopuścić do przysłowiowego spamu;
  • dostarczanie treści, które nie są oryginalne, ale przeredagowane z innego portalu.

Czy warto korzystać z Grey Hat SEO?

Nie można powiedzieć, że Grey Hat SEO jest złe i nie powinno korzystać się z metod, jakie proponuje. Każdy pozycjoner, który zna się na swojej pracy, będzie umiał wykorzystać Grey Hat SEO w taki sposób, aby maksymalnie pomóc danej witrynie, nie łamiąc przy tym zasad Google. Trzeba jednak podczas tych działań pamiętać o tym, żeby nie przekroczyć cienkiej linii, która mogłaby prowadzić do nałożenia kary na stronę. Utraconą pozycję czasem bardzo trudno odzyskać. Należy o tym pamiętać przed podjęciem jakichkolwiek działań, które są na granicy akceptowalności przez Google.

Dlaczego Grey Hat SEO jest niebezpieczne?

Jeśli dopiero raczkujesz w zakresie SEO, to działania związane z Grey Hat SEO nie powinny być przez Ciebie stosowane. Linia pomiędzy legalnością, a stosowaniem działań zakazanych jest bardzo cienka, a konsekwencje mogą być ogromne. Aby wykorzystywać Grey Hat SEO należy na bieżąco śledzić jakie wytyczne podaje Google, a dodatkowo sprawdzać, jakie zmiany chce wprowadzić. To, co dziś jest na pograniczu legalności, w krótkim czasie może zostać uznane przez Google za nielegalne. Bez odpowiedniej wiedzy lepiej nie stosować Grey Hat SEO.

Czy warto podejmować ryzyko związane z Grey Hat SEO?

Działania związane z Grey Hat SEO powinny być przeprowadzane przez specjalistę, który doskonale zna algorytmy Google i wie, co należy zrobić, aby nie została nałożona kara na daną stronę. Nie jest tajemnicą, że pozycjonowanie to proces, który wymaga czasu, czasem jego przyśpieszenie może mieć całkiem odwrotny skutek.

Jeśli chcesz wypozycjonować swoją stronę internetową, jednak nie do końca wiesz jak to zrobić i czy skusić się na Grey Hat SEO, to napisz do nas. Nasi specjaliści SEO chętnie pomogą i doradzą oraz sprawią, że Twoja witryna zacznie osiągać lepsze wyniki niż do tej pory. Nie czekaj, aż wyprzedzi Cię konkurencja, tylko daj sobie pomóc!

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Marta Sznapka