Google Ads (dawniej Google Adwords), to jeden z flagowych produktów firmy Google, dzięki któremu Twoja firma może zyskać łatwy i efektywny sposób na docieranie do nowych klientów.

Reklamy Google są bowiem płatnymi działaniami marketingowymi, które w zależności od ich typu, przeznaczenia, a nawet Twojego budżetu – mogą przyjąć różne formy. Bez względu na to ostatnie – zawsze łączy je jedno. Albowiem stanowią jeden z najskuteczniejszych sposobów promocji, dzięki którym Twój przekaz marketingowy może dotrzeć do tysięcy, a nawet milionów odbiorców z całego świata.

Sporo na ich temat powiedzieliśmy sobie w jednym z naszych ostatnich artykułów, jednak ten wpis poświęcimy na jeszcze dokładniejsze omówienie tego rodzaju kampanii.

Dowiedz się wszystkiego na temat reklamy Google Ads. Poznaj jej rodzaje i przeznaczenie, a także sprawdź, jak uruchomić swoją pierwszą kampanię PPC (i nie tylko)!

Typy reklamy Google Ads – jaki rodzaj kampanii PPC wybrać?

Podstawowym rodzajem reklamy w wyszukiwarce Google jest ta, od której to wszystko tak naprawdę się zaczęło.

Mamy oczywiście na myśli klasyczną reklamę typu search, występującą pod postacią tekstową (linków sponsorowanych), znajdujących się na górze oraz na dole listy wyników wyszukiwania. Obecny limit to maksymalnie 4 reklamy “na górze” oraz tyle samo reklam “na dole” listy. Choć ich ostateczna liczba zależy od popularności danej frazy kluczowej pośród reklamodawców.

Kampanie Google Ads produktowe

W wielu branżach teksty to zdecydowanie za mało. Mowa tu w szczególności o wszelkiej maści sklepach internetowych oferujących produkty, które po prostu “trzeba zobaczyć”. Właśnie dlatego, gigant z USA oferuje także prowadzenie kampanii w wyszukiwarce, które poza tekstem prezentują również grafiki. Tego typu materiały promocyjne wyświetlają się zazwyczaj na samej górze wyszukiwarki – nawet nad reklamą tekstową. Często można je także spotkać z prawej strony – tuż obok tekstowych wyników wyszukiwania.

kampania google ads produktowa

Reklama w Google – jak to w ogóle działa?

Zarówno reklamy tekstowe, jak i produktowe działają w zbliżony sposób. Aby trafić z nimi do Twoich przyszłych klientów – musisz zdefiniować słowa kluczowe, za pomocą których będą mogli Cię znaleźć.

Jeśli sprzedajesz damskie buty – naturalnymi frazami kluczowymi będą dla Ciebie wszystkie kombinacje związane z tymi słowami, w tym: buty damskie, buty dla kobiet, buty damskie sportowe, szpilki itp. Aby doprecyzować swoje reklamy, jak i docierać do zdecydowanych klientów – możesz wykorzystać bardziej rozbudowane i zarazem konkretne frazy. Posiłkując się poprzednim przykładem, mogą to być: sportowe buty damskie 38, buty damskie na wesele, buty damskie skórzane, buty damskie białe 37 itp.

Konfigurując taki typ reklam nie zapomnij o wykluczeniach, czyli frazach, na które pod żadnym pozorem nie chcesz się wyświetlać. Mogą to być wyrażenia negatywne np. kiepskie buty, złe buty, niewygodne buty, jak i frazy związane z konkretnymi markami, czy też Twoją konkurencją.

Oczywiście, w praktyce jest to nieco trudniejsze. Na rynku nie ma próżni, a poza Tobą – funkcjonują też inne podmioty oferujące takie same lub bardzo podobne produkty. Dlatego, aby Twoja reklama była wyświetlana, musi nie tylko zostać skonfigurowana, ale również wygrać tzw. licytację* z innymi reklamodawcami.

* Twoją pozycję w licytacji określa cena, jaką jesteś w stanie zapłacić za każde kliknięcie, ale także jakość reklam i materiałów, które prezentujesz swoim odbiorcom.

Reklama Google Ads na YouTube i w Gmail’u

Google’owski ekosystem nie ogranicza się jedynie do aktywności promocyjnej w obrębie samej wyszukiwarki. Musisz bowiem wiedzieć, że poza opisanymi powyżej funkcjonalnościami – Google Ads pozwala Ci na docieranie do miejsc, w których faktycznie przebywają Twoi odbiorcy.

Jest to kolejno YouTube, w którym to Twoja reklama może przyjąć formę: filmu (wyświetlanego na początku lub w trakcie odtwarzania konkretnego materiału) lub baneru (umieszczonego w innych częściach serwisu).

kampania reklamowa google ads na you tube

Poza tym, Google zapewnia Ci możliwość docierania do potencjalnych klientów za pośrednictwem poczty Gmail. W tym miejscu Twój przekaz może przyjąć formę reklamy imitującej wiadomość e-mail – wyświetlanej na początku listy wszystkich wiadomości.

kampania na gmail google ads

Promocja za pomocą tych narzędzi opiera się nie tylko na docieraniu do użytkowników poprzez frazy kluczowe, które zdarzyło im się wpisać wcześniej. To przede wszystkim doskonały sposób na trafianie do ludzi mających konkretne zainteresowania oraz podejmujących aktywności, na którym zależy reklamodawcom (czyli też Tobie!).

Reklama w sieci Google Display Network (GDN)

Poza własnym środowiskiem w postaci wyszukiwarki, poczty oraz serwisu video, Google oferuje również możliwość wyświetlania Twojej reklamy na setkach tysięcy stron internetowych należących do ich partnerów.

Ten rodzaj reklamy przyjmuje zazwyczaj postać banerów graficznych, prezentowanych w wybranych miejscach serwisów współpracujących. Podobnie, jak w przypadku reklam YouTube i Gmail – może opierać się nie tylko na frazach kluczowych, ale również zainteresowaniach i zachowaniach konkretnych userów.

kampania banerowa google ads

Remarketing w Google Ads

Jak pewnie zdajesz sobie z tego sprawę – w dzisiejszych czasach jeden kontakt z marką to zdecydowanie za mało, aby użytkownik podjął decyzję o zakupie czy skorzystaniu z oferty. Szacuje się, że optymalna liczba punktów styku* powinna oscylować w granicach minimum 4-6. To oznacza, że raz “złapanemu” odbiorcy trzeba przypomnieć się przynajmniej kilka razy. W innym wypadku szybko o Tobie zapomni i zrobi zakupy np. u Twojej konkurencji.

I właśnie w tym miejscu wkracza kolejne narzędzie promocyjne od Google – czyli remarketing. Opiera się on na wykorzystaniu plików cookies, które magazynowane i analizowane, pozwalają na dokładne śledzenie, co, gdzie, jak i kiedy robi Twój odbiorca. Dzięki remarketingowi zyskujesz możliwość prezentowania Twoich reklam użytkownikom, którzy wcześniej już zetknęli się z Twoim przekazem.

* kontaktów z firmą i jej ofertą.

Ceny kampanii Google Ads, czyli ile to wszystko kosztuje?

Google Ads to czysty marketing, a jak na marketing przystało – odpowiedź na tak postawione pytanie może być tylko jedna:

To zależy 😉.

  • Zależy od rodzaju kampanii reklamowej Google, na którą się zdecydujesz.
  • Zależy od rozmiaru Twojego budżetu i grupy docelowej.
  • Zależy od czasu, w którym chcesz się promować (święta, wakacje itp.).
  • Ale przede wszystkim zależy od Twojej bezpośredniej konkurencji.

Jak wspomnieliśmy kilka akapitów wyżej – to, czy Twoja reklama w ogóle się wyświetli (oraz ile za to zapłacisz) zależy od tego, czy wygrasz licytację z innymi reklamodawcami. Naturalnie, im większa konkurencja, tym większe koszty prowadzenia kampanii Google Adwords.

Rozliczenia kosztów reklamy Google

Finalny koszt, jaki przyjdzie Ci ponieść w wyniku prowadzonych kampanii, zależy także od sposobu ich rozliczania. Najbardziej podstawowym jest tzw. CPC, czyli płatność za każde kliknięcie w Twoją reklamę (tekstową, banerową, video).

W tym miejscu rozstrzał cen może być naprawdę imponujący. Jeśli działasz w niszy i w Twoim obszarze nie ma konkurencji – pojedyncze kliki mogą kosztować nawet kilka groszy. Jeżeli funkcjonujesz w bardzo konkurencyjnej branży – każde kliknięcie może wiązać się dla Ciebie z kosztami rzędu kilku, a nawet kilkunastu złotych.  Poniżej przedstawiamy widok panelu reklamowego Google Ads, w którym widoczne są m.in. wyniki dla danego konta, koszt prowadzonych kampanii z podziałem na typ urządzeń itp.. Widok panelu reklamowego danego konta można dostosować indywidualnie, według własnych potrzeb.

widok panelu reklamowego google ads

Innym popularnym systemem rozliczeń jest CPM, czyli koszt za 1000 wyświetleń danej reklamy. Z uwagi na swoją specyfikę – używa się go zazwyczaj w odniesieniu do reklamy na YouTube.

Czekaj, bo to jeszcze nie wszystko!

Uff, za Tobą naprawdę solidna dawka wiedzy. Już wiesz, czym jest reklama Google Ads, znasz sposób jej działania, a także zdajesz sobie sprawę, na jakie rodzaje można ją podzielić. Pora zatem przejść do skonfigurowania Twojej pierwszej kampanii reklamowej. Zaczynamy 😊?

Kampania Google Ads krok po kroku

Zrobisz to w 7 prostych krokach, które nie powinny zająć Ci więcej niż kilkadziesiąt minut. I to nawet, gdy jesteś absolutnie początkującym marketerem!

Postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:

1.Utwórz konto w Google Ads.

Jeśli posiadasz konto Gmail – wystarczy, że połączysz je z usługą Google Ads. Jeśli nie masz – rejestracja również nie będzie stanowiła większego wyzwania. Zakładanie konta jest bardzo intuicyjne, a sam system przeprowadzi Cię przez cały proces.

2. Przystąp do konfiguracji kampanii.

Na początku uzupełnij jej nazwę. Będziesz korzystać z niej w przyszłości, dlatego zwróć uwagę, aby była zrozumiała przynajmniej dla Ciebie. Następnie uzupełnij: cel i typ kampanii, wskaż, gdzie i jak ma się wyświetlać, określ jej budżet oraz sporządź harmonogram wyświetlania.
Ważne: sukces Twojej reklamy w dużej mierze zależy właśnie od tego kroku. Poświęć dłuższą chwilę na zastanowienie się i przeanalizowanie, jaki cel i typ powinna mieć Twoja kampania. Dowiedz się również, gdzie powinna się wyświetlać, aby mogła trafić do odbiorców najbardziej zainteresowanych Twoją ofertą.
A jeśli ten krok wyda Ci się zbyt skomplikowany – skorzystaj z pomocy specjalistów.

3. Wybierz frazy kluczowe.

To jeden z najważniejszych kroków. W końcu to on zdecyduje “komu” i “za ile” będzie wyświetlał się Twój przekaz reklamowy. Podejdź do niego bardzo poważne i postaraj się poznać swoją grupę docelową najlepiej jak tylko możesz.
Ważne: zwróć uwagę nie tylko na popularność fraz, ale również na koszty, które będą one generować. Może się bowiem okazać, że założony przez Ciebie budżet zniknie szybciej niż Ci się wydaje. W tym miejscu nie zapomnij również o ustawieniu wspomnianych już wykluczeń.
A jeżeli i ta czynność będzie dla Ciebie trudna – już wiesz, co robić 😊.

4. Podziel kampanię na grupy.

Dla swojej wygody, większej przejrzystości panelu, jak i możliwości dalszej optymalizacji reklam – stwórz grupy reklam podzielonych ze względu na dobrane słowa kluczowe.

5. Stwórz reklamę Google.

Uzupełnij niezbędne elementy takie, jak: nagłówek, tekst, adres URL, a gdy Twoja promocja ma mieć formę graficzną lub video – dodaj odpowiednie materiały.
Przyłóż się do tego kroku, bo to od niego w dużej mierze będzie zależało powodzenie Twoich działań. Stwórz teksty, które pokażą Twoim odbiorcom faktyczną wartość, wykorzystaj skuteczne i chwytliwe CTA (nawołanie do działania), a także użyj grafik, które rzucają się w oczy i zapadają w pamięć.

Ważne: jeśli nie jesteś mistrzem słowa pisanego i niezbyt znasz się na tworzeniu przekonywujących grafik – zleć te prace fachowcom. Dobry tekst i odpowiedni baner odpowiadają co najmniej za połowę skuteczności kampanii Google Ads. A chyba nie chcesz, aby Twoja reklama działała tylko na 50% 😉?

6. Uruchom swoją kampanię PPC.

Na koniec ustal odpowiednie stawki i po prostu wystartuj swoją reklamę w Google!

Ważne: po jej “odpaleniu” nie zapomnij sprawdzić, czy wszystko działa jak należy.

7. Optymalizuj i podnoś jej efektywność.

Poprawne ustawienie oraz uruchomienie kampanii reklamowej w Google to jeszcze nie wszystko. Aby robiła to, na czym najbardziej Ci zależy – musisz regularnie jej doglądać oraz zwracać uwagę na kilka istotnych aspektów.

  • Kontroluj koszty – co jakiś czas rzuć okiem, czy nie wydajesz za dużo i czy dana reklama po prostu Ci się opłaca.
  • Sprawdzaj, czy konwertuje – czytaj: przynosi Ci konkretne i mierzalne rezultaty, które wpływają na rentowność, rozpoznawalność, czy też zasięg Twojego biznesu.
  • Weryfikuj jej poprawność – czy wyświetla się na odpowiednie frazy i dociera do określonych grup oraz czy teksty i kreacje wyglądają tak, jak powinny.

Skuteczne, opłacalne i mierzalne kampanie Google Ads. Zrobimy to za Ciebie!

A jeśli po przeczytaniu tego vademecum dojdziesz do wniosku, że to dla Ciebie zbyt trudne i zbyt czasochłonne – skontaktuj się z nami. Weźmiemy na warsztaty Twoje kampanie Google Ads, aby wycisnąć z nich jak najwięcej i zapewnić Ci konkretne rezultaty.

PODZIEL SIĘ WPISEM:
Szukasz sprawdzonej agencji?
Zadzwoń:
Możesz też zostawić numer, oddzwonimy do Ciebie!
Adriana Wrochna